Kopár István féltávnál jár a földkerülő versenyen

120 napja vitorláznak a Golden Globe Race még talpon lévő versenyzői.

A Puffin nevű Tradewind 35-ös típusú vitorlással küzdő Kopár István az 5. helyen haladva a verseny mai eredménytáblája szerint 13 582 tengeri mérföldet tett meg és 13 520 mérföldnyire jár a céltól, az Európába, Les Sables d’Olonne-ba való visszaérkezéstől.  Jelen számítások szerint, ha az eddigi tempóját tartja, akkor 2019. március 18-án ér majd célba.

Rövidesen Tasmánia déli sarkához ér, ahol a szabályok értelmében a résztvevőknek legalább 90 percet bóján állva kell tölteniük a Vihar-Öbölben. A Storm Bay a Derwent-folyó torkolatánál van, ott, ahol a Sydney-Hobart verseny hajói is elhaladnak Hobart felé. A Golden Globe Race versenyzőinek ez a megállás kötelező. Itt adják át a versenyzők fotóikat, küldhetnek leveleket és a médiumok rendelkezésére kell állniuk ezalatt az idő alatt.

Eddig hárman teljesítették ezt a megállót. Az éllovas Jean-Luc Van Der Heede már messze a Csendes-óceánon jár, közeledik a Némó ponthoz. Az előnye már kétezer mérföld, ami ezekkel a hajókal több, mint két hét vitorlázást jelent. A második helyen haladó ausztrál Mark Slats túljutott már Új-Zélandon, míg az észt Uku Raandma pénteken járt a Storm Bayben.

Jean-Luc Van Den Heede fölényesen vezet

A negyedik helyezett, néhány napja újabb kemény vihart átvészelt Susie Goodallt november elsejére várják a megállóba, István pedig két-három nappal utána érkezhet.

A versenyrendezőség rendszeresen hívja a versenyzőket. Don McIntyre legutóbb október 25-én beszélt Kopár Istvánnal, akinek akad gondja bőven. Így a beszélgetésből elsőként kiemelve azt a részt idézem, amiben egy hozzáértő akár a segítségére is lehetne a magyar vitorlázónak:

“A rádióamatőr barátomnak üzenem, hogy még mindig erős az adása. Válaszolni már nem tudok, de veszem az adását! Helyi zavarások már belejönnek, ezért jó lenne, ha mindent háromszor ismételne, nem csak az időjárási adatokat. Továbbá az is jó lenne, ha a “time signal-t” vagyis a pontos időt egy perccel kezdené, tíz másodperccel aztán harmincnál másodpercenként.
ICOM N 802-es típusú a rádióm. Van egy ismerőse, hallgattam a beszélgetésüket, aki javított már ilyet. Hátha van ötlete a display, az LCD-nek a javítására.”

István szavaiból egyértelműen N típus hallható, de a rádiója esetleg inkább ICOM M 802-es lehet, mert annak van LCD kijelzője…

Istvánt (is) természetesen kemény megpróbáltatások érik a kemény viharokon és a boruláson túl, amin ő is átesett már ezen a versenyen, de megúszta árbóctörés vagy más komolyabb káresemény nélkül. Fogfájás is gyötörte, amin jelenleg segített a megoldásként javasolt antibiotikumos kúra.

Nehézséget okoz víztartalékainak minősége, mert a legnagyobb a tőkesúlyba épített acéltartályában lévő víz állaga számára ismeretlen okból jelentősen leromlott. Persze a tartály a hajóval egyidős. István igyekezett ugyan alaposan megtisztítani, ám a víz mostanra már valamiért nagyon zavaros lett.

A legnagyobb problémát azonban a rádióinak állapota jelenti:

“A rossz hír az, hogy a hajó sajnos már nem igazán versenyképes, hiszen a borulás és más szerencsétlenül alakult helyzetek miatt gyakorlatilag már nincs rövidhullámú rádióm, amivel lehet időjárás jelentést és pontos időt venni, és mindenféle a versenyt érintő kérésben tájékozódni. A VHF rádió, tehát az URH rádióm is használhatatlan. Próbálom ezt majd a Storm Bayben horgonyon állva orvosolni. Felmegyek majd az árbócra és remélhetőleg csak egy antenna probléma. Gyakorlatilag a radio direction finder sem működik.
Nem működik a hidrogenerátor sem. Szóval gyakorlatilag a hibalista végtelen, tehát nagyon – hogy mondjam – spártai módon kell küzdeni. Nem beszélve a luxus dolgokról. Például száz kazettát feleslegesen hoztam, nem tudom hallgatni, mert az elázott magnóm gyakorlatilag használhatatlan. De ismételten mondom, a jó hír, hogy nyomulunk tovább.
Ennyit dióhéjban, mindenkit üdvözlök!

Loic Lepage-t kimentették

Istvánnak nehéz a menete, egy francia versenytársát viszont ki kellett menteni a hajójáról. A fokvárosi megállója miatt már csak a Chichester osztályban versenyző Loic Lepage a harmadik a Golden Globe résztvevők közül, aki hajójának elhagyására kényszerült az Indiai-óceánon. Tíz nappal ezelőtt adta le segélyhívását, miután az ausztrál Perth-től 600 mérföldre délnyugatra egy viharban elvesztette árbócát, a hajója pedig kisebb léket is kapott. Mivel a vízszivárgás fokozatosan erősödött, a francia vitorlázó mentést kért. Egy japán teherhajó a Shiosai sietett a segítségére és vette a fedélzetére négy nappal a balesete után.

Lepage megmentője a Shiosai

Az eredetileg rajtolt 18 szólóvitorlázó közül, már csak 8 van versenyben.

Ruji
A verseny honlapja: http://goldengloberace.com
Nyomkövető: goldengloberace.com/livetracker/
Fotó: PPL / GGR

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!