Kopar Istvan Golden Globe Race 2018 Les Sables Dolonne Foldkerulo Vitorlazas HAJOZASHU

Kopár István július 1-én indul a Föld körül

A legendás magyar szólóvitorlázó hajóra száll, és egy különleges földkerülő versenyen 65 évesen idézi fel önmagának is újra, hogy milyen egy ma már lassúnak számító hajóval, hagyományos módon navigálva, minden elektronikus segédeszköz és persze külső segítség nélkül versenyben körülvitorlázni a Földet.


Golden Globe Race 1968

A ma már oly népszerű földkerülő vitorlás versenyzés a huszadik században érdekes módon nem csapatok regattájával kezdődött, hanem egyszemélyes, sőt, kikötés nélküli versennyel indult. A brit Suday Times hirdette meg 1968-ban a Golden Globe Race-t, amelyben 5000 fontos díjat ajánlottak a leggyorsabb szólóvitorlás földkerülőnek. Indulni 1968. június 1. és október 31. között lehetett értelemszerűen a gyorsabb a keleti-nyugati útvonalon.

Nyolcan vágtak neki. Négyen abbahagyták még az Atlanti-óceánon. Ketten furcsa utat és sorsot futottak. Donald Crowhurst rádión hamis adatokat megadva azt a látszatott keltette, mintha remekül haladna. Esélyesnek hitték, holott el sem hagyta az Atlanti-óceánt. Aztán egyre több furcsa jelet találtak irreálissá váló üzeneteiben, végül szinte bizonyosan öngyilkos lett.  Ráadásul egy versenytársa Nigel Tatley, aki biztosan győztes tempóban haladt, a hamis adatokból azt hitte, hogy Crowhurst előtte van, emiatt széthajtotta hajóját, és már visszafelé az Atlanti-óceánon elsüllyedt. A francia Bernard Moitessier szintén győzelemre is esélyes tempóban haladt, ám a Csendes-óceánon meggondolta magát. Visszafelé a Horn-fok kerülése után nem hajózott fel az Atlantin, hanem tovább menve délen, másfél kör után kikötött Tahitin.

Az egyetlen, aki teljesítette a verseny nehéz feltételeit és célba ért, Robin Knox-Johnston volt, aki így Suhaili nevű hajójával egyben az első ember, aki megállás nélkül körülvitorlázta a Földet.

Robin Knox Johnston a Suhailin – Fotó: PPL 

 

A Golden Globe Race, Knox-Johnston példája, és a korábban egy kikötéssel Földet kerülő legendás Sir Francis Chichester szemlélete nyomán aztán sorra születtek a mai napig is létező nagy földkerülő versenyek és csúcskísérletek.

Több Golden Globe-ot azóta nem rendeztek. Most viszont egy ausztrál vitorlázónak köszönhetően újjászületik. Rendhagyó módon.

Golden Globe 2018

A Don McIntyre által szervezett különleges regattán 2018. július 1-én Les Sables d’Olonne-ban 17 versenyző áll majd rajthoz egy olyan szóló földkerülésre, amelyen csak 1988 előtt tervezett, hosszúkieles, 32-36 lábas hajókkal lehet részt venni és a versenyzők útjukon csak az egykori verseny idején ismert technikai eszközöket használhatnak. Vagyis nem vihetnek magukkal GPS-t, autopilotot, tehát szextánssal papírtérképeken navigálva kell vitorlázniuk, a hajó kormányzásában csak mechanikus szélkormány segíthet, és általában is csak olyan eszközöket használhatnak, amilyenek az 1968-as győztes Robin-Knox Johnston Suhailijén is ott lehettek. A fixen felszerelt, a versenyzők által az előrejutáshoz nem hasznosítható, egyirányú kommunikációt jelentő kamerákon kívül semmilyen digitális eszközt nem vihetek magukkal. Még zenehallgatásra is csak kazettás magnót!

Megérkezett Les Sable d’Olonne-ba és tiszteleg a rajtnál az 1968-as verseny két legendás hajója. Moitissier Joshua nevű kétárbócosa, és Sir Robin Knox Johnston győztes hajója a Suhaili, amelyet maga a legendás vitorlázó vezetett a helyszínre.

Megkérdezték Sir Robint, hogy szívesen rajtolna-e a mostani mezőnyben, mire ő azt felelte: „Hogyne! Csak éppen ötven évvel korábban!”

Kopár István, aki jó ideje már az Egyesült Államokban él és dolgozik a „Puffin” nevű Tradewind 36 típusú vitorlással indul. István, mint magyar születésű amerikai vitorlázó vesz részt a versenyen.

Ifjabb Kopár István Siófokon a MAHART SC. vitorlás telepén tanulta az alapokat, majd tengerészként járta be a világot magyar kereskedelmi hajókon. 1990-91-ben egyedül és egy kikötéssel a magyarok közül elsőként vitorlázta körül a földet Salambo nevű Balaton 31-esével. Magyar lobogó alatt elsőként indult transzatlanti versenyen (America 500 – Colombus Race 1992-ben), majd 1995-ben – szintén egyedül vitorlázva – kelet felől nyugatra haladva kerülte a Jóreménység-fokot. Elsőként ő szervezett földkerülő magyar vitorlás csapatot, és 1996-97-ben győzelemre is vezette a MOL-Hungária 1100 nevű 55 lábas hajót.

A rajt előtti eseménysorozat fontos része volt a GGR SITRaN  Challenge  Race, amelyen a résztvevők  Falmouthból indulva Les  Sables  d’Olonne-ig versenyeztek. István a tizennyolc hajóból a 16. helyen ért célba. Ebből az inkább parádénak számító menetből messzemenő következtetéseket levonni nem lehet. Ez csak egy felvezető sprint volt, játék a földkerüléshez képest. Ám az jól látható, hogy a várakozásoknak megfelelően a leggyorsabbak a Rustler 36-osokkal vitorlázók lesznek. Hat ilyen hajó van a Golden Globe mezőnyben. István Tradewind 35-öse a lassabbak közé tartozik.

Ám a sebességi hátrány itt azért nem számít annyit, mint egy Vendée Globe-on vagy Volvo Ocean Race-en, mert ez a verseny a fetételrendszeréből fakadóan kisebb mértékben szól az egymás elleni küzdelemről. A résztvevők persze keményen versenyeznek egymással, de az igazi lényeg a Golden Globe Race-en a feladat közös teljesítése hagyományos hajós eszközökkel, tisztelgés a természet, a hajózás és az alázatos emberi akarat előtt. Más és sokkal több, mint egy szokványos versengés az abszolút győzelemért.

Kopár István honlapja: http://www.koparsailing.com/.
A Golden Globe Race 2018 verseny honlapja: http://goldengloberace.com/

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!