ElectricJetski-Narke-Magyarorszag-Electrojet-Elektromos-Jetski-CsodalatosBalaton-HAJOZASHU

Balatoni a világ első sorozatgyártású elektromos jetskije – Narke GT45

Narke GT45 electrojet (elektromos jetski), fotó © HAJOZAS.HU

A Balaton mellől indul, kizárólag magyar mérnökök és fejlesztők munkájának köszönhetően, a Narke TheElectrojet (elektromos jetski) sorozatgyártása.

Az elektromos jetski ötlete néhány évvel ezelőtt pattant ki az Econix Kft. tulajdonosainak Tóthfalussy György és Rádi Péter fejéből. A cégvezetők elmondása szerint egy olyan új generációs közlekedési eszközt szerettek volna megalkotni, amely közvetlenül egyáltalán nem szennyezi a vizeket és óvja az élővilágot.

Narke GT45 Electrojet, fotó © HAJOZAS.HU


Az Európai Unió 369 millió forintos támogatást nyújtott a fejlesztéshez, amely a teljes eddigi költségvetés csupán 30%-a, így egy röpke fejszámolást követően ezidáig több mint 1 milliárd forintot költöttek a jetre!

Ez a lajstromszámmal ellátott hajó hivatalosan három személyes (mai napi személyes tapasztalataink alapján inkább kettő) elektromos jet egy saját fejlesztésű, vízhűtéses, háromfázisú 45 kw-os aszinkronmotort és egy Li-ion akkumulátor telepet rejt magában, amelyek átlagos használat mellett akár másfél órás üzemidőt és 55 km/h-s végsebességet biztosítanak. Amennyiben végsebességgel haladunk természetesen a másfél órás üzemidő jóval lecsökken. A Karbonszál erősítésű kompozit test rendkívül letisztult és kifinomult megjelenést kölcsönöz. A jet teljes súlya 380 kg, ez megegyezik a hagyományos három személyes motoros jetek súlyával. Találunk egy személyre szabható színes okos kijelzőt a kormány előtt, amelyről leolvasható többek között az UV-sugárzás mértéke, a töltöttségi szint, a megtett távolság, a kikötő távolsága, de még a bejövő hívásokat és üzeneteket is jelzi. A jet töltési ideje 2 és 8 óra között változik, ez attól függ, hogy milyen töltőt rendel hozzá a vásárló.

Az electrojetet kizárólag hajóvezetői engedéllyel rendelkező személy vezetheti.

Balról: Réder Ákos, Litkey Farkas, Rádi Péter, Németh Ferenc, fotó © HAJOZAS.HU

Litkey Farkas

Olimpikon, világbajnok és tízenháromszoros Kékszalag győztes vitorlázó is részt vett a mai jet bemutatón, aki az alábbiakat mondta az elektromos jet balatoni használatáról:

Hosszú évek óta azt gondolom, hogy az a szabályozás amely tiltja a motoros hajózást a Balatonon azt a kor meghaladta. Turisztikai szempontból jó lenne, ha lehetne bizonyos korlátok között robbanó motoros eszközökkel is hajózni a Balatonon.

A világbajnok vitorlázó elmondta azt is, hogy szeretné ha 6-8 csomós motoros hajózást megengednének  a Balatonon a jövőben.

Véleménye szerint ezt lehet, hogy pont az elektromos hajók / eszközök elterjedése fogja megoldani. Elmondta még azt is, hogy nem lehet tudni jelenleg, hogy milyen beállítottságú emberek fognak ilyen vízi járművet vásárolni. A hajó elterjedését korlátozni fogja az ára amely 40.000 euróról indul (ez több mint 12 millió forint) plusz ehhez hozzájön még az áfa is, tehát a végső ár több mint 15 millió forint lesz.

Litkey Farkas a leendő vásárlókat a Tesla autótulajdonosokhoz hasonlította, akik nem tolják le az embert az autópályán, és szinte mindig haszálják az indexet is. Aki egy ilyen járművet vásárol annak tudnia kell, hogy mennyi energiája van, mennyi idő alatt jut ki a partra, ez egy gondolkodó embert igényel. Reméli, hogy akinek ilyen hajója lesz az nem fog kirontani a strandra, és tiszteletben fogja tartja az írott és íratlan szabályokat is.

Hungary-ElectricJetski-Narke-Electrojet-Elektromos-Jetski-CsodalatosBalaton-HAJOZASHU

Narke GT45 electrojet (elektromos jetski), fotó © HAJOZAS.HU

Balaton, Jetski, Motoroshajók, Vitorlázás!

Pénzzel sajnos a vitorlás sportba is bőven kerülnek ellenszenves, a vizet, a hajózást és a hajóstársakat valójában nem tisztelő emberek, akik nekem “szennyezik” a vizeket, a marinákat. Motorcsónakkal még több pénzt villantva, még harsányabban, még inkább vízidegen lelkű vagy lelketlen emberek kerülnek bele abba a világba, ahonnan a vitorlás egyébként fokozatosan, észrevétlenül tiszteletre nevelő bonyolultabb kezelése és “lassúsága” még távol tartja ezt a réteget. Egy csendes, lassan úszó elektromos üzemű hajóval semmi bajom, sőt! Magam is részt vettem egykor ilyennek a fejlesztésében (Hód 21).
Az olyan elektromos hajtás, ami már a benzinessel azonos sebességet kínál vízen, és ezáltal kikerülhető a tiltás – egy teljesen új réteget fog vonzani. – Ruják István olimpikon vitorlázó és szakíró véleménye.


Mit hoz a jövő?

Nehéz megmondani, hogy fog e változni a balatoni víziközlekedés szabályozása, milyen eszközök és milyen módon használhatják azt a jövőben. Egy biztos, minden eddiginél jobban kell majd figyelnünk a környezetünk védelmére, egymásra, és a törvények betartására, hiszen a világ egyre gyorsabban fejlődik, és folyamatosan érkeznek az innováció nyújtotta eszközök, amelyeket sokak örömére, mások bánatára de használni fognak az emberek. Az innovációs esközök sok esetben az élvezeti használaton kívül rendkívül jól működhetnek a rendvédelmi szervek, vízimentők és egyéb speciális feladatok ellátása során.

Íme pár drónos fotó a mai eseményről:

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!