Új IMOCA 60-asok – Testvérek, de nem ikrek

Régi nagy név egy új arccal – viszatért a Finot-Conq

Miközben a vitorlás világ az Ocean Race-n vitorlázó IMOCA 60-asok küzdelmeit figyeli, Franciaországban vízre szállt két új, az osztályba tartozó hajó, tovább gyarapítva harmadik generációs foilerek családját. Február 22-én az Arkéa Paprec, Yann Richomme hatvanlábasa szállt vízre, március 13-án pedig Thomas Ruyant örülhetett új hajójának, amely For People néven lépett színre. Mindkét hajót Antoine Koch tervezte, aki új név az IMOCA világban, ám vele együtt jegyzi a hajót a híres Finot-Conq iroda, akik korábban – még a hagyományos egyenesuszonyos korszakban – számos sikeres darabot alkottak.

A For People a TR Racing új vitorlása, amely az első kéthajós csapat lesz az IMOCA világában. A TR Racinget alapító Advens és Leyton cégek Thomas Ruyant régi hajóját (LinkedOut) is megtartják, és azzal a brit Sam Goodchild kezdi meg karrierjét a hatvanlábas osztályban. A két IMOCA a Forma 1-es istállókhoz hasonló stílusban egy csapatban hajt. A közös munkától az operációs költségek 10-15 százalékának megtakarítását is remélik. A TR Racing működésére biztosított költségvetés évi 6 millió Euró.

Thomas Ruyant és új hajója a For People

A csapat felállításának praktikus célja pedig az, hogy a régi hajó segítse az új felgyorsítását, illetve ugyanakkor Sam Goodchild tanulási folyamatát is. Nyilván lesznek olyan körülmények, amelyben a LinkedOut (még nem ismert az új neve) gyorsabb lehet, mint az új koncepció alapján épített For People, de összességében és különösen a földkerülő versenyen az új hajót remélik potenciálisan gyorsabbnak. Sam Goodchild az Ocean Race után csatlakozhat a programhoz, mivel jelenleg a Holcim-PRB legénységében hajt a csapatos földkerülőn.

A TR Racing ráadásul nagy fába vágta a fejszéjét, mert tervezőt is váltott. A For People nem Guillaume Verdier munkája, hanem Antoine Koch és a Finot-Conq szakembereinek elképzelései alapján készült.

Amint az Arkea Paprec is. A két hajó egyszerre, de két műhelyben épült – az Arkea Paprec a svájci Multiplast, a For People a francia CDK terméke -, természetesen két külön építősablonban. A Tip & Shaft magazin hosszú riportot közölt Antoine Kochhal, aki abban azt nyilatkozta, hogy két hajó teste és az emelőszárnyaik koncepciója csaknem azonos. Nos, a testformában azért még a fotókon is felismerhető jelentős különbség, például a gerincvonalnál, ahogy az a következő képen is látható.

A két Koch/Finot-Conq hajótest gerincvonali formái nem csak optikailag, a festések miatt tűnnek különbözőnek. A Paprec-en hosszirányban íveltebbnek tűnik a  gerinc, és egyértelműen látszik egy él a tőkesúly környezetében, míg a For People fenékíve lapos

Antoine Koch szerint a legnagyobb eltérés a fedélzetek és a kokpitok kiképzésében látható.

Új koncepció?

Antoine Koch és Thomas Ruyant nyilatkozatai alapján egyértelmű, hogy az új generációs IMOCA foilerek esetében, természetesen eltérő mértékben és módon, a tervezők célja az, hogy az új hajók különösen a déli óceánokon egyenletesebb átlagsebességet produkáljanak. A versenyzőknek nagyon “munkássá”, kimerítővé teszi az emelőszárnyas IMOCA 60-asokkal való hajózást, hogy erősen hullámos vízen, bőszélben a szélhez képest akár néhány fokos irányváltoztatás is hatalmas sebességkülönbséget okoz. Vagyis miközben az adott hajó  egy bizonyos szélirány-tartományban harminccsomós átlagtempóra is képes, ettől az iránytól akár csak pár fokkal is eltérve a sebessége csaknem a felére csökken.

Amelyik tervezőnek ezen sikerül jelentősen változtatni, annak a hajói a feljavuló átlagsebességükkel és a versenyzőre gyakorolt kisebb terheléssel nagy fölénybe kerülhetnek a déli óceánokon, a Jóreménység-fok és a Horn-fok közötti távon, ahol ideális esetben a legtöbbet bőszélben vitorlázhatnak.

Az új Koch-Finot-Conq IMOCA 60-as hátul keskenyebb, mint az elődei. Ez az irányzat már az új Charalnál megjelent. Ezzel és emellett igyekeznek más módokon is csökkenteni a hajó vízbe merülve surlódó felületeit, a vizesített felületet. Ebben már más utat választottak, mint az új Charal tervezője Sam Manuard. A bordaívek a For People vagy az Arkéa Paprec esetében inkább V-alakúak a Charal laposabb, U-formájú íveihez képest, amitől azt remélik, hogy jobb lesz a formastabilitása élesebb menetekben, és kezelhetőbbé teszik a hajót hátszélben, miáltal egyenletesebb teljesítményt érhetnek el.

 

A hasas hajóorr forma már általánosan elterjedt az újépítésű IMOCA 60-okon – Fotó: Pierre Bourras

A hajóorr formája természetesen a Manuard által a L’Occitane en Provence-szal az IMOCA világba is bevezetett “scow bow”, hasas orr, amely már bizonyított a déli óceánokon és jószerivel minden tervező elmozdult ebbe az irányba.

Mindent összevetve elképzelhető hogy például sima vízen, 15 csomós szélben a régi formájú hajók sokféle szélszögön gyorsabbak lesznek, ám hullámos vizen fordulhat a helyzet. Amikor a legnagyobb a súrlódás, amikor a hullámvölgyben a hajó orra belefúródik a következő hullámhegybe, akkor az új hajók nyeresége az elődökhöz képest akár 50% is lehet. Ez a nagy különbség persze csak nagyon rövid ideig, hullámonként akár csak egy fél másodpercig érvényesül, ám ezidő alatt a régebbi formájú hajó sokkal jobban lelassul. Így az új hajóknak a kisebb veszteségek révén sokkal magasabb lehet az átlagsebessége.

Javulhat az új IMOCA 60-asok teljesítménye kis szélben is, mert az Antoine Koch – Finot-Conq hajókon megoldották, hogy gyenge szélben ne kelljen az óriási Dasli-bajszot a vízben vonszolni.

Különbségek vannak a tőkesúly vonalvezetésében és a bulba alakjában. A VPLP tervezésű, bővebb szélszögekre és nagyhullámos hátszelezésre optimalizált Team Maliziához hasonlítva Antoine Koch ettől is remél némi előnyt a For People és a Paprec/Alkéa számára.

Fotó: Eloit Stichelbaut

A tervezők és velük karöltve a versenyzők is lényegében ugyanazokra a kérdésekre keresik a válaszokat, a jó megoldásokat. Ezért hasznos az, hogy immár az IMOCA 60-asakkal zajlik az Ocean Race. Így nem kell a Vendée Globe-ig várni, hogy olyan fontos kérdésekre választ kapjanak, amelyek csak a déli óceáni körülmények között tesztelhetők.

Ruji





 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!