Golden Globe Race 2022 – Tapio Lehtinen már biztonságban van

Kirsten Neuschäfer vette fel a mentőtutajból

Tapio Lehtinen november 18-án reggel küldött vészjelzést és szállt mentőtutajba, majd nézte végig, ahogy hajója a 36 lábas Asteria elmerül. A kimentéséről szóló hírek szerint hirtelen erős vízbetörést észlelt a hajó hátulja felől, és öt percen belül mentőtutajba szállt. Több részletet még a hajójának elsüllyedést okozó meghibásodásáról nem közöltek.

A segélykérés hatására elindult felé közvetlen vetélytársa, a tőle délnyugatra 105 tengeri mérföldnyire vitorlázó Kirsten Neuschäfer Minnehaha nevű hajójával. A vészjelzéseit elsőként észlelő Abhilash Tommy is irányt változtatott Lehtinen felé, de őt a mentést szervező csapat hamar felmentette a segítségnyújtási kötelezettsége alól, tekintve, hogy kétszer olyan távol volt, mint Kirsten. Ezen kívül 250 mérföld távolságból irányt változtatva feléje indult a hongkongi zászló alatt hajózó MV Darya Gaytari nevű teherhajó is, amelyet Naveen Kumar Mehrotra kapitány vezényel. Ők 12,5 csomós sebeséggel közeledtek.

A Darya Gaytari egy  81874 tonnás (DWT), 229 méter hosszú és 32,26 méter széles áltaános áruszállító

Kirsten Neuschäfer egyeztetve a GGR irodával elővette a vészhelyzeti csomagból a versenyen egyébként tiltott GPS készüléket és ennek segítségével 7 csomós tempóval közeledett Tapio mentőtutaja felé.  Rendszeresen egyeztetett a versenyrendőszekkel, akik figyelték Lehtinen sodródási adatait, illetve rendszeresen beszámoltak a bajba került finn szólóvitorlázónak Kirsten haladásáról.

A dél-afrikai vitorlázó UTC 5 órakor érkezett meg a helyszínre. Ekkor ott 20 csomós dél-délkeleti szél fújt, 2-3 méter magas óceáni hullámokkal.

Nehézségek persze ekkor is adódtak még

Tapio látta a közeledő Minnehahát, ám Kirsten a hullámok közt találtat a kis mentőtutajt. VHF rádióján vette Tapio adását, aki viszont nem hallotta Kirsten rádióadását. Ekkor is a GGR kríziskezelő csapata segítette Kirstent, hogy elég közel kerülhessen Lehtinenhez, ahol a két hajósnak már sikerült rádiókapcsolatba lépni.

Kirsten 8 óra 5 perckor értesítette, hogy a mentőtutajából a fedélzetre vette Lehtinent. Együtt elfogyasztottak némi rumot, majd, mivel időközben a teherhajó a közelbe ért, Tapio visszaszállt a mentőtutajába, amelyet a Minnehaha a Darya Gaytari  közelébe vontatott. Tapio Lehtinen egy mentőlétra segítségével mászott fel a hongkongi hajó fedélzetére. Mehrotra kapitány legénysége a mentőtutajt is kiemelte a vízből. A finn szólóvitorlázó majd Kínában, Rizhao kikötőjében szállhat partra.

Kirsten Neuschafer  –  Fotó: Yann Riou – polaRYSE / PRB

“Tele vagyok adrenalinnal, egész éjjel kormányoztam, és nagyon rossz dolog ilyen közel manőverezni egy nagy hajóhoz, de jól vagyunk.” – mondta Kirsten Neuschäfer a sikeresen végrehajtott művelet után. – “Tapio a fedélzeten volt, ittunk egy rumot, majd elindult. A mentésért nem várok gratulációt, köszönetet, mindenki ugyanezt tenné a hajóstársáért.  Köszönöm srácok, hogy koordináltátok az egészet.“  mondta Kirsten Neuschafer

“Ennél közelebb kerülni az óceánhoz már nem lehet. Imádom, de ez már túlzott közelség! Köszönöm, hogy gondoskodtak a kimentésemről!” – üzente Tapio Lehtinen, aki közel egy teljes napot töltött az elsüllyedt Asteria mentőtutajában.

Ruji

A verseny nyomkövető térképe ITT található













 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!