Sötét fellegek a világ legnagyobb hajózási vállalata a Maersk felett

A vizek királya tengeribeteg. Frissen érkezett vezetőség és egy új stratégia lehet a hajózási társaság megmentője. Ám egyre több a kétség a Maersk körül.

A koppenhágai központtal dolgozó cég már több mint 110 éve végez tengeri szállítmányozást. 1996 óta a világ legnagyobb konténeres tengeri szállítmányozó cégének tartják. Több mint 750 hajóval rendelkezik, ezek összesített kapacitása eléri a 4 millió TEU-t. A világ legnagyobb konténeres szállító hajója, az Emma Maersk is a flottája tagja. A dán cég 135 országban – köztük egyébként Magyarországon is – jelen van.


Jim Hagemann Snabe óvatossága és nyugalma nagyon tetszik a cégnek.

Amikor jó egy évvel ezelőtt elnöknek választották, a Maersk épp elég nagy bajban volt: a vállalat több mint százéves történetének második legnagyobb veszteségét produkálta, a vezetőség váltás alatt állt, amely mellé óriási tanácstalanság társult. Ebben a helyzetben Snabe tűnt a legígéretesebbnek. A korábbi SAP-menedzser és a mai napig a Siemens felügyelőbizottságának elnökeként is tevékenykedő üzletember már az emberiség előtt álló kihívásokról is tartott előadást. Ezek után csak képes lesz a hajózási társaság megmentésére is. Közben azonban komoly kétségek merülnek fel.

Talán a hangulat picit javult, de a helyzet továbbra is kritikus. Az A.P. Moller – Maersk – ez a cég teljes neve –, úgy tűnik, tengeribeteg.

Itt többről van szó, mint 754 óriásladik jövőjéről. A Maersk egy ikon, lévén Dánia legnagyobb vállalata, az egész ország büszkesége. Továbbá mérce az egész világpiacon; ha még a piacvezetőnek sem sikerül, akkor elég valószínű, hogy másnak sem fog. A Maersk mindig is példaképnek tartotta magát. Évtizedeken át sikert sikerre halmozott a karizmatikus patriarcha, Mærsk McKinney Møller (1913–2012). Az alapító fia az átlagosan sikeres céget világszintre emelte és ezáltal az ő személye is legendává vált. Egy kérdőívben ő lett az évezred második legnagyobb dánja, akit csak a híres meseíró, Hans Christian Andersen előzött meg.

Többek között a legelőnyösebb döntések egyike volt, hogy 1973-ban beszálltak a konténerszállításba. A konténer megújította a világkereskedelmet, és akkora fellendülést produkált, akárcsak az internet megjelenése. Évi kilenc százalékkal nőtt a piac, a Maersk pedig még gyorsabban.

Mc-Kinney Møller 2005-ben egy operaházat – a Koppenhága központjában, a Holmen szigetek egyikén, a Dokøenen található Operaen – ajándékozott hazájának. A betonból, acélból és üvegből készült épület mellett még a vele szemben lévő királyi palota is elbújhat. Üzleti nyelven a dominancia egyet jelentett: a legjobbnak lenni, és ezt a pozíciót mindenáron megtartani.


Egyre többet és többet

Az átszervezés önmagában nem nagy segítség. A tőkepiac tudni akarja, milyen módon akarják a dánok a régi szép idők befektetési hozamát újra előteremteni. Ehhez meggyőző stratégiára lesz szükség. Ez ismét Snabe feladata, melyet ő halálosan komolyan is vesz. „Újra akarjuk szervezni a céget” – jelentette be. Hatalmas erőfeszítéseket kell majd tenniük ez ügyben, az már egyszer biztos. Az új stratégia fontos eleme, hogy a Maersk már nemcsak a világ egyik teherhordója akar lenni, hanem olyan logisztikai cége, amely hatalmába keríti a komplett szállítási láncot. Jó ötlet, csakhogy ilyen mindentudók már rég léteznek: a Kühne + Nagel, a Schenker és a DHL Global Forwarding mind ilyen. Igaz, alig van saját tulajdonban lévő szállítóeszközük, viszont helyette elképesztő a szervezési tehetségük. Hogy ezt milyen indíttatásból akarják utánuk csinálni, az teljesen nyilvánvaló: a szállítmányozók relatív jó és stabil nyeresége miatt.

Ugyanaz a mese

A Maersk kínálata ma már sokkal több tengeri szállítmányozásnál. A csoporthoz tartozik többek között a terminálok üzemeltetése, ahol konténerek rakodásával foglalkoznak, és a Damco szállítmányozó is az övék, amely teherautó-flottákat irányít. A mindentudóvá válás nem tűnik távoli célnak, de a legfontosabb még hiányzik. Elsősorban a kellő szolgáltatás. Más nagy szállítmányozók egyénre szabott tanácsadással és helyi irodákkal vannak a piacon, míg a Maersk évtizedeken át a centralizmusra és a tömeges feldolgozásra épített.

Elfeledett valóság

A vállalat jelen állapotában nem igazán alkalmas arra, hogy az üzletág példaképe legyen. A Maersk mindig is okosan igazgatta meglévő üzleteinek hatékonyságát, de az újak kiépítésében elég gyengének mutatkozott. Ezt a csúf valóságot pedig a sok átvétel szerencsésen elfedte. A hatékonyságra való törekvés folytatása mutatkozik továbbra is: nagyobb flotta, nagyobb hajók, alacsony árak. De ezzel vajon vissza lehet hozni a régi szép időket? Az MSC is ismét mozgathatóbbnak tűnik. Pár éve nagyon jól jövedelmező körutazásokat illesztettek be a profiljukba, és azóta is erőteljesen terjeszkednek. 2021-ig az MSC vezetője, Aponte a világ harmadik legnagyobb szórakozási lehetőségeket is kínáló hajótársaságává akarja varázsolni a céget. Jim Hagemann Snabe elnök eközben kaján mosollyal az arcán türelmet kér a nagy átalakuláshoz:

Az utat nem lehet levágni, és nincsenek csodaszerű trükkök sem.

Pont ez a problémája, ugyanis valószínű, hogy bűvészkedés nélkül az aktuális stratégiából nem sok minden valósul majd meg.

A cikk a Manager Magazin szeptemberi számában jelent meg: (Tengeribeteg lett a Maersk)

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!