Magyar hajó az Év Európai Jachtja díj jelöltjei közt – Flaar 24

A hajóépítő Flaar Kft sajtóközleménye

A teljes egészében hazai fejlesztésű és gyártású Flaar 24 vitorlást jelölték az Év Európai Jachtja (European Yacht of the Year – EYOTY 2024) díjra

Flaar 24 – Fotó: Török Brigi

A díj – az Év Európai Jachtja 2024

Az Év Európai Jachtja díj a legfontosabb, legbefolyásosabb és legszélesebb körben ismert hajóépítő díj világszerte. Gyakran a jachtozás Oscar-díjaként emlegetik, és a híre nemzetközi szinten sok millió vitorlázóhoz, hajótulajdonoshoz és iparági szakértőhöz jut el. A német Yacht magazin által indított díj 2004 óta létezik, ma már 12 ország magazinjának szakújságírói alkotják a zsűrit.

A Balatonon  jól iemert Trentasette eddig egyetlen magyar hajóként 2018-ban szerepelt az Év Jachtja választáson

Magyar hajót eddig egyetlen alkalommal jelöltek a díjra: 2018-ban szintén a Flaar Kft által fejlesztett Flaar M37 vitorlás a legjobb 3 közé jutott a speciális hajó kategóriában.

A jelölt hajó – Flaar 24 vitorlás

A Flaar 24 egy nagy teljesítményű, teljesen szénszálas (karbon) hajó, amellyel legfeljebb hat fős legénység vitorlázhat, és négy fő számára biztosít alvási lehetőséget. A hajó teljesen hazai tervek alapján készült: a vezető tervező Déry Attila, formatervezője pedig Bendzsel Tamás.  Az első vonalak megrajzolásától a sablonok készítésen át az első hajó legyártásáig a fejlesztés teljes folyamata a Flaar Kft. műhelyében valósult meg, hazai partnerekkel együttműködve. A hajó sorozatgyártást a cég a most épülő tótvázsonyi telephelyén fogja folytatni.

A Flaar 24 innovatív megoldásai már itthon is felkeltették a szakma figyelmét. Az új modell első útja a Kékszalag vitorlásverseny volt, ahol előkelő helyen végzett, maga mögé utasítva a hasonló méretű hajók nagy részét.

A megmérettetés

Az Év Európai Yachtja díjra jelölt hajókat nemzetközi szakmai zsűri bírálja el több napos közös tengeri tesztvitorlázások alkalmával, ahol a tesztelőknek minden részlet alapos megvizsgálására lehetőségük nyílik. A díj létrehozása óta a zsűri tagjai már több mint 40.000 tengeri mérföldet hajóztak együtt, hogy megtalálják a legjobb új hajókat – ez a páratlan tapasztalat biztosítja, hogy csak kipróbált és szigorúan tesztelt modellek kaphassák meg a hőn áhított trófeát.

A Flaar 24-et október közepén Barcelonában fogják tesztelni, az ott szerzett tapasztalatok alapján állapítják majd meg a jelöltek végső sorrendjét. A győzteseket 2024 januárjában Európa legnagyobb hajókiállításán, a Boot Düsseldorf keretében hirdetik ki, ahol a Flaar 24 először mutatkozik be a nemzetközi közönségnek.

Hajozas.hu kiegészítés a sajtóközleményhez:

Az ember gyanakvó, hiszen a mai világban annyiféle kamu díj van, olyan könnyen repkednek a magasztos jelzők, miközben a háttérben mondjuk fizetett hirdetés bújik meg. Így hát szinte elkerülhetetlenül felmerül a kérdés: nincs itt valami trükk ebben?

Mi is ez az Év Európai Jachtja díj? Pontosabban miként juthat egy hajó a jelöltek közé? Hogyan került oda már másodszor Flaar-hajó?

Nos, a jelölteket az egyik legtekintélyesebb európai hajós magazin a német Die Jacht által kijelölt grémium választja ki. Nem lehet a versenyre benevezni és nincs nevezési díj, vagy efféle. A jelölteket valóban vitorlázó szakemberek választják. És nem véletlen, hogy a magyar cégek közül immár másodszor a Flaar műhelyre irányult a figyelem. A hajóépítő egyet tehet: jelen van abban a térben, ahol észre is vehetik.

Na, meg jó hajót kell alkotni, amit észre is vesznek.

Fotó: Török Brigi

2013-ban több magyar hajóipari cég – abban az évben állami támogatást kapva a területbérleti díjhoz – együtt állított ki a Boot Düsseldorfon, a második legnagyobb európai hajókiállításon. Itt ismerkedtek meg a magyar kiállítók Michael Gooddal, a Die Jacht fő hajótesztelőjével, aki érdeklődéssel nézegette a kínálatot. Michael egyébként aktív versenyző, a nemzetközi mezőnyben ismert Melges 24 kormányos is. Azon a nyáron Simon Tamás (Code Yachts) meghívására Good egy fotóssal a Balatonra látogatott. A német szakember három napon át magyar hajókat tesztelt a Tamás által szervezett eseményen. Kétféle Flaart, a Code 8-ast és a NAU370-est mutattuk be neki (én is részt vettem a munkában, tehát az élményem személyes)  illetve ellátogatott a Pauger Carbon kápolnásnyéki műhelyébe is.

A Michael Good által kipróbált hajókról ezután tesztek jelentek meg a Die Jachtban, és bemutató videók a magazin online kiadásában.

2014-ben – állami támogatás hiányában – már csak a Flaar és a Pauger jelent meg a düsseldorfi kiállításon. Ennek következtében a jól alakuló kapcsolatnak, és a kiállítási jelenlétnek köszönhetően Mezey Zoltánék munkásságát már figyelemmel kísérték az európai Év Jachtja díjra válogatást végző szakemberek. Így amikor Szekeres László vezetésével elkészült a Flaar modern, Déry Attila tervezte 37 lábasából az első darab a “Trentasette”, azt beválasztották a 2018-as év jelöltjei közé. A Flaar M37 remek vitorlás, előkelő helyre rangsorolták a végső sorrendben is.

Most, amikor bemutatták a praktikus kis Flaar 24-est, a jelölőbizottság azonnal kiválasztotta. Semmilyen személyes vagy anyagi érdek nem vezeti őket. Jelölnek egy hajót, ha azt látják, hogy megérdemli, mert valóban újdonság és minőségi jellemzőket mutat. A Flaar 24 kiérdemelte a jelölést. Kíváncsiak rá, októberben Barcelonában kipróbálják és rangsorolják. De már a jelölés ténye is komoly elismerés. A rangsorolásnál úgyis már előnyben lesznek a sokat hirdető, nagy, ismert cégek hajói.

Jelen kell lenni – bár költséges

A hajóépítők, különösen azok, akik tőkeszegény helyzetből indultak, és elsősorban természetesen a hajó építésre koncentrálva érthető módon a gyártó munka becsülete az elsődleges, gyakran a marketingre, a nyilvánosság elérésére, a hajókiállításokon való folyamatos jelenlétre, mint nagyon költséges, nehezen megtérülő elemre tekintenek. Joggal, mert valóban nagyon költségesek a kiállítások, és különösen a kezdeti éveikben a kis magyar műhelyek közül sokan nem is engedhették meg maguknak az efféle kiadásokat.

Az állami támogatás jól jön, de keveset ér, ha egyszeri. Ugyanis nem elég egyetlen kiállításon megjelenni. A szakma és a vásárló közönség is arra a cégre tekint komolyan, amelyik éveken át, megbízható folyamatossággal jelen van. Egy-egy kiállítási részvétel önmagában nehezen hatékony, ha nincs folytatása.

Különösen a kisebb műhelyek gyakran azért sem ismétlik a részvételüket, mert az első, de akár a második kiállítási megjelenésük során sem adtak el konkrétan egyetlen hajót sem. Ez visszaveti a kiállítókedvet. Érthető.

Ám a Flaar második megjelenése az Év Európai Jachtja versenyen is azt bizonyítja, hogy nem csak a konkrétan eladott darabok bevételét kell szembeállítani a kiállításra, marketingre fordított költségekkel. Sok egyéb, hosszútávon megnyilvánuló, és egy-egy hajó eladásánál akár sokkal jelentősebb eredményt hozhat a kereskedelmi és szakmai jelenlét.

A Flaarnál áldoztak és figyeltek a jelenlétre, a külkapcsolatok építésére. A sikerük persze a magyar hajóipar dicsősége is. De, lássuk be, az üzleti eredmény végül leginkább az övék lesz, és még az elsősorban szakmai elhivatottsággal indított vállalkozásnak is tulajdonképpen ez a fő célja.

Ruji






Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!