Interjú az Extreme Sailing Series igazgatójával

Az Extreme Sailing-sorozat médiaértéke több mint 50 millió euró, egy-egy rendezvényre átlagosan 300 ezer néző látogat ki a három nap alatt.

gc32-katamaran-extreme-sailing-series-omanair-interju-versenyigazgato-hajozashu

fotó © omansail.com

Az Extreme Sailing Series a világ egyik legnépszerűbb vitorlás versenysorozata, amelynek célja, hogy szó szerint és virtuálisan is közelebb hozza a vitorlássportot a tömegekhez.

A versenyenként 300 ezer nézőt megmozgató sorozat versenyigazgatóját, Andy Tourellt a sorozat jelenéről és jövőjéről kérdeztük. – írja a Vitorlázás Magazin.


Mit gondol, mi teszi különlegessé az Extreme Sailing Seriest a hasonló vitorlás versenysorozatokhoz képest?

  • Alapvetően abban különbözünk a többi versenysorozattól, hogy ügyelünk arra, hogy vonzóak maradjunk. Az Extreme Sailing Series vonzó a közönség számára, az országok számára, amelyekbe ellátogatunk, valamint tíz év tapasztalatai alapján a média számára is. Miközben más sorozatok is állítják magukról, hogy stadion-versenyzést csinálnak azért, hogy a lehető legközelebb vigyék a versenyhajókat a közönséghez, az ESS sikerét csak megközelíteni tudják. Mi öt méterre visszük a versenyhajókat a parthoz, emellett komoly erőfeszítéseket teszünk azért, hogy a sorozat egyszerű, követhető és megközelíthető maradjon a közönség és a sajtó számára. A vitorlázás egyszerűségét szeretnénk hangsúlyozni.

Úgy gondolja, hogy a vitorlázás egyszerű sportág?

  • Ha a vitorlázás történelmét nézzük, persze, hogy nem egyszerű. De az, hogy one-design hajókat állítunk csatasorba, a futamokon pedig tényleg az győz, aki elsőként szeli át a célvonalat, sokat segít a vitorlázás iránt egyébként csak felületesen érdeklődő nézőknek az események követésében. A rajongói bázisunk szélesítése érdekében nagyon fontosnak tartjuk, hogy ez így maradjon. Ez nemcsak nekünk, szervezőknek fontos, hanem a rendező városoknak, a partnereinknek és persze, a versenyzőinknek is, akik a világ legjobbjai közé tartoznak.

Tavaly megváltoztatták a sorozatban induló hajók típusát, bevezették a GC32-es katamaránokat. Miért?

  • A 2016-os év volt a tízedik versenyidényünk. Előtte egészen 2015 végéig Extreme 40-es hajókat használtunk, ami remek platformot jelentett az általunk preferált stadion-versenyzéshez. De a szárnyak (foiling) megjelenése és elterjedése szükségessé tette a váltást. Az Extreme 40-esek még mindig nagyszerű hajók: robusztus felépítésűek, jól navigálhatók és könnyű őket szállítani. De a versenyvitorlázás technikája olyan mértékben fejlődött az elmúlt egy-másfél évben, hogy kénytelenek voltunk követni ezt a trendet. Alapvetően a foiling technika elterjedése miatt kellett váltanunk, ugyanakkor nem akartuk csupán emiatt kukába dobni az eredeti céljainkat: a stadion-versenyeket, illetve azt, hogy bizonyos esetekben vendéghajósokat hívunk meg egy-egy hajó fedélzetére. Ezek teszik igazán egyedülállóvá az ESS-t. Amikor rájöttünk, hogy be kell fogadnunk a foiling technikát, számos lehetőséget megvizsgáltunk, az E40-esek átalakításától kezdve más hajótípusokra való átálláson keresztül a vadonatúj hajók építéséig. A GC32-es stabil alapot nyújtott a szárnyas technológia alkalmazására, miközben biztonságos és könnyen navigálható maradt – ezért döntöttünk úgy, hogy ilyen flottát építünk.

Milyen tapasztalatokat hozott az első versenyidény az új hajókkal?

  • A GC32-esek az ománi bemutatkozásuktól kezdve nagy sikert arattak, úgy a versenyzők, mint a rajongóink körében. Másfél évig tartott a tervezés és előkészítés folyamata, de minden tekintetben megérte, mert pontosan azt hozta, amire számítottunk. Ez a hajótípus új dimenziót adott az Extreme Sailing Seriesnek. Terveink szerint legalább három évig – vagyis 2016 után 2017-ben és 2018-ban is – ennél a megoldásnál maradunk, hogy a sorozat csapatai számára garantálni tudjuk azt a fejlesztési stabilitást, amit a korábbi típussal elértünk. Mint minden technikai sportban, itt is eljön majd az idő, hogy újra váltsunk, de hogy erre mikor kerül sor, őszintén nem tudok válaszolni. Annak idején négy, legfeljebb öt évet adtam volna az Extreme 40-nek, ehhez képest kilenc évig használtuk őket! Összességében elmondhatom, hogy az átállás zökkenőmentesen zajlott, és hogy az ESS jelenleg a legmagasabb technikai színvonalat képviseli a vitorlássportban.

Ha üzleti oldalról nézzük az Extreme Sailing-sorozatot, hogyan határozná meg a célcsoportot? Kiknek kínálják ezt a „terméket”, magát a vitorlázást?

  • Nyolc versenyt rendezünk egy szezonban szerte a világon, ennél fogva számos célcsoportunk van. Az egyik legfontosabb feladat a kereskedelmi partnereink célcsoportjának megtalálása – ide tartozik például a Land Rover, az SAP, a Marinepool vagy a GAC Pindar. Ezek a globális prémiummárkák kiválóan illenek az Extreme Sailing Series imázsához, ahogy az is, hogy a világ legjobb skipperei, illetve csapatai versenyeznek nálunk. Ha az átlagos közönséget vesszük, látjuk, hogy nagy részük nem a helyszínen, hanem az interneten keresztül követi az eseményeinket – az ő igényeikre is tekintettel kell lenni. Elmondhatom, hogy minden versenyünk családias hangulatban zajlik, ezért igyekszünk családi fesztivál-jellegű programokat kialakítani a helyszíneken. Ezáltal olyan rétegeket tudunk megnyerni, amelyek korábban talán egyáltalán nem érdeklődtek a vitorlázás iránt.

A hagyományos médiák – televízió, nyomtatott sajtó – mellett mennyire használják ki az új média, a szociális média adta lehetőségeket?

  • Abszolút igyekszünk kiszolgálni a globális közönségünk igényeit, ebben benne vannak az új média csatornái is. A versenyek alatt és a köztes időben is folyamatosan tájékozódhatnak a sorozattal kapcsolatos hírekről, eseményekről a honlapunkon, a Twitteren és a YouTube-csatornánkon. Célunk, hogy tovább szélesítsük a vitorlázás rajongói bázisát szerte a világon.

Tudna konkrét adatokat mondani arról, hogyan növekedett ez a rajongói bázis az elmúlt évtizedben?

  • Minden év végén felbecsüljük a sorozat médiaértékét, ami évről évre növekszik. Az Extreme Sailing-sorozat 2015-ös médiaértéke mintegy 49 millió eurót tett ki, egy-egy rendezvényünkre átlagosan 300 ezer néző látogat ki a három nap alatt. 2016-ra azonban nem számítok ennek a növekedésére, ugyanis nagyon nehéz számszerűsíteni a szociális médiában zajló interakciókat. Miközben fenntartjuk a hagyományos médiafelületeket, a digitális médiát is igyekszünk fejleszteni, hiszen a közönségünk egy jelentős része manapság már ezeket a forrásokat használja tájékozódásra. Ahhoz, hogy egy adott esemény sikeressé váljon, több évre kell terveznünk. Az első év mindig arról szól, hogy megvetjük a lábunkat egy adott városban, hogy megértetjük a céljainkat, elfogadtatjuk magunkat a várossal, a rendező környezettel. A második, harmadik évben lehet komolyabban tervezni, bevételekről, profitról beszélni.

Mik a sorozatot szervező OC Sport rövid- és hosszú távú tervei?

  • A tavalyi év a GC32-esekre való átállás jegyében telt. Amikor egy sorozat ilyen komoly váltásra szánja rá magát, nagyon kell figyelni a részletekre, hogy mindenki elégedett legyen. Hasonló a helyzet a versenynaptár kialakításánál: míg 2016-ban a nyolcból hét helyszín változatlan maradt, 2017-ben két új helyszínre látogat el az ESS: San Diegóba és a mexikói Los Cabosba. Utóbbi két esetben igazából visszatérésről van szó, olyan helyszínekre tér vissza a sorozat, ahol 5-6 éve nem szerepeltünk. Azt is szem előtt tartottuk, hogy a sportérték és a biztonság szem előtt tartása mellett lehetőségünk legyen növelni a versenyben résztvevő hajók számát. Ami a jövőt illeti, azon dolgozunk, hogy szorosabb kapcsolatokat építsünk ki a leghíresebb part menti vitorlás eseményekkel. Az Extreme Sailing Series a csúcs, ami a globális elérésben is megmutatkozik.

VERSENY IDŐPONTOK:

  • 2017. március 8 – 11 / Muscat (Omán)
  • 2017. április 28 – május 1 / Qingdao (Kína)
  • 2017. június 29 – július 2 / Madeira (Portugália)
  • 2017. július 20 – 23 / Valahol Európában
  • 2017. augusztus 10 – 13 / Hamburg (Németország)
  • 2017. augusztus 25 – 28 / Cardiff (Wales)
  • 2017. október 19 – 22 / San Diego (USA)
  • 2017. november 30 – December 3 / Los Cabos (Mexico)  

extreme-sailing-series-2017-versenynaptar-vitorlazas-gc32

Szöveg: Simon István Vitorlázás Magazin