Golden Globe Race 2022 – Simon Curwen ma fordult Hobartnál

Lecsökkent előnnyel, de első helyen

A szóló földkerülő verseny 111. napján, december 24-én UTC időben hajnali 2 órakor, ott helyben délben érkezett meg az első helyen vitorlázó brit Simon Curwen a kötelező hobarti médiamegállóhoz. Nagyjából egy órán át tartózkodott ott, leadta a videó és fényképfelvételeit, és indult is tovább a Csendes-óceán és a Horn-fok felé. Sietnie kellett, mert a korábban volt 7-800 tengeri mérföldes előnye a tizedére csökkent az utolsó héten.

Curwen Ausztráliától délre egy anticiklon gyengeszeles közepébe keveredve nagyon lelassult, majd az északi oldalán cirkálásra kényszerült miközben üldözői, Kirsten Neuschäfer és Abhilash Tomy a magasnyomású-rendszer déli oldalán bőszélben rohantak. Kirsten 1165 mérföldet tett meg a december 12-ét mgelőző hét napban, míg Abhilash 1145-öt a december 17-éig mért periódusban.

Simon Curwen és a Clara még mindig vezetnek a versenyben, de a nemrég még 600-700 mérföldes előny száz mérföld alá csökkent

A képhez tartozik, hogy Kirsten az ausztrál déli vizekre érve az időjárásfaxán – amelyet ezen a Golden Globe Race-en már használhatnak a versenyzők – részletes előrejelzéseket fogva navigálhatott az anticiklon szeles részében. Simon Curwennek viszont nem működik az időjárásfaxa.

Curwen számára a gyengeszeles menet pozitívuma viszont az, hogy minden olyan műszaki hibáját meg tudta javítani, amelyek miatt eredetileg azt tervezte, hogy Hobartnál több órára vagy akár egy-két napra megáll, hogy a javításokat nyugodt vízen végrehajtsa. Így viszont alig egy órát töltött a médiapontnál, nyilatkozott, átadta az anyagait és már neki is vágott a Horn-fok felé vezető útnak.

A versenyzők Ausztrália és Új-Zéland között lesznek félúton a klasszikus földkerülőn.

A mezőny lassan elfogy

Végeredményben már csak öten vannak versenyben, bár az eredménylistán még szerepel  Elliott Smith és Ian-Herbert Jones is. Valójában mindketten már legfeljebb a Chichester-osztályba tartoznak, amint ott hajt Guy Waites is.  Utóbbi megállt Fokvárosban és kiemelte a hajóját, levakarni a durván elszaporodott kagylókat. Waites állítólag azért nem kezelte le a hajójának fenekét megfelelően, mert későn ért Les Sables d’Olonne-ba rajt előtt.

Guy Waites Fokvárosban kidaruzta a Sagarmanthát, hogy levakarja a kagylókat a fenékről – Fotó: Karin Smit

Mellesleg érthetetlen, hogy több hajósnak is gondja akadt a kagylósodással, holott a 2018-19-es Golden Globe fő tanulságai közé tartozik, hogy ezeken a lassú hajókon mennyire fontos a megfelelő algagátló festés. És még az is tudott, hogy mi a jó eljárás, mert azt Jean-Luc Van den Heede bizonyította, miközben a más festésrendet követők bajba kerültek. (Több réteg kemény algagátlóra kell tenni 3-4 réteg önfényező, vagyis lekopó festéket. Ez utóbbi rétegek védik a hajót az atlanti trópusi vizeken. Mire a versenyző leér a déli hideg vizekre, ezek lekopnak és ott aztán lehet kagylómentesen  gyorsan bőszelezni az addigra felszínre kerülő kemény, síma rétegen)

Guggenberger a negyedik, Jeremy Bagshaw az ötödik. Ő kétezer mérföldes hátrányban vitorlázik Curwenhez képest.

Hárman még ott vitorláznak, de már nem számítanak bele a versenybe

Ian-Herbert Jones, aki a Puffinnal, Kopár István négy évvel ezelőtt a versenyen használt hajójával vitorlázik az eredménylistán a hatodik, ám kihagyta a fokvárosi médiakaput, így a Chichester-osztályba sorolandó, ráadásul időbüntetést is kap majd.

Ian Herbert Jonesés Tradewind 35-öse a Puffin ” PUFFIN ” Fotó: Nora Havel / GGR2022

Elliott Smith-nél pedig most telt be a pohár. A mezőny legfiatalabb és a szólóvitorlázásban messze legtapasztalatlanabb versenyzője sok más technikai hiányosság mellett súlyos rudazathibával hajózik. Már Cape Townnál is javította az orrsudarát, ám az újra eltört. Az ő Gale Force 34 típusú hajóján az árbóccsúcsra futó forstág (előmerevítő) az orrsudarának a végéhez kötött. A hajó orrában lévő forstág csak a frakcionális orrvitorláit hordja, a legfontosabb nagy elővitorlái az elülsőn vannak. Ezért az orrsudár hibája az ő esetében nagyon jelentős sérülés.

Elliott Smith és a toldott-foldott orrsudara –  Fotó: Simon McDonnell / FBYC

Hétfőn, már az Indiai-óceánon vitorlázva megpróbálta ismét kijavítani a hibát és egy új forstágot is rögzíteni. Ehhez fel kellett másznia az árbócra. Ám a szál ugyan gyengén fújt, de mégis háromméteres hullámokon hajózott. Tízszer mászott fel az árbócra, ám olyannyira lengett és csapódott ott, hogy érdemi munkát nem végezhetett. Viszont elvesztett rengeteg szerszámot, végül a tartalék forstágját is.

Most már lassan vitorlázik Hobart felé, amiben időjárási információkkal a rendezőség is segíti. Lényegében kiállt. Még ha szabályosan, segítség nélkül vitorlázna, és a kapu után képes lenne folytatni az útját, akkor is olyan messze van Hobarttól, hogy az adott műszaki állapotban lévő hajójával január 31. előtt nem érhet oda. Márpedig ez után tilos tovább indulni.

Ruji

GPS-nyomkövetős térkép a verseny honlapján





 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!