Dr. Simongáti Győző a BME tanszékvezető helyettese a Hableány kiemeléséről

A budapesti Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a 135 méteres Viking Sigyn szállodahajóval.

A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, 19 holttest került eddig elő, kilenc embert még keresnek.


A 200 tonna emelésére képes Clark Ádám úszódaru fogja kiemelni a Hableány hajóroncsát a Dunából. Péntek kora délután érkezett meg a Margit híd déli részéhez a hajó, amelynek mozgását a Duna magas vízállása miatt a katasztrófavédelem Szent Flórián tűzoltóhajója segítette.

Dr. Simongáti Győző hajótervező mérnököt, a BME tanszékvezető helyettesét kérdeztük:

Mit kell figyelembe venni a kiemelésnél, milyen erők hatnak?

Nagyon összetett a feladat, mert alapvetően egy hajótest szerkezetét nem arra méretezik, hogy koncentrált helyeken kapjon extrém terhelést. Itt négy helyről van szó a kiemelés során, ott támasztják alá a testet, ott fűzik át alatta a kiemelést végrehajtó köteleket, hevedereket. A víz a hajó teljes hosszán egyenletes alátámasztást jelent. Ez normál esetben azt jelenti, hogy a hajó keresztmetszetének mondjuk 20 centiméteres keresztmetszetű sávjára pár száz kiló hat. A kiemeléskor pedig, ha mondjuk négy emelőhevedert képzelünk el, akkor a hajó 50 tonnája tulajdonképpen erre a négy húszcentis sávra oszlik el, tehát ugyanazon a helyen, ahol a víz csak párszáz kilós erővel nyomja a hajótestet, ott az emelés során több mint 12 tonna lesz. Tehát óriási a különbség. Ez az egyik dolog.

A másik pedig az, hogy amikor elemeli a daru a hajótestet a fenékről, ahol ugye most megtámaszkodik, attól kezdve az az áramlási irányú erő, amit a folyam sodrása okoz a hajótesten, az egyből el is fordítaná a hajót. Most azért nem mozdul el, mert a súlya odanyomja a fenékhez. De ha fölemeljük onnan, akkor egy nagy vízszintes irányú erő is terheli a hajót. Ennek megtartására hosszirányban már kihorgonyozták a hajót

Sokan nem értik a Duna vízállás adatait. Elhangzik a vízállás 4-5 méter körüli értéke, és hogy a hajó 9 méter mélyen van. Hogy van ez pontosan? 

A hajótest körülbelül 9 méter mélyen fekszik, miközben a Duna vízállása most 4,5 méter körüli értéken van. Sokan ezt ellentmondásnak érzik. Ez nem ellentmondás, a vízállás egy vízmércén mért érték, a vízmércének a nulla pontja pedig nem a meder alján van. Aki ismeri a vízmércének a nulla pontját, illetve magát a vízmércét, az ki tudja számolni a vízmércén mért vízállásból, hogy annak a környékén, a folyó adott keresztmetszetén ténylegesen milyen mély a víz. A Hableány esetében ez 8-9 méter annak megfelelően, hogy éppen mennyire árad a folyó. De azt se feledjük, hogy a Hableány körülbelül 5 méter magas, így a hajó legmagasabb pontja csak 3 méterre van a víz felszínétől.

Amikor elkezdik kiemelni a hajótestet, akkor még a benne lévő víz, hordalék súlyával is számolni kell pluszként?

Nem. Addig, ameddig a hajó a víz alatt van, ez nem jelent különösebb problémát. A hajónak a körülbelül 50 tonnáját kell emelni. Ha a vízfelszín fölé emelnénk a hajót a vízzel együtt, akkor kellene ezzel a többlettel, akár 50-100 tonna víztömeggel számolni. De ez nyilván valóságban nem így lesz, mert amint a vízfelszín közelébe ér a hajó, elkezdik a hajó belsejéből szivattyúzni a vizet.

Kiszámítható-e az a vízszintes erő, amellyel a víz áramlása nyomja a hajótestet, ahogy elkezdik a kiemelést?

Nehéz pontosan megmondani, mert jelenleg a hajó az áramlás irányához képest ferdén áll, de amint elemelik, be fog állni. A vízszintes erő így is a tíztonnás nagyságrendbe esik, a már említett hosszirányú kikötést ennek tudatában igyekeztek a legbiztonságosabban megtenni.


A műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján több drótkötélheveder szükséges a szerencsétlenül járt Hableány hajó kiemeléshez. Egy hevedert a hajó elülső részén, egyet a géptér mögött,  egyet pedig a tat alatt vezetnek át. Egy-egy heveder hat 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll össze, az elején és a végén pedig úgynevezett vezetőköteleket csatolnak hozzá; ezek együttes hossza eléri a 100 métert – jelentette be a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője Jasenszky Nándor

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!