A 75. Sydney Hobart hazaútján három hajó is balesetet szenvedett

A verseny békésen zajlott, de a hazaút viharos lett

A karácsony második napján rajtolt 75. Rolex Sydney Hobart Yacht Race résztvevőinek a szokottnál nyugodtabb, békésebb időjárásban volt részük. Nem úgy a visszaúton Ausztrália keleti partjai mentén!

Január 5-én hajnalban félórán belül három volt versenyző hajó is vészjelzést adott, miután a negyven csomósnál erősebb szélben baleset érte őket.

A futam legkisebb hajója, az abszolút sorrendben 152. helyen befutott Jarkan 30-as típusú Gun Runnernek az árbóca dőlt ki. Öt perccel később a Secret Men’s Business nevű Murray 42-es (abszolútban 83-ként értek Hobartba) hívta a mentőegységeket, miután ketten megsérültek a hajón.

Legrosszabbul Mark Griffith Ker 40-ese a LCE Showtime (28. helyezett) járt: leszakadt a hajó tőkesúlya!

A Gun Runner az árbócát törte, ketten sérültek meg a Secret Men’s Businessen és az LCE Showtime tőkesúlya szakadt le

Apokaliptikus élmény után jött a baleset

Már a Bass Straiten, az Ausztrália és Tazmánia közötti vízeken is emlékezetes órákat töltöttek az észak felé hajózók. A mostanában Ausztráliában dúló kiterjedt bozóttüzek eredményeként szennyes szürke felhők alatt és a tengerre szálló sűrű füstgomolyok között vitorlázva, a partközelben az elégett tájat is látva a hazafelé tartó hajósoknak eddig csak filmekből ismert világvége látványban volt részük.

Rub Buchanan a Showtime navigátora így írta le a körülményeket: „Délután ötkor teljesen sötét lett a füsttől és a felhőktől. Úgy nézett ki, mintha egy nyolcvanas évekbeli Mad Max filmben lennénk.”

Mindennek tetejébe a szél egyre erősödött, ahogy a kontinens keleti partjai közelébe értek és éjszaka már jóval negyven csomó felett fújt. Túlélő üzemmódban minimális vitorlázattal küzdötték előre magukat észak felé.

Melbourne és Sydney között félúton Bermagui közelében szakadt le a tőkesúly, amitől a Showtime természetesen azonnal felborult.

„Bent feküdtem a hajóban a szélfelőli oldalon, amikor egy éles reccsenést hallottam és már zuhantam is ki az ágyból.”

A hétfős csapat menekülését annak köszönhette, hogy a váratlan helyzetre nyugodtan és felkészülten reagálva mindannyian kijutottak a hajó alól. Ám a vízben vaksötétben, az óriási hullámzásban a fejjel lefelé fordult hajótestnél kötelekbe kapaszkodva még mindig ijesztő helyzetben voltak.

Hősies mentés

Rob Buchanan szerint az életüket a legénység egy tagjának köszönhetik. „Életemben nem láttam még ilyen bátor tettet!” – mondta kimentésük után a navigátor. „Christian Charalambous levette a mellényét és beúszott a lefordult hajó alá. Kiszabadította a mentőtutajt és visszatért. A hajó eközben igyekezett megölni minket, ahogy ugrált és verődött a hullámokon. Az egyik embert már kiütötte, mire sikerült bemásznunk a mentőtutajba.”

Aktiválták a vészjelzőt és a ruháikban elhelyezett személyes pozíciójelzőiket is.

„Egy mentőhelikopter gyorsan megtalált minket. Szerencsénk volt. A tüzek miatt rengeteg mentőegység volt akcióban a közelben, ezért érhettek ilyen hamar oda értünk.”

Három órával a balesetük után mindannyian sértetlenül biztonságba kerültek. A hajó biztosítója bizakodó, hogy a sodródó LCE Showtime még megmenthető.

„A kíl leszakadt, de a test egyébként nem kapott léket. A felfordult hajón láttuk, hogy a T-alakú hegesztett tőkesúly nyakon a hegesztés engedhetett el és a hajótest nem sérült meg”

Nem a tervező vagy a hajót építő hibája volt

Az eset nyomán a sajtóban megszólalt a világhírű McConaghy Boats műhelyében épült hajó neves tervezője Jason Ker.

„Az elmúlt 23 évben számtalan tőkesúlyt terveztünk, amelyeket a világ ismert hajóépítői kiviteleztek és soha nem történt semmi baj egyikkel sem. Világossá szeretném tenni, hogy a leszakadt tőkesúlyt nem mi terveztük! Tudomásunk szerint a Showtime az egyetlen Ker Yacht Design által tervezett hajó, amelyre más tőkesúlyt szereltek. Ezt a tulajdonos tervezőirodájának elképzelései szerint egy helyi gyártó kivitelezte Sydney közelében. Egy a hajótesten kiképzett mélyedésbe csavarozott vízszintes lemezre függőlegesen ráhegesztett üreges vasszerkezet képezi a tőkesúly bulbát tartó testet. Ilyen elkészítési módot sosem hagynánk jóvá, mivel a csomópontnál a magas feszültségpont egybeesik a vízszintesen hegesztett csatlakozással.”

Ker 40, fotó © Carlo Borlenghi | Rolex

Valóban a hajótervezők és építők örök dilemmája, hogy a tulajdonosok önkényes átalakításaira nem lehetnek hatással, de ha baj történik, akkor mindenki hajlamos nekik tulajdonítani a hibát, ami még egy-egy ilyen pontosító nyilatkozat ellenére is a hírnevüket csorbítja. Márpedig a világon mindenhol a tulajdonosok között rendre akadnak olyanok, akik versenyszellemtől áthatva igyekeznek a saját elképzeléseik alapján javítani a hajójuk teljesítményén.

A baj csak az, hogy van, aki ért ehhez és kellően körültekintő a megvalósításban, és van, aki csak nagyon határozottan hiszi, hogy ért hozzá…

Ruji

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!