Hogyan kössünk ki biztonságosan?

vitorlazas-motorcsonakozas-wc-ce-jeloles-hajozashu

1 / 5

Tervezzük meg a manővert: Gondoljuk végig előre, hogy melyik helyre szeretnénk beállni és ehhez merről kell a partot megközelítenünk, milyen a hajónkat befolyásoló tényezőkkel kell számolnunk (szélviszonyok, áramlás, egyéb hajók, stb.), milyen rögzítőket (kötelek) kell alkalmaznunk a manőver során, mennyi sebességre lesz szükségünk a biztonságos manőverezéshez. A sebesség megválasztásánál azt is vegyük figylembe, hogy hajónknak lehet, hogy hamarabb kell megállnia mint kívánatos (a kikötésnél megközelítjük a partot, tehát a hajó számára “veszélyes” zónát!).

kikotohely-marina-place-boat-hajozashu

2 / 5

Osszuk ki a feladatokat: A csapatunk az egész napos túra után várhatóan kevesebb figyelmet fog fordígani a manőverére mint az induláskor, ezért rázzuk őket föl egy kicsit! A feladatok kiosztása és ismertetése után nem árt egy kis gyakorlás sem! A kötelek kidobása külön megér egy gyakorlást. Itt is minden egyes feladatot egy bizonyos embernek osszunk ki és magyarázzuk is el neki, hogy mit kell csinálnia a manőver során és mit tegyen, ha a feladatát nem tudja teljesíten. Lehet, hogy emiatt egy kicsit hoszabb időt kell a kikötő előtt köröznünk, de itt is megéri a ráfordítás!

marina-rovinj-kikoto-adria-horvatorszag-hajozashu

3 / 5

Induljunk el és hajtsuk végre a manővert! Amit kigondoltunk most már meg is kell valósítanunk és ha jól terveztük meg a mutatványt, a legénységünk is hálás lesz érte, sőt még lehet, hogy jutalmat is kapunk! Ne feledjük, hogy nem az esetleges bénázásunkon a kikötőben mosolygó hajóstársaink kegyét kell elnyernünk, hisz vacsorát kizárólag a épségben maradt legénységünktől remélhetünk!

kikotohely-marina-place-boat-hajozashu

4 / 5

A kikötőhelyet a kapitány választja ki! A kikötés megtervezése az egyik legfontosabb része a manővernek.

Készüljünk fel! Tegyük ki a puffereket, ellenőrizzük a motor működését és készítsük ki a szükséges felszereléseket.

Lassan, óvatosan! A sebesség mérséklésével az okozható kár nagysága arányosan csökken.

Egy kikötés nem kikötés! A kikötésnél fokozottan igaz, hogy nem szégyen a manővert félbeszakítani és újra kezdeni.

kikotes-kotelek-rogzitese-bikahoz-vitorlazas-hajozashu

5 / 5

A kikötés fő eszköze a kormány és a motor! A kikötést a kapitánynak úgy kell végrehajtania, hogy a legénységnek kellő ideje és helye legyen a kikötőköteleket a parton rögzíteni.

A kikötést a kapitány nyilvánítja befejezettnek! Mivel a kapitány viseli a hajóért és a legénységért a felelősséget, ő mondja meg, hogy mikor van vége a manővernek.

A kikötés után első a rendrakás! Addig nem illendő a hajót elhagyni ameddig a hajó kötélzete, vitorlái és egyéb felszerelései nincsenek rendben. Ki tudja mit hoz az este?

Zoli

hajós