Wild Joe – DSS uszonyt építettek a nyílttengeri magyar versenyvitorlásba

Az egyetlen komoly magyar nyílttengeri versenyvitorlás a hatvanlábas Wild Joe az elmúlt egy évben alapvető átalakításokon és felújításon ment keresztül a kápolnásnyéki Pauger Carbon műhelyben.

A Reichel/Pugh tervezésű Mini-Maxi, amely 2002-es megépülésekor Wild Oats IX. néven az első billenthető tőkesúlyos versenyhajó volt az IRC regattákon most nem egyszerűen megfiatalodott, de a beépítésre került, a szélalatti oldalra kitolható DSS uszony révén a sebessége is jelentősen javulni fog.


Az átalakítástól várt új esélyekről kérdeztem Józsa Mártont a Wild Joe skipperét, miután a hajó visszautazott a tengerhez és vízre szállt az Adrián.

Mik a várakozásaitok, milyen teljesítményt vártok a hajótól az átalakítások után?

Komoly teljesítmény növekedést várunk. Jóval nagyobb mértékűt, mint amennyi várhatóan az előnyszám-pontok változása lesz. A legnagyobb javulás a félszél közeli szögeken vitorlázva várható. Itt közel negyven százalékkal nő a visszaállító nyomaték a DSS-nek köszönhetően. Emiatt kellett megerősítenünk a vantnibekötéseket is. Egyelőre az árbóchoz és az állókötélzethez nem nyúlunk hozzá. Viszont beszereltünk „load pin”-eket, amelyek folyamatosan és pontosan mérik a keletkező erőket. Igazából a tervezők nem tudták pontosan megmondani, hogy itt mekkora lesz a maximális erő. Azáltal, hogy felsiklik erre a szárnyra az egész test, könnyül is a rendszer. Emiatt nehezen tervezhető, így hát a legbiztosabb módszer a próba és a mérés. Nyilván okosan kell csinálni, hogy ne terheljük túl a rendszert. Tudjuk azt, hogy mennyi a maximális terhelhetősége az állókötélzetnek, és ez alapján fogjuk tesztelni a hajót. Meglátjuk, hogy hová emelkednek az értékek. Nyilván, ha minden nagyon jól működik, de látjuk, hogy kellene hozzá erősebb állókötélzet és nyilván akkor árbóc is, akkor ennek alapján lehet eldönteni, hogy érdemes-e tovább menni ilyen fejlesztéssel.

Tervezitek később a tőkesúly csökkentését?

Nem, azt biztos, hogy nem. Ugye elég keskeny a hajó, ami miatt erősen dőlünk krajcban, tehát ott szükségünk van ekkora tőkesúlyra.

Más hasonló korú és stílusú hajókon végrehajtott DSS beépítések alapján szerzett tapasztalatok segítették a tervezést? Nem csak ilyen hatvanlábas méretű hajókra, hanem például Wild Joe távoli rokonára, a sokszoros Sydney-Hobart győztes százlábas Wild Oats XI. átalakítás utáni eredményeire gondolok.

A nagy Wild Oats-ba nem a DSS-t feltaláló Hugh Welbourn által tervezett szárnyat raktak, és az a hajó méreteihez viszonyítva jóval kisebb foil, mint a miénk. Ott az volt a céljuk, hogy a hajó orrát feljebb emeljék bőszélben. Tehát az nem elsősorban visszaállító-nyomatékot növelő szárny, hanem inkább emelő. Tapasztalatok inkább kisebb hajókból vannak, például a Maverick nevű Infiniti 46 lábas révén. Azzal sokat mentek és nagyon jó eredményeket produkáltak. Például nemrégiben Máltán egy versenyen nagyon erős, olykor negyvencsomós szelekben és komoly hullámzásban mentek harminc csomó feletti sebességeket is! Az azért elég komoly dolo egy 46 lábas hajóval! Gordon Kay (a DSS Wild Joe fejlesztésén dolgozó mérnöke) elmondása szerint a hajó rendkívül stabil volt, még abban az erős hullámzásban is.

Wild Joe és a beépített DSS

Az előzetes számítások alapján is arra számítok, hogy a szárnyával Wild Joe képes lesz félszélben is siklani. Az nagyon komoly fegyver lesz. Eddig mi félszélben gyakorlatilag 14 csomónál nem tudtunk gyorsabban menni. Ha most meg tud majd siklani, akkor mehetünk 20-25 csomóval félszélben. Vagyis ott akár 40-50 százalékos gyorsulás is bekövetkezhet, márpedig a hosszú távú versenyeknél elég gyakoriak az ilyen menetek.

Krajcban nyilván nem lesznek ilyen különbségek. Ott erős szélben várunk javulást. Ez a szárny ugye 9 csomós sebességtől kezd hatni és mi tízcsomós tempókat mentünk eddig krajcban, viszont eléggé dőltünk. Én arra számítok, hogy ott is lehet fél és egy csomó közötti sebességnövekedésünk, ami megint 5-10 százalékos javulás.

Ugyanakkor, hogy változik majd az előnyszámotok?

Az ORC kevésbé bünteti, ott minimális, egy százalék körüli pontromlás lesz. Vannak persze pontos számaink is, csak fejből nem tudom megmondani. IRC-ben a romlás két százalék körüli. Gyakorlatilag gyenge szélben lesz negatív hatása. Olyankor nem használjuk a DSS-t, viszont miatta rosszabbak a pontjaink. De gyenge szélben a kis hajókkal szemben eddig sem volt sok esélyünk, most legfeljebb még kevesebb lesz. Az előnyszám-rendszerekben vannak bizonyos törvényszerűségek. Ha mindenki együtt megy és nem kategóriák szerinti az értékelés, akkor gyenge szélben mindig a kishajók vannak kedvezőbb helyzetben, míg a nagy, gyors hajók erős szélben tudnak jól menni.

Az IRC és tudtommal az ORC is lehetőséget ad arra, hogy a hajónak legyen egy DSS nélküli pontja is, és a versenytől, vagy akár az időjárás előrejelzéstől függően, eldönthető, hogy melyikkel akarsz nevezni. Természetesen ennek van némi költsége, mivel ehhez át kell íratni a Certificate-et. Vagyis, ha biztosak vagyunk abban, hogy gyenge szél lesz, akkor nem használjuk a DSS-t, és eszerint nevezünk.

Voltak már sikeres versenyeink korábban. Mondjuk IRC-ben a Middle Sea Race-en a minden hajót számító korrigált idő szerinti eredményben megesett, hogy hatodikok lettünk. Akkor jól is vitorláztunk, és láthattuk, hogy az adott feltételek között nem tudunk közelebb kerülni a dobogóhoz. Most viszont arra számítunk, hogy ha minden jól alakul, akár nyerhetünk is. Persze ehhez az is kell, hogy ideális körülmények legyenek. Ez egy frissebb szeles versenyen jöhet szóba és akkor, ha több félszeles és bőszeles menet lesz.

Vagyis eddig nem nyerhettetek, most pedig lehet rá esélyetek?

Igen, benne van a pakliban. Most a DSS-t még nem büntetik nagyon, és még kevés hajón csináltak ilyen átalakítást. Ezért úgy gondolom, hogy ha a fejlesztés beválik, akkor egy-két évig lesz akár győzelmi esélyünk is.

Nyilván a teszteredményektől is függ, de idén még milyen versenyeken tervezitek a részvételt?

Optimális esetben el tudunk menni a Palermo – Monte Carlo versenyre. Szeptemberben az Adrián van a Thousand Island Race. Az általában bórás szokott lenni, ami éppen a nekünk fontos félszeles menetekben sok vitorlázást jelent. Az biztos jó lenne a tesztelésre. Utána pedig jöhet Máltán októberben a Rolex Middle Sea Race.

Ruji


Az első vitorlázás DSS-el

Mi a DSS?

A Dynamic Stability Systems (DSS) Hugh Welbourn és cége tízéves fejlesztő munkájának az eredménye, amellyel forradalmasította a vitorlás hajótervezést.

A szabadalmaztatott DSS rendszer visszahúzható szárnyszerű uszonyok révén csökkenti a hajó dőlését, progressziv emelőerőt ébreszt a hajótesten. A DSS foil növeli a hajó visszaállító nyomatékát. Ugyanakkor a hajótest emelésével csökkenti a test surlódását a vízben. Csökkenti az oldalra dőlést és a tengeri betegséget okozó billegést.

A DSS-technológia jelentősen javítja a hajó stabilitását és nagyobb sebesség elérését teszi lehetővé. Alkalmazható kishajóktól a szuper yachtokig, jelentősen javítva a teljesítményt, a kényelmet és a biztonságos hajózást.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!