Adriai Csillagtúra – a szellemes klasszikus balatoni verseny a horvát szigetvilágba adaptálva

Ugyan, vigyünk már egy kis színt a játékba!

A 20. Sail-ing Business Cup adriai charterhajós versenyről szóló cikkben ígértem, hogy részletesebben is írunk a Csillagtúra versenyről, amelyet 2014-ben adaptáltunk a tengeri versenyünkre és itt is bevált.

Az 1939-ben kiötlött és a hetvenes évek óta évente lebonyolított Csillagtúra egyedi, szellemes, élvezetes, kombinatív játék. Teljesen más, mint a hagyományos vitorlás futamok. Olyan verseny, ahol a lassabb is győzhet! A hajók nem azonos pályán, egymás közelében futnak és a sorrendet sem elsősorban a célba érkezés határozza meg. A verseny ennél sokkal érdekesebben zajlik!

A pontgyűjtés módja, a jutalom- és büntetőpontok szerezhetősége, illetve a célvonal „nyitvatartási ideje“ teszi lehetővé, hogy akár egy lassabb hajó is legyőzheti a gyorsabbat az abszolút sorrendben.  A lényeg nem megszabott pálya teljesítése, hanem egy nagyobb területre az időjárás változásának megbecslése és ehhez igazodó, pontszerző helyek megközelítését eredményező bonyolult taktika kialakítása, és a tervezett útvonal rugalmas megvalósítása. 

A balatoni Csillagtúrán nincs rajtvonal sem. Kijelölt kikötőkből lehet indulni, illetve ugyanazok megközelítésével lehet pontot gyűjteni. Már az is egyfajta taktikai döntés, hogy valaki honnan indul. Ezek a kikötők: Balatonfüred, Alsóörs, Balatonalmádi, Siófok, Balatonföldvár, Badacsony és Révfülöp. Minden kikötő, vagyis minden pontszerző hely kétszer érinthető. A mólókon a rendezőség tagjai regisztrálják az ott forduló hajókat. A megszerezhető pontok száma alapvetően az éppen megtett szakasz hosszától függ, pontosan a két kikötő távolsága kilométerben mérve.

A balatoni Csillagtúra rajtkikötői és pontszerző helyei

A verseny taktikai lehetőségeit színezi a prémiumpontok megszerzésének lehetősége. Ehhez éjszaka egy navigációs pont üzemel a Balaton közepén, amely a Balatonszemes – Zánka, valamint Tihanyrév – Badacsony irányok metszéspontjában található. Az ide lehorgonyzott rendezőmotoros negyedóránként ad két percen át villogó fényjelzést. Ezt a pontot este kilenc órától hajnali háromig lehet érinteni. Aki itt elhalad és regisztrál, annak az éppen aktuális szakasz pontszáma megduplázódik. Tehát érdemes egy minél hosszabb szakasz megtétele során útba ejteni. Legjobban akkor fizet, ha egy Almádi-Badacsony menet során éri el versenyző, hiszen így 54 pontot duplázhat!

A legjobbak igyekeznek úgy taktikázni, hogy messziről jövet este kilenckor ott legyenek, így Badacsonyt vagy Révfülöpöt érintve hajnali háromig sikerülhet újra visszatérni. Ezzel akár két hosszú szakasz pontszáma is megduplázható.

Ésszel kell kockáztatni!

A ráadás a célba futásnál következik. A finis speciális szabályai miatt nem lehet ész nélkül kockáztatni. A befutó reggel 9 órától lehetséges a balatonfüredi móló közelében kitűzött célvonalon. Korában beérkezni nem lehet. Aki fél órán belül átvitorlázik ezen a vonalon, annak minden begyűjtött pontja beleszámít a végeredményébe. Aki késne, negyedóránként elveszít 2-2 pontot. Ha pedig nem sikerül odaérni 10 óra 30 percig, akkor mindent elveszít, a versenye érvénytelen. Megesett már sokakkal, hogy a hajnali-reggeli jó szélben bevállaltak még egy szakaszt az extra pontok reményében és a szél elállása miatt aztán mindent elvesztettek, mivel nem tudtak időben célba érni.

Csillagtúra az Adriára adaptálva

A balatoni klasszikust 2014-ben Molnár Csaba kezdeményezésére a 12. Sail-ing Business Cupon adaptáltuk a tengerre és a példánkat azonnal követte a Ness Kupa (ma Sea Promo) rendezősége. Azóta az SBC versenyek egyik napja, és ezzel egyik futama mindig a Csillagtúra.

Természetesen más, mint a Balatonon, de a lényege ugyanaz. A verseny 9 óra hosszat zajlik, vagyis harmad annyi ideig, mint otthon. Több a pontszerző hely , mint a Balatonon és ezek virtuálisan jelöltek, nem ül ott rendező. Mivel a Snewisport minden alkalommal biztosítja a GPS-alapú nyomkövetést, így nincs szükség segítőkre a pontgyűjtő helyeken. A hajóknak 50-100 méterre kell megközelíteniük a kiszemelt helyet. Ha ennél kicsit távolabbira sikerül csak a közelítés, az egy pont elvesztésével jár, ha pedig 150 méteren túl visszafordul a versenyzős csapat, akkor ők a számolás szempontjából hiába mentek arra. De ilyen tévesztés csak ritkán történik.

Pontszerzésre jelölt hely pedig lehet bőven, és van is több, mint a Balatonon, hiszen a horvát szigetvilágban nagyon könnyű erre alkalmas helyeket kiválasztani.

Csillagtúra a 2022-es Sail-ing Business Cupon – Snewisport GPS nyomkövetés

Van duplázó pont is, amely a balatonival azonos szabályok szerint működik, de napközben és csak 4 óra hosszat van nyitva.

Adriai újítás a Sail-ing Business Cupokon a versenyvégi bónuszkör lehetősége

Elkerülendő a célvonal megnyitásakor szokásos tömeges befutást. Félórával a célvonal megnyitása előtt ugyanonnan bárki elrajtolhat a bónuszkörre (amiből az utóbbi években már kettőt, egy hosszabbat és egy rövidebbet is kijelölünk). Ennek az a célja, hogy a verseny vége izgalmasabb legyen és főleg, hogy ne akarjon mindenki, aki már megérkezett, egyszerre, a célvonal nyitásának pillanatában célba futni.

A bónuszkörök csábítóak, mert dupla pontszámot adnak. Ráadásul pontazonosság esetén az sorol előrébb, aki bónuszkörön is részt vett. Ha minden pontazonos hajó nekivágott, akkor a befutási sorrendjük lesz döntő.

A bónuszkör azért is izgalmas, mert a tengeri változatban rövid ideig van csak nyitva a célvonal. Tehát, amikor valaki a bónuszpontok megszerzése érdekében kockáztat és nem ér vissza idejében (estefelé gyakran gyengül a szél), akkor az egész napi eredményét elveszti és nem befutott hajóként (DNF) értékelendő. Ám, amikor fúj a szél, a dupla pontszám mindig kellően csábító.

Ritka sportszerű gesztus az idei SBC Csillagtúrán

Idén, a 20. Sail-ing Business Cupon a Csillagtúra napján gyenge szél fújt, így senki sem kockáztatott bónuszpont gyűjtéssel. Tehát mindenki, aki idejekorán visszaért célterületre, a célvonal nyitásának pillanatában próbált átvitorlázni a célvonalon. Ez nem csak a versenyrendezőségre ró kemény feladatot, de tulajdonképpen igazságtalan is.

Ezt érzékelte a Csillagtúrát megnyerő „Kicsim”, azaz Böjte Richárd csapata, és az esti díjkiosztón a kupát és az aranyérmeket átadták A „Vici” hajósainak, vagyis Varga Leventééknek. A két hajó egész nap együtt vitorlázott, azonos pontokat közelítettek meg és együtt értek vissza a célterületre is. Ám Varga Leventéék mindvégig előttük haladtak, náluk gyorsabban teljesítették a pontgyűjtést. A kupa átadása felemelő, sportszerű gesztus volt. Öröm, mert az ilyesmi kihalóban van a világon.

Jövőre a Sail-ing Business Cupon finomodnak a célba futási szabályok, elkerülendő az ilyen eseteket. Na, nem a sportszerűséget! Hanem a célvonalon toporgós, szinte leolvashatatlan sorrendű, mégis végeredményt meghatározó befutásokat.

Am a lényeg: a Csillagtúra tavon és tengeren egyaránt remek játék!

Ruji

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!