Luca Devoti a Finn osztályról

fotó © Pedro Martinez / Sailing Energy

Luca Devoti a nemzetközi vitorlás sport színes és fontos alakja. Véleményére – amely mindig határozott – érdemes figyelni!

Olimpiai ezüstérmes, America’s Cup résztvevő is volt, hajóépítő és a Devoti Finn Academy vezetője.


Blogjában a Trofeo Princessa Sofia verseny után – amelyen Berecz Zsombi ezüstérmes lett – írt elgondolkoztató és élvezetes beszámolót a Finn osztályban kipróbált új lebonyolítási rendről. És ebben a keretben sok minden másról…

A cikket, amely eredetiben ITT olvasható Rutai István fordította.

Az új lebonyolítási rendről: Győzzön a legkeményebb és legjobb!

Palma de Mallorca csodás volt idén. A hibátlan napsütés és tökéletes szelek tették emlékezetessé kedvenc sportunkat. Remek futamokat követően a döntőre erős széllel készült a természet, ezzel is emelve a vitorlások legrangosabbjának döntőjét.  Egészen az utolsó méterekig nyílt volt a verseny az első 4 helyezett között, akiknek 30 csomós szélben kellett a befutóra haulzolniuk! A versenyzők utolsó erőmorzsáikat is felhasználták a győzelem érdekében.

Hárman borultak a befutó felé, Max Salminen nyert a sírból visszahozva a manővert. Zsombi egy erősen kétséges büntetést kapott a kreuz szakaszban egy véleményes backboard/steuerboard találkozás miatt Karpakkal, de a füttyre egy elképesztően gyors büntető végrehajtásával és hibátlan befutóra haulzolással és második helyezéssel adott profi, csattanós választ. A korábban vezető Kaynar nem tudta kezelni az esetleges győzelem lehetőségét és eldobta a gépet az utolsó legfontosabb lélektani pillanatban.  Heiner elfelejtett ráengedni a manőver előtt az albára, ami 20 perc kimerítő küzdelem után szintén a végzetét okozta.

A döntő napja igazi vitorlás referencia idő volt, nincs az a sport, ami ezt az élményt felülmúlhatná. De alig néhányan voltak csak kinn a versenyen. Miért?

A megcsappant lelkesedés oka az volt, hogy a Nacrák és a 49-erek nem tudtak kimenni versenyezni, ugyanis ezek a csodák csak gyenge és közepes szélben használhatóak! Erősebb szélben már nem biztonságosak és rengeteg segítséget, technikai mentést igényelnek! Egy vitorlás, ami nem bírja a tengert!!!!

Ezek a hajók itt a jövő nevezetes foilereinek az elődei?!? Erről beszélnek az internet hősök, mint az elavult dinghy versenyzést leváltó látvány-szupersportról? Ez nem a jövőhöz, hanem a vitorlássport végéhez vezet…

A vitorlássportnak idő- és szélálló hajókra van szükségük, amelyek képesek egyedül boldogulni göröngyös vízen is.  Érdekességként szerepelhet egy-két akrobata is, de már így is van belőlük elég. A következő ugrás az ismeretlenbe a foiling Nacra lesz, ezzel is tágítva az olimpiára korlátlanul elcsapható értelmetlen kiadások özönét. Hogyan fogják az olimpián lecsöndesíteni Enoshima hatalmas mosógépét, és a göröngyös tengert néhány akrobata számára? Rióhoz hasonlóan a Finn és a 470 diadalmenete ellenére a fotósok és kameramanok rohannak megörökíteni majd az akrobatákat a csendes öblökben, nehogy vizes legyen a sokmilliós technika? Közben kinn a tengerek férfiak (és nők) keményen küzdenek…

Az új rendezési rendszer ragyogóan bizonyított. A nyolc futamot követő döntő, a gladiátorok küzdelmével és az ezt követő gála vacsorával egybekötött díjkiosztó remek volt.  Az előírások szerinti minimum 8 csomó szél és free pumping a versenyen a játékot még izgalmasabbá, nyitottabbá teszi.

Kell ennél izgalmasabb, élménytelibb verseny?

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!