Már repül az American Magic AC75

A Dean Barker vezette csapat az első, amely vitorlázik is az AC75-ösével

Írtunk róla, hogy a védő Emirates Team New Zealand nagy sajtónyilvánosság előtt elsőként vízre tette az America’s Cup védésre készült első AC75-ös egytestű foilerét. Öt nappal később, szeptember 11-én a New York Yacht Club csapata olyan fotót tett közzé, amelyen az ő hajójuk az Airbus Dean Barker vezetésével a Rhode Island közelében már vitorlázva szárnyal. Tehát ők az elsők, akiknek sikerült az új konstrukciójú 75 lábas America’s Cup hajót vitorlákkal a szárnyaira, a víz fölé emelni és így haladni.

Persze a részletek számítanak igazán, egy fotóból nem derül ki, hogy a hajó mit csinál manőverezéskor, leejtéskor, forduláskor vagy halzoláskor és ezek után. De feltehetően nem állnak ebben rosszul Dean Barkerék, hiszen 2018 októbere óta olyan sok tesztvitorlázást végeztek már a 38 lábas teszthajójukkal.

Videó az American Magic 38 lábas teszthajójáról. A vitorlás képek 2.20-nál kezdődnek:

Az új-zélandiak hajójáról a Te Aihe-ről még csak olyan vízi képeket lehetett látni, ahogy motorossal vontatva rövid időre kiemelkedik, szárnyra kap, majd az orra visszabukik és leül. Ez persze semmit nem jelent, odavetett csont a kukkolóknak (sajtót is beleértve). Szándékos mutatvány is lehetett, de az állítható foilok szoftveres vezérlését sok vízi teszteléssel kell finomhangolni. Feltehetően az American Magic is lezökkent jópárszor, mire a reklámfotó elkészült. És a a fő kérdés ugye mindig az, hogy miként reagál a manőverekre. Amelyek jó végrehajtását az adott hajóval a legprofibb csapatoknak is sokat kell gyakorolniuk, amíg minden zökkenőmentessé válik.

A hajótestek különbsége

Az AC75-ösökre kidolgozott szabályzat a test legnagyobb szélességét a uszonykarok bekötési pontjánál határozza meg. Itt mindkét hajó maximális szélességű, ám ezalatt a formájuk jelentősen különbözik egymástól. A New York-i Airbus teste egyenletes vonalú, aerodinamikai szempontokat előtérbe helyező alacsony oldalmagasságú forma. Egyébként formailag nagyon hasonlít a fenti videón látható 38 lábas teszthajójukhoz a Mule-hoz.

Ezzel szemben az új-zélandi Te Aihe tervezői arra törekedtek, hogy elsősorban a hajó vízből való kiemelkedést, a szárnyra kapást segítse a surlódást a kiemelkedési sebességnél csökkentő test alakja és az azon kiképzett formák. Természetesen az ők is törekedtek arra, hogy Te Aihének minél kisebb legyen a légellenállása. A hasonlóságot ebben a hajótest deckvonalának (sheerline) az íve mutatja.

Hol tartanak a többiek?

INEOS Team UK (GBR): A hírek szerint még a bázisuk körül is sok munkát kell elvégezniük (kotrás), hogy Ben Ainslie-ék majd vízre szállhassanak az AC75-ösükkel. 2018 augusztusa óta tesztelik a kisebb, T5-ös hajójukat.

Luna Rossa (ITA): Eddig sem árasztották el híreikkel a sajtót és most sem nyilatkoznak arról, hogy hol tartanak a hajójuk fejlesztésével.

Stars & Stripes Team (USA): Ők viszont igencsak hangosak voltak, amikor bejelentették, hogy beszállnak a versengésbe. Ám azóta furcsán csendben vannak. Egyes feltételezések szerint a harsány bevezetés elsősorban és tervezési költségek fedezetének előteremtését szolgálta. Persze ők később jelentkeztek be az AC küzdelmekbe, és még nem is tarthatnak olyan magas szinten, mint az új-zélandiak, a New York-iak és a britek.

Ruji

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!