Kiemelik az elsüllyedt váci szállodahajót

A váci szállodahajó megsínylette a jégzajlást, most muzeális hajók működnek közre az elsüllyedt úszómű kiemelésében.

Nagy csődület támadt szombaton a váci Duna-parton. A jégzajlás során félig elsüllyedt, úszópontonra telepített szálloda első emeletig vízben álló roncsai már hosszú ideje hozzátartoznak a városképhez, de a nyüzsgés, ami ezen az első valóban tavaszi hétvégén támadt körülötte, szokatlannak hatott. – írja az iho.hu

Közlekedésileg annyiban érdekes a dolog önmagában, mintha mondjuk a régi 7-es út mellett leégett volna a Mókus-büfé, azaz csak nagyon áttételesen. Az úszómű nem közlekedik, mintha oda lenne betonozva, a közlekedésben csak annyi a szerepe, amennyiben mindennapi bosszúságot okoz a kenusoknak. A sodrásnak felfelé evezve el kell hagyni a parti csendes vizet, kikerülendő a parti kikötőpontont és a rögzítőkötelekben fennakadt uszadékot, és a fősodor felől kell kerülni az egész miskulanciát. Ez persze húszperces feszült és korántsem előre eldöntött versenyt jelent az evezőket húzó emberkarok és a szemből áradó víz között, de mire mindenki az ereje végén van, addigra az úszómű felett végre vissza lehet sorolni a part mellé. Eközben persze az úszó szálloda teraszán mindig volt valaki, aki tequilát szürcsölve, fonott fotelből szemlélte az erőfeszítést.

szallodahajo-vac-elsullyedt-jegzajlas-duna-hajozashu1

Feltételezzük, nem a kenusok istene volt az oka a süllyedésnek, ilyen téli, jégzajlásos időkben az ő figyelme biztosan máshol van. Állítólag a légtartályok adták meg magukat, vagy az úszóművön, vagy a kikötőpontonon, tény az, hogy most mindkettő a víz alatt van, a kikötőponton déli vége pedig drámaian mered fel a vízből. Szóval Mókus-büfé… A kenusok pedig megszokták ezt a mellőzöttséget, egyébként pedig minden sarkantyúnál ugyanezt élik meg.

3szallodahajo-vac-elsullyedt-jegzajlas-duna-hajozashu

Régebb óta a Dunát figyelőknek viszont megakadhatott a szeme a két hajón, amely szombat reggel kikötött a börtön alatti, bozóttal benőtt partszakaszon, kevéssel a sérült mű felett. A Jégtörő I. érkezett, amely testvérhajóival egyetemben évtizedekkel ezelőtt olyan mindennapos látvány volt, mint mondjuk egy Gyíkkal továbbított szombathelyi gyorsvonat, azaz oda sem bagózott rá senki.

4szallodahajo-vac-elsullyedt-jegzajlas-duna-hajozashu

Ma, az áramvonalas kormányfülkés önjáró uszályok korában viszont megőrülünk azért a kedves bumfordiságért, amivel majd hatvan évvel ezelőtt Balatonfüreden megalkották ezt a hajót, és amely még ma is értelmezhetővé, olvashatóvá teszi a hajót. Mert ez maga a HAJÓ, a Duna-parti népségeknek.

5szallodahajo-vac-elsullyedt-jegzajlas-duna-hajozashu

A Jégtörő I. (micsoda név!) most a parti sétány mellett áll, fentről szépen rálátni a fedélzetére, a sok-sok rejtelmes dologról, amikről gyerekként csak az uszályokat vonszoló hajót távolról figyelve lehettek homályos elképzeléseink, most testközelből is láthatóan kiderül, hogy igen, valóban nagyon egyszerűek: négyzetesre gyalult fagerenda az árboc, az uszályok vontatókötelét a kabin tetején álló csörlőn rögzítik, a felépítmény ablakait pedig kívülről sínben felhúzható fémlamellákkal lehet árnyékolni.

6szallodahajo-vac-elsullyedt-jegzajlas-duna-hajozashu

Jégtörő I. azért tette most látogatását, mert ő hozta azt az elsüllyeszthető uszályt, amelyet állítólag a vízlepte úszómű mellett fognak elsüllyeszteni, majd ahhoz hozzárögzítve kiszivattyúzzák belőle a vizet, és így remélhetőleg mindketten a felszínre emelkednek. Egyébként pihen a parton, a szorgos logisztikai munkát a sokkal kisebb Szigetköz végzi, szinte folyamatosan úton van a roncs, a jégtörő és a kikötőpontonok között, róla biztosítják a víz alatt dolgozó könnyűbulvárokat (családi terminológia!), szállítják ide-oda a szállítandókat, helyezgetik a köteleket, huzalokat.

7szallodahajo-vac-elsullyedt-jegzajlas-duna-hajozashu

A zavarbaejtően sokmindennel, térinformatikától kezdve a hajósturizmusig bezárólag mindennel foglakozó Naviscon Zrt. tulajdonában álló kis vontató csak hét évvel idősebb a Jégtörő I.-nél, 1955-ben épült, mégis világok választják el tőle, jól láthatóan még egy másik, korábbi hajóépítési iskola terméke, bár ő is Balatonfüreden épült.

8szallodahajo-vac-elsullyedt-jegzajlas-duna-hajozashu

A Jégtörő I. már a modernitás gyermeke, a Szigetköz még inkább hajaz a Calypsóra, Cousteau-kapitány (Kuckókapitány, szintén családi terminológia) világháborús aknakereső-hajóból átépült bázisára. Sok rozsdásnak tűnő vas, mégis mennyi mese rejlik bennük!

9szallodahajo-vac-elsullyedt-jegzajlas-duna-hajozashu

A szombati napot végigkövetve, az idő némi piszmogással telt, a Szigetköz faránál ügyködő könnyűbulvár egy erős műanyaghálót próbált ráapplikálni az elsüllyedt kikötőponton északi, mélyebben fekvő végére. A kirendelt autódaru – amelynek szerepe eddig kérdéses, nagyon messze lévén a víztől – is megunta a várakozást, és elment.

10szallodahajo-vac-elsullyedt-jegzajlas-duna-hajozashu

Ma újból szemrevételezzük a helyszínt, meglátjuk, mi változik! Pompás tavaszi hétvégi elfoglaltság.

11szallodahajo-vac-elsullyedt-jegzajlas-duna-hajozashu

Jaj, ha netán még valahogy a Jégtörő I. fedélzetére is fel lehetne jutni!

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!