Golden Globe Race 2022 – Békés menet az Indiai-óceánon, fogyatkozó mezőnnyel

Már csak heten hajtanak a földkerülőn

Szeptember 4-én, 98 nappal ezelőtt tizenhatan rajtoltak el Les Sables d’Olonne-ból a tradicionális szólóvitorlás földkerülő versenyre. Közülük már csak heten vitorláznak a pályán, lényegében a mezőny 44 százaléka. Pedig hol van még a félút!

Legutóbb a többnyire messze utolsó helyen vitorlázó francia Arnaud Gaist jelentette be, hogy a versenyt feladva elindult északra, visszafelé az Atlanti-óceánon. A mezőny második legkisebb és láthatóan leglassabb hajójával vitorlázó Gaist rudazatának sérülése miatt már jó ideje nem tud rendesen cirkálni, élesen a szél felé vitorlázni. Egyéb műszaki problémái mellett a hajójának felkészítése sem sikerült, mert mostanra elszaporodtak a vízvonal alatt a hajó testére kapaszkodott kagylók. Emellett pár napja tönkrement a kronométere is, ami a pontos csillagászati navigációhoz elengedhetetlenül fontos eszköz.

Arnaud Gaist 33 lábas Barbican MKII-ese volt a legkisebb hajó a Golden Globe Race 2022 mezőnyében – Fotó: Aïda Valceanu/ GGR2022

A visszaúton akár össze is találkozhat a Fokvárosban kiállt ír Pat Lawless-szel, aki amúgy nem a saját hajójával vitorlázik észak felé az Atlanti-óceánon, hanem a versenytől szintén Dél-Afrikában búcsuzott Ertan Beskardes Rustler 36-osát viszi. Mellesleg a 66 éves Lawless már bejelentkezett a következő, a 2026-os Golden Globe Race-re. Hetvenévesen majd újra próbálkozna azzal, hogy az első ír vitorlázó legyen, aki kikötés nélküli szóló versenyen megkerüli a Földet. Végül is Jean-Luc Van den Heede az előző földkerülőt 72 évesen nyerte meg!

Fokvárost közelíti csigalassúsággal a mostani utolsó, 8. helyezett Guy Waites, akinek a hajóját szintén már vastag kagylótelep fékezi. Ő még nem állt ki, de Cape Townban mindenképp kiköt a hajója fenekének megtisztítása érdekében. Vagyis onnan már csak a Chichester-osztály versenyzőjeként folytathatná, tehát nem számítanák az eredményét a többiekkel együtt. De feltehetően nem lesz érdemes tovább vitorláznia, mert már nincs esélye arra, hogy elérje a tazmániai Hobartnál a média megállót a versenykiírásban rögzített január 31. előtt. Márpedig, aki lekési ezt a határidőt, az már nem indulhat tovább a Horn-fok felé, mivel mire odaérne, elmúlik a nyár a déli féltekén és az időjárás biztosan túl veszélyesre durvul a hírhedt foknál.

Vagyis csak heten maradtak.

Közülük is a hetedik Elliott Smith (USA) és a Kopár István egykori hajójával a Puffinnal vitorlázó brit Ian-Herbert Jones pozíciója szintén nem sok jóval kecsegtet. az élen vitorlázó Simon Curwentől bő 3000 tengeri mérfölddel lemaradva ők is közel vannak ahhoz, hogy túl későn érjenek Hobarthoz, bár a helyzetük még nem reménytelen. Annál is inkább, mert az időjárás az Indiai-óceánon ott, amerre ők haladnak, egyelőre a várakozásoknak megfelelően kifejezetten kedvező. Az általuk teljesített napi 80-90 mérföld térnyerés az útvonalon még éppen elég lehet a folytatáshoz.

Kettejük közül a mezőny legtapasztalatlanabb vitorlázója, a mezőnyben a legfiatalabb, 27 éves Elliott Smith van rosszabb helyzetben. Indulás előtt Kopár István őt féltette a leginkább. Nem csak azért, mert Smith szólóvitorlás tapasztalata alig több, mint egy transzatlanti menet Európába, de a hajóján is több megoldás elég esetleges, éppen hogy elkészült a rajtig.

Szerencsére Elliottnál van tartalék szextáns, mert anélkül legfeljebb a Chichester-osztályban folytathatná, már elektronikus navigációt használva.

Elliott a Gale Force 34-esén a fokvárosi médiamegálló óta megsérült az orrsudár, amit nagyon nehéz körülmények között – szembeszélben és egy vihart is átvészelve – kreatívan megjavított. A szélkormány kötélvezetői illetve a szerkezet egy csapja meglazult, de szerencsére mindent időben észrevett és ki tudott javítani. Nagyobb baj, hogy a szextánsának egyik tükörtartója letört és azt már nem tudta megjavítani. Csak egy tartalék, műanyag szextánsa maradt, amit indulás előtt az osztrák Guggenberger ajándékozott neki.

Elliott Smith tudatában van gyakorlatlanságának és az tiltott zónától messze északabbra vitorlázik, biztonságosabb úton. Ez viszont hosszabb út is, vagyis nem javítja az esélyeit arra, hogy időben megérkezzen Hobart közelébe a média megállóhoz.

Valóban jó magasságban görögnek idén a ciklonok és anticiklonok

Amint arról tíz napja írtunk, az idén erős sarki légörvény, a polar vortex hatására most a szokottnál délebbre húzódva görögnek a déli óceánokon a ciklonok kelet felé. A Golden Globe Race mezőnye az Indiai-óceán nagy részén egy virtuálisan kijelölt, számukra tiltott zóna miatt a déli 44. szélességi fok közelében, valamivel afölött vitorlázik. Négy évvel ezelőtt az itt haladó ciklonok sora megritkította az akkoriban a mostanihoz képest még népesebb mezőnyt.

A Golden Globe Race mezőny helyzete 2022. december 11-én. Az óramutató járással egy irányba forgó ciklonok középpontjaikkal az útvonaltól délre haladnak

Idén viszont, ahogy a mellékelt képen is látható, az alacsonnyomású időjárási rendszerek, a ciklonok középpontja az 50-60. szélességi körökön halad, így a versenyzők vagy azoknak az északi, számukra kedvező erővel és irányból fújó szeles oldalán, vagy olykor egy-egy magasnyomású anticiklon, a déli féltekén számukra szintén szintén kedvező irányú szeleivel halad kelet felé.

Ennek a legjobban feltehetően a harmadik helyen haladó indiai Abhilash Tomy örül, aki így már könnyedén túljutott azon a ponton, ahol négy évvel ezelőtt egy ciklon hatvan-hetvencsomós szele letarolta az árbócát, ő pedig súlyos hátsérüléssel magatehetetlenül várta a mentőegységeket. Tekintve, hogy a most szeptemberi rajt utáni hetekben arról számolt be, hogy a nyílt tengerre érve poszttraumás lelkiállapotot kellett átvészelnie, joggal tarthattunk attól, hogy újra a régi balesete helyszínén vitorlázva egy kemény időjárásban bírhatja-e a különleges lelki terhelést. Mindenestre az látszik a nyomvonalán, hogy a gyors Rustler 36-osával inkább északabbi útvonalon biztonsági menetet megy.

Abhilash Tomy a kanári-szigeteki pontnál – Fotó: Aïda Valceanu –  GGR 2022

Mögötte a 4. helyen Michael Guggenberger vitorlázik. Magabiztosan, olykor-olykor kifejezetten meglódulva vitorlázik. December 3-án például ő futotta a leggyorsabb 24 órás menetet. A hajója alapból olyan Biscay 36-os, mint az élen Simon Curwené, ugyanolyan a teste, ám az osztráké egy Masthead Ketch, vagyis kétárbócos verzió. Az 1970-80-as évekből származó nyílttegeri túrahajók között népszerűek az ilyen kétárbócos ketchek, különösen a szólóvitorlázók kedvelik. Ugyanis a kétárbócos verzió kisebb, tehát könnyebben kezelhető, mozgatható, cserélhető vitorlákat jelent, ráadásul a hajó kiegyensúlyozásához is nagy segítség a kétárbócos, többvitorlás megoldás.

Az osztrák Michael Guggenberger kétárbócos ketch-csel versenyez a Golden Globe Race-en

Mögötte a dél-afrikai Jeremy Bagshow hangsúlyt fektet a biztonságos menetre. Ő az előző Golden Globe-on a norvég Are Wiig által használt hajóval vitorlázik, az Oleanna nevű, a mezőnyben a legkisebb, mindössze 32 lábas Olle Enderlein által tervezett toprigges kutteren. Viharos szélbe érve gyakran és sokat ment egy szál orrvitorlával, ami jórészt magyarázza a pozícióját, ötödik helyét, bő kétezer mérfölddel lemaradva az élen vitorlázó Simon Curwentől.

Simon Curwen és a hajója Clara másfél hét múlva már a Csendes-óceánon vitorlázhat

Az igazán versenytempóban hajtók ketten vannak. Az élen Simon Curwen a Clara nevű Biscay 36-ossal és hétszáz mérfölddel hátrébb az egyetlen lány, Kirsten Neuschäfer, aki még kap majd valamennyi időkompenzációt Tapio Lehtinen mentéséért.

Curwen a rajt óta rendkívül magabiztosan vitorlázik és vezeti a mezőnyt. Mögötte Kirsten Neuschäfer pedig a verseny összes sebességi rekordját mondhatja a magáénak. December elsején érte el az egyhetes rekordot, miután az azt megelőző hét nap alatt 1143,7 tengeri mérföldet tett meg 9,8 csomós átlagsebességgel. A verseny rajta előtt Kopár István az ő Cape Gorge 36-osát a Minnehahát mondta a mezőny várhatóan leggyorsabb hajójának. Láthatóan igaza volt.

Kirsten Neuschäfer Tapio Lehtinen mentésével Abhilash Tomy mögé került, majd villámgyorsan elhúzott az indiai ellenfél mellett

Az első három várhatóan még idén elérheti a hobarti médiamegállót. Simon Curwen érkezését az átlagai alapján jelenleg december 19-ére várja a versenyrendezőség. Kirsten várhatóan 26-án halad majd el, míg Abhilash az év utolsó előtti napján adhatja le ott az Indiai-óceánon készített fotóit és videófelvételeit.

Ruji















 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!