America’s Cup: A védő nem rejtegeti a hajóját, itt az első AC 75

Te Aihe vízre szállt

Borul az ősi America’s Cup hagyomány: Nem kell lesifotósokat, búvárokat küldeni a titok kifürkészésére, nem kerülnek távoli homályos, futva készített videófelvételek a világhálóra. Mondhatni Marilyn Monroe a légfúvó rács fölé állt…

A 2021-es America’s Cupra készülő csapatok közül elsőként a védő, az Emirates Team New Zealand bocsátott vízre hajót. Az általuk fejlesztett újdonságot, szeptember 6-án helyi idő szerint reggel 7 óra 35 perckor nagy nyilvánosság előtt mutatták be. A hagyományosan pezsgősüveg töréssel Te Aihe, maori nyelven Delfin névre keresztelt AC75-öst Új-Zéland miniszterelnöke Jacinda Ardern avatta. „Mā te Aihe e tuitui ai i te ngaru moana, mā te Rangatira e tuitui ai i te tangata” vagyis ahogy a delfin járja be a tengereket, a jó vezető úgy fűzi egymáshoz a népét.

2021-ben négy kihívó csapat, az olasz Luna Rossa, a brit INEOS Team és az amerikai Magic illetve a Stars & Stripes Team USA fog megmérkőzni egymással, hogy aztán majd a győztes küzdhessen az America’s Cupért a védővel. Közülük az utolsó még nem fizette be a nevezési díjat.

Az egytestű vitorlázáshoz visszatérő America’s Cupra készült hajó természetesen távolról sem nevezhető konvencionálisnak, hiszen tőkesúly vagy hagyományos uszonyok nélkül mozgatható, felhajtható foilokon – szárnyakon, lábakon, alakítható siklótalpakon – száguld majd a vízen. Várhatóan még gyorsabban, mint eddig a többtestűek.

fotó © Emirates Team New Zealand

A titkolózás értelme és értelmetlensége

Te Aihe nem pusztán építőinek bátor nyitottsága miatt lett ennyire publikus. A versenyre készülő hajók rejtegetését a 36. America’s Cup szabályai tiltják.

De értelme se lenne a titkolózásnak. Te Aihe például 65 fős csapat fejlesztőmunkájának az eredménye. Körülbelül százezer munkaórát fektettek bele, amíg eljutottak idáig és nem egyszerű barkácsolással töltöttek ennyi időt. A munkájuk eredményét nem lehetne néhány fotó segítségével lemásolni. A résztvevő csapatok mind a saját elképzeléseik szerint fejlesztenek. Ha most bármilyen számukra új, különleges megoldást észlelnek, amire eddig nem gondoltak, akkor nem lenne rá elég idejük, hogy a saját projektjeiket ennek megfelelően módosítva a versenyig hatékonyan beépítsék az újdonságot a saját koncepciójukba. Mindenkinek el kellett indulni egy úton. Aki visszafordul, és új útra akar térni, már jó eséllyel lemarad.

fotó © Suellen Hurling – Live Sail Die

fotó © Suellen Hurling – Live Sail Die

A versenyszabály sok ponton megköti ugyan a tervezők kezét, de azért bőven lesznek a 75 lábas hajók között különbségek

A leglátványosabb ezek közül a foilok, a hajók úszószárnyai, azok formái, bár nyilván az eltéréseket csak a hidrodinamikához értő szem észleli majd.

Legalább ennyire fontos, ha nem még fontosabb a hajó belső szerkezete, merevítő rendszere valamint a mozgatható foilok beépítésének és kezelésének a módja. Márpedig a hajónak ezek a megoldási nem kerülnek nyilvánosságra pusztán egy nyitott vízrebocsátással. Te Aihét fotózhatják bármilyen közelről, a lényeges titkait még sokáig megőrzi.

Ráadásul a fejlesztés nem áll itt meg. A tervek szerint a védők jövőre készülnek el második hajójukkal, amely majd a kupavédésért fog versenyezni.

fotó © Suellen Hurling – Live Sail Die

fotó © Suellen Hurling – Live Sail Die

Te Aihe közelről – a hajó méretei:

  • A test hossza 20,7 méter, plusz 2 méterrel nyúlik előrébb az orrsudara
  • Maximális szélessége: 5 méter
  • Összsúlya: 6,5 tonna
  • Árbócának magassága: 26,5 méter a fedélzettől mérve
  • Vitorlafelületek: 135-145 m2 grósz, 90 m2 orrvitorla, 200 m2 code zéró
  • Kormány: Hajótengelybe szerelt T-foil, 3,5 méteres merüléssel, maximális fesztáv: 3 méter
  • Foilok: Billenthető iker T uszonyok, 5 méteres maximum merüléssel, 4 méteres fesztávval
  • Legénység: 11 vitorlázó – 960-990 kg összsúllyal

VIDEÓ:

 

fotó © Suellen Hurling – Live Sail Die

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!