Drámai helycsere az élen: Francis Joyon nyerte a Route du Rhum-ot!

7 nap 14 óra 21 perc 47 másodperc.

Ez az új pályacsúcs a Route du Rhum Destination Guadeloupe verseny 3542 tengeri mérföldes Saint Malo – Pointe á Pitres távján, amelyet a helyi idő szerint éjfél előtt félórával célba érő győztes Joyon ért el. Ám az időeredménynél nagyobb meglepetést jelentett, hogy a Macifot az egész távon üldöző IDEC katamarán, vagyis Francois Gabart-t Francis Joyon megelőzte. Két nappal ezelőtt a Macif még csaknem 200 tengeri mérfölddel előrébb járt.

A 36 éves Gabart az utolsó mérföldön vesztette el a versenyt!

Az Ultime osztályban indult hat szupergyors maxi trimarán közül csak ők ketten maradtak – látszólag – sértetlenül talpon a verseny során mindvégig. A versenyből kiállók közül még Thomas Coville van a pályán, messze még Európánál vitorlázva, miután az első kereszttartó repedése miatt, annak javítása érdekében partra szállt.

Már az is meglepőnek tűnt, hogy Francis Joyon egy öregebb és lassabb hajóval milyen szoros küzdelemre késztette Gabart-t. Különösen az, hogy a  célba futás előtti utolsó másfél napon 140 tengeri mérföldet faragott is a hátrányából. Am a verseny megnyerése előtt néhány órával a Macif csapat nyilvánosságra hozta, hogy milyen hajósérülésekkel nehezített menetet futott napjaink legsikeresebb francia szólóvitorlázója. (Feltehetően azért nem csak a célbafutás után beszéltek a nehézségekről, mert sejthették, hogy Gabart előnye elfogyhat a célig.

Már az első napon elromlott a  J3-as orrvitorlájának kezelését segítő hidraulika. Ez az a fock, amit az első néhány napi viharos szelekben Gabart használhatott. Aztán hétfőről keddre virradó éjjel egyszerűn eltűnt a jobboldali hajótest szárnyas uszonya. Másnap pedig egy nagy csattanásssal letört a bal oldali kormánylap java része. Gabart így is jó menetéhehez – a vitorlázó elmondása szerint – óriási segítséget jelentett a Macif parti csapata által a versenyzőnek adott,  folyamatosan a károkkal sújtott hajó pillanatnyi állapotához, lehetőségeihez igazított útvonal terv.

Ám az utolsó mérföldeken, ahol a célbafutáshoz kerülni kellett Guadelope fő szigetét, a hegy mögötti zavaros szeles részeken a változásokra gyorsabban reagálni tudó Joyon kihasználta az adódó lehetőséget az előzésre. A célvonal előtti szakaszon egy partközelben, szélcsendes részen elhelyezett bóját is kerülni kellett (térképet lásd lejjebb!). Márpedig egy ilyen többtestű, ha megáll, nagyon nehéz újra elindítani, pláne, ha a hajósának lehetőségei műszaki okokból korlátozottak. Francois Gabart végeredményben itt vesztette el a vezető helyét.

Francis Joyon viszont ugyanúgy megérdemelte a győzelmet

Ahogy hátrány volt neki az úton a lassabb és sokkal egyszerűbben szerelt hajó, úgy vált ez az egyszerűbb kezelhetőség az előnyére ezeken a zavaros utolsó mérföldeken. Ráadásul – régi versenyzőtársa Alex Pella elmondása szerint – Francis Joyont nem segíti olyan nagy és profi csapat, mint a Macifot. Neki elsősorban a családja, felesége és fia illetve néhány barátja adja a külső segítséget az például az útvonaltervezéshez. Pella biztos volt benne, hogy ha a befutó előtt szorossá válik a verseny Joyon diadalmaskodik a nagyobb helyismerete, tapasztalatai és hajójának egyszerűbb kezelhetőségének köszönhetően.

Alex Pella várakozásai valóra váltak. Francis Joyon a 3542 tengeri mérföldes utat 19,42 csomós átlagsebességgel teljesítette. Ténylegesen pedig 4367 tengeri mérföldet hajózott 23,95 csomós átlaggal!

Francis Joyon

7 perc 8 másodperc

Ennyivel előzte meg Joyon Gabart-t. Ám ez a befutó nem a verseny történetének legszorosabbja, hiszen 1978-ban az első Route du Rhumon a győtes Mike Birch 98 másodperccel előzte a másodikat!

Multi 50 és IMOCA 60 helyzet

Az Ultime hajók mögött a célhoz legközelebb, nagyjából 1250-1300 tengeri mérfölnyire két kategória éllovasa vitorlázik. Armel Tripon a Multi 50-esek között elsőként bő 1200 mérföldnyire jár a céltól a második helyezettet 290 mérfölddel előzve. Az IMOCA 60-asok között pedig a brit Alex Thomson vezet egyre magabiztosabb előnnyel.

Ruji

Fotó: Yvan Zedda / PPL, Vincent Curutchet / IDEC

A befutó előtti szakasz térképe

 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!