Nem sikerült a rekord a furcsa proával

Akadnak még bőven egyszerűbb eszközökkel elhódítható klasszikus rekordok

Nem kell ahhoz 80-100-120 lábas különleges és főleg méregdrága modern óceáni többtestű, mondjuk egy párszáz milliós Ultime trimarán, hogy valaki eséllyel vághasson neki egy-egy klasszikus távolsági rekord megdöntésének. Ilyen például a New York – San Francisco táv levitorlázása, ami egyébként nem piskóta teljesítmény egyedül. Ezen a 14.000 tengeri mérföldes (26 ezer kilométer) útvonalon az eddigi leggyorsabb szólóvitorlázó teljesítmény 81 nap.

Ezt a csúcsidőt szerette volna megdönteni a 43 éves Ryan Finn, aki januárban kezdte a rekordkísérletét. Végül nem járt sikerrel – 93 napig tartott az útja – ámde a teljesítménye mégis figyelemre méltó. Elsősorban azért, mert egy 26 évvel ezelőtt épült különleges, de nagyon egyszerű, puritán kivitelű többtestűvel, egy Russell Brown tervezésű 36 lábas proával vitorlázott.

A Jzerro 1996-ban épült Port Townsendben

Fahajó, fa bordázaton rétegelt lemez héjjal

Ryan Finn mondta a hajójáról: “Sokat gondolkoztam olyan többtestűről, amely jól cirkálhat, anélkül, hogy ez alapvető szerkezeti nehézségeket okozna a hajónak. Így találtam rá a Russell Brown tervezésű hajóra. Tudtam, hogy milyen nagy utakat tett meg és rájöttem, hogy a proa felépítése megoldja azokat a strukturális kereszttartó gondokat amilyenekkel a nagy katamaránok és trimaránok küszködnek.”

Videó a Jzerro fedélzetéről 2015-ből

Finn évekig dolgozott “delivery skipperként” (aki hajókat visz lábon akár egyedül is tengereken, óceánokon át a kijelölt kikötőbe), illetve ez előtt még versenyzett a Mini Transaton. De amikor újra valamilyen különleges célt tűzött maga elé, nem fordult vissza a hagyományos szólóvitorlás versenyzés felé.

Ryan Finn és 36 lábas kis proája

“Semmi esélyem nem volt arra, hogy elegendő pénzt gyűjtsek a Franciaországba való visszatéréshez, az ottani versenyzéshez. Korábban már próbáltam, és tudom hogy olyan költségvetésem nekem sosem lesz. Ezért úgy döntöttem, hogy nem szállok be újra az ő játékukba, hanem valami olyat célt tűzök ki magam elé, ami a kedvemre való. A New York – San Francisco rekord nagyon nehéz, nagyon hosszú menet, de elérhetőnek gondoltam, mert ezt szólóban, megállás nélkül eddig senki sem tette meg. Gondoltam, megpróbálom.”

A Jzerro főkabin, Ryan Finn puritán hálóhelye három hónapon át

A táv 81 napos szólóvitorlás csúcsidejét a francia Philippe Monnet vitorlázta 1989-ben egy Shuttleworth-tervezésű trimaránnal, ám útján jéghegynek ütközött és ki kellett kötnie, hogy a sérülést kijavítsa.

Ryan Finn a Jzerróval az első rekordkísérletét 2021 januárjában kezdte, de azt meglehetősen hamar meg kellett szakítania és visszatérni hajójavításra. Ugyanis túlzottan telepakolta a kis proát, például ivóvízzel, mivel a költségvetése kevés volt édesvízkészítő berendezés beszerelésére. De tanult az esetből és idén már a hajója terhelését jelentősen csökkentve vágott neki a második kísérletének.

New York – San Francisco

Az amerikaiak számára ez egy történelmileg jelentős útvonal. Az 1840-1850-es években a nagy kaliforniai aranyláz idején Európából érkezett kalandra kész migránsok tömegesen hajóztak ezen az útvonalon a keletiről a nyugati partra. Nagyon veszélyes út volt, sokan odavesztek abból a negyedmillió emberből, akik hajón siettek Kaliforniába. Mégis sokan vállalták a kockázatot.

A kor legszebb vitorlásai, háromárbócos klipperek teljesítették a leggyorsabban a távot – ha odaértek. 1849-ben például több, mint ötszáz hajó kerülte meg ezen az úton a Horn-fokot.

A legendás Flying Cloud William A. Coulter festményén

Az amerikaiaknak ezek a menetek olyan becses emlék, mint a briteknek a teaklipperek korabeli küzdelmei. A New York San Francisco távon a leggyorsabb menetet a Flying Cloud háromárbócos klipper futotta 1859-ben, amikor 89 nap és 8 óra alatt tette meg a távot. Ez a rekord 135 évig élt. Ezeket a csúcsidőkaet annak idején “horgony felszedéstől horgonyvetésig” mérték.

Mellesleg a Flying Cloudot nem csak ezen az útján, hanem korábbi, gyakran csúcsidőket hozó menetein is női navigátor irányította. Eleanor Creesy (1814 – 1900) legendás hajós volt.


 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!