Golden Globe Race: Az Indiai-óceánon

Az élen a francia Jean-Luc Van Der Heede Ausztrália nyugati csücskének a Leeuwin-fok vonalához közeledik. A rajt óta valamivel több, mint 11000 tengeri mérföldet tett meg, így neki még 15000 van hátra a célig.

Ha így tudja folytatni, akkor a befutása január közepére várható. Nagyon magabiztosan vezet, nagyjából kilencnapnyi előnye van a második Mark Slats-hez viszonyítva.

A hollandot az indiai Abhilash Tomy követi. A 39 éves vitorlázó egyébként egy Suhaili replikával – Robin Knox-Johnston 1966-ban használt hajójának másolatával – teljesíti a tradicionális földkerülőt. 2016-ban épült hajója persze a modern technológiával épített epoxy-fa kompozit szerkezetének köszönhetően jóval könnyebb a Suhailinél, ami jól látható kétárbócosa sebességén. Nem mellesleg Abhilash kitűnően vitorlázik és már jó ideje nagy harcban áll az ír Gregor McGuckinnal. 20-30 mérföldnyi az indiai előnye.

Az ötödik helyen ötszáz mérfölddel hátrébb halad az észt Uku Randmaa. Egyelőre jól bírja  a megpróbáltatásokat. Kopár István a rajt előtti beszélgetésben elmondta, hogy aggódik a finnért, mert a hajójának a többiekhez képest nagyon kicsi az oldalmagassága, ami a déli óceánokon veszélyeket rejt. Uku már az Indiai-óceán közepén vitorlázik és sikeresen túljutott több nehéz helyzeten a hajójával.

A brit Susie Goodall a hatodik helyen vitorlázva nagyjából 200 tengeri mérfölddel jár Kopár István előtt, aki viszont csak 30-40 mérfölddel előzi meg a finn Lehtinent. Ők hárman nagyjából Madagaszkár vonalában járnak.

István célba érkezését a rendezőség az eddigi teljesítményéből számítva jelenleg 2019. március 22-re teszi.

Legutóbbi, szeptember 13-i szatelit telefonos bejelentkezése alapján a Puffin fedélzetén minden rendben van, Kopár István érezhetően élvezi az utat. Persze a koratavaszi Indiai-óceán szeszélyes időjárással és különlegességekkel traktálja a résztvevőket. István elmondása szerint 12-én éjjel erős szélben és ijesztő, hangtalan villámlásban vitorlázott, ám a gyönyörű napfelkelte és az ideálisra változó napsütéses körülmények rövidesen kárpótolták.

Általában iszonyúan jól érezheti magát a messzeségben az óceánon, egyedül abban a világban, ahol mindig is a leginkább önmaga lehetett.

Ahol kemény de tisztességes világ veszi körül önmagára utaltságában. Ahol nincs semmi, amire gyanakodva kéne tekinteni, ahonnan aljasság leselkedne rá. Itt tiszta harc és élvezet a része. Nem utolsó sorban pedig végtelen lelki béke. Lassan három hónapja egyedül, a versenytáv második negyedében vitorlázva már bizonyosan körülölelte és elragadta ez a világ, ahová viszavágyott, amiért megküzdött. Jelenleg biztosan teljes a boldogsága.

Az élete persze nem folyamatosan idilli és kifejezetten kemény küzdelmek várnak rá, mivel a déli féltekén még csak tavasz van, így az Indiai-óceán is keményebb, mint ha december-januárban járna arra. A következő napokban olykor akár 40-50 csomós szelekre számíthat, annak ellenére is, hogy a mezőnyt a versenyszabályok a 40. fok fölött tartják. Délebbre az élet még veszélyesebb lenne, még erősebb szelekkel és akár jéghegyekel is fűszerezve.

FRISS HÍR: E cikk megjelenése után, 20-án hajnalban István a Puffinnal hatalmasat borult.

Az esetről csak pár soros értesítést küldött a rendezőségnek, amelyben megemlíti, hogy se a szatelit telefonja, se a VHF rádiója nem működik. A beömlött vizet kipumpálta a kabinból, a vitorlázata rendben van.
Tapio
Lehtinen, akinek az éjszakája és hajnala békésebben alakult megelőzte és a Puffintól délnyugatra előrébb jár már, vagyis István most 8.

Az István és Lehtinen mögött még az orosz Igor Zaretszkij és Mark Sinclair van versenyben. Utóbbi azonban a többiektől jóval északabbra, egészen az afrikai partok mentén, a partvonalat követve halad.

Az Indiai-óceánon vitorlázik rajtuk kívül még Loic Lepage, aki Fokvárosban kikötött, így már csak a Chichester Classba sorolható a verseny szabályai értelmében. A többiek, a maradék 7 hajós már feladta a versenyt.

A szólóvitorlás földkerülő Golden Gobe Race-en csak 1988 előtt tervezett 32-36 lábas hajókkal lehetett rajthoz állni. A vitorlázás során kizárt minden külső segítség igénybevétele és csakis olyan eszközöket szabad használni, mint amilyen az első sikeres kikötés nélküli szóló földkerülést végrehajtott Robin Knox-Johnstonnak is rendelkezésére állhatott. Vagyis például a versenyzők szextánssal navigálnak, nem használhatják az internetet, a mobil telefon adta lehetőségeket, vagy éppen elektronikus automata kormányt sem.

Ruji

Fotó: PPL Photo Agency

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!