Óriás J-yachtok ütközése Antiguán

A sérültek megúszták, pedig a videón nagyon ijesztő a kép

Március 12-én a hagyományos Superyacht Challenge Antigua verseny első futamának rajtja előtt ütközött a 43,6 méteres Svea és a 42,6 méter hosszú Topaz. A hajók súlya egyenként 180-190 tonna.

A J Class Association szűkszavú közleményben annyit árult el, hogy két fő sérült meg, akik orvosi ellátásban részesültek. Mindkét hajóban komoly károk estek, egyik sem tud részt venni a versenyen.

Az esetet a Valsheda fedélzetéről rögzítette a legénység egy tagja:

Balcsapáson érkezik a képbe a Svea. Ejt, legalábbis a grósz már ráengedve, az eleje lobog és a hajóorr keltette hullámon is az látszik, hogy az orra jobbra fordul, ám a jobbcsapáson vitorlázó Topaz luvol vagy fordul és a Svea nem tudja elkerülni a Topaz eléje keresztbe belendülő tatját. Az ütközés előtti pillanatban a Topaz kokpitjéből éppen kilép a fedélzetre a legénység tagja, hátrafelé tart és megpillantva a Svea orrát a legrosszabb helyen dermedten megáll…

Az ütközés után a balcsapáson élesen cirkáló, és így a Svea vonala felé haladó Valsheda-nak is ejtenie kell. A legénység több tagja – köztük a videót készítő is – a kabinba rohan (“get down…. get down below!”). Nem okvetlen pánikból, hanem manőver idején lehet, hogy nekik ott a helyük.

KIEGÉSZÍTÉS:

A versenybíróság az ütközést egyszerű jobbcsapás-balcsapás találkozónak minősítve a Svea-t találta vétkesnek. A J-Class osztályelőírás adta rugalmas lehetőséggel élve nem volt formális tárgyalás, csak külön-külön meghallgatták a feleket és ennek alapján döntöttek. Az érintett skipperek: Peter Holmberg (Topaz) és Charles Ogletree (Svea) voltak.

A versenybíróság úgy találta, hogy a két hajó ütközési vonalon haladt, a Svea  késve kezdte meg a kitérést, a Topazon pedig úgy ítélték meg, hogy a Svea nem tér ki, ezért kezdtek manőverbe.

A Svea orra által a vízbe lökött legénységi tagnak négy bordája törött el. A Topázon még egy fő megsérült, illetve kisebb horzsolásokat szenvedett a Svea csaptának egy tagja, akit a Topaz beksztégje kirántott a hajóból és szintén a vízbe került. 

A Topaz sérülései:

A Topazon az ütközés következtében eltört a bum, elszakad a grószsott, mindkét beksztég és az achter is. Az árbóc is extra terhelést kapott, ezért vizsgálatra szorul. A fedélzeti sérülések pedig jól láthatók a videón.

A két legfiatalabb J yacht ütközött. Mindkettő régi tervek alapján napjainkban épített vitorlás.

2019 szeptemberben a Rolex Maxi Yacht Cup kapcsán írtunk a J yachtok történetéről:

A Frank Cabot Paine 1935-ös tervei alapján 2017-ben épült Topaz J Class yacht  – fotó: Carlo Borlenghi

A Svea Tore Holm 1939-ben rajzolt és tervei alapján épült 2017-ben

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!