50. Boot Düsseldorf – 2019
Egyetlen nap ide nem elég
Vasárnap zárt a legnagyobb európai hajókiállítás. Aki valaha is járt az idén félévszázados jubileumot ünneplő düsseldorfi eseményen, pontosan tudja, hogy egynapos látogatás akárcsak a futva bejáráshoz sem elég. Nemhogy az alapos szemlélődéshez! Idén a szokásos 16 csarnokban 73 országból közel 2000 kiállító, 1500 vitorlás és motoros hajót mutatott be a kilenc napos kiállításon, az egyéb érdekességekről nem is beszélve.
Én ugyan hat napon át ott voltam, de mivel az egyetlen magyar kiállító a Pauger Carbon standján dolgoztam, így időszűkében az átlagos látogató egy napjánál is kevesebbet láthattam az óriási kínálatból. Tehát véleményt, alapos információt, részletes beszámolót az 50. Boot Düsseldorfról nem adhatok. Legfeljebb annyit, hogy a látottak közül számomra a legötletesebb, legszebb standot a szlovén Elan állította fel (címképünkön). Az új E-Line sorozat két darabját mutatta be a cég szinteltolásos medencékben “úsztatva” a hajókat, miközben a körben zárt standra az egyik hajó alatt egy folyosón lehetett bejutni, mintha egy elegáns vitorlásklubba lépne be az ember.
Az Elan nem indította az “Év Hajója” pályázaton az új modellt, holott a formájával és kivitelével bizonyára az esélyesek közé tartozott volna a Performance Cruiser kategóriában. A hajó olyannyira megfelel az aktuális trendnek, hogy már itt is fájó módon teljesen elhagyták a navigációs asztalt a hozzá tartozó, billegő hajón is kényelmes üléssel, rakodóhellyel, műszerfallal és kapcsolótáblával. Ahol nem csak navigálni, de dolgozni vagy egyáltalán a többiektől kicsit elszakadva nyugodtan lehetne bármilyen intellektuális feladatba merülni.
De ma, egy modern, trendi vitorlás alapkivitelében már kvázi – értsd kicsi és kényelmetlenül elhelyezett – navigációs asztal sincs, és ha egy olykor hullámos vízre is járó vitorlázó megkérdi a standon szolgáló személyzettől, hogy jé, itt már nincs is ilyen a hajóban, akkor azt a választ kapja a boldogan felcsillanó szemű hosztessztől, hogy “ugye milyen jó? Mennyi helyet nyertünk ezzel, nem igaz?” Ujjé.
Ugyan a látottakról alapos beszámolót nem írhatok, de az aktuális hajódivatról és kellő lobbierővel bíró cégekről hiteles képet ad a hagyományos év hajója pályázat eredménye. A kategóriagyőzteseket január 20-án a kiállításon hirdették ki.
Az európai Év Hajója pályázat
Európában évente körülbelül 60 új vitorlás típus jelenik meg a piacon. Ezekkel öt kategóriában lehet pályázni a az év legjobbja címre. A hajókat bíráló zsűrit tizenkét európai vitorlás magazin szakemberei alkotják. A tesztekre ezúttal Svédországban majd Spanyolországban került sor. Az újságírók ezen alkalmakkor közel kétezer mérföldet vitorláztak tizenkilenc pályázó hajóval.
Hasonló a kiválasztás a motorosok között is. Ott nyolc motorhajós szaklap emberei alkotják a bíráló bizottságot és még több típusból válogathattak, hiszen ezen a piacon évente közel kétszáz új típus jelenik meg.
A fentiekből nyilvánvaló, hogy inkább az erős anyagi hátterű, nagy hajóépítő cégek tudják teljesíteni a pályázat feltételeit, és az is joggal feltételezhető, hogy azok a típusok az esélyesek, akik mögött nagyobb lobbierő van. Vagyis a győzteseknél akadhat azért jobb hajó is bőven egy-egy kisebb hajóépítő kínálatában.
Na meg, szép dolog, hogy valaki vitorlás újságíró, de biztos, hogy ettől jó vitorlázó is? Attól, hogy valaki taxisofőr, még nem biztos, hogy jól tud vezetni vagy ért is az autókhoz…
Mindezt nem kötözködésből mondom. Az ilyen pályázat a trendeket, a divatot mutatja, és a győztesek tényleg remek darabok. De a hajó nagyon személyes dolog. Vagyis díjazott győztes ide vagy oda, szerintem mindenki olyan hajót vegyen, amilyen a saját álmaiban is jól úszik!
Ruji
Az Év Hajója díjazottak kategóriánként
Vitorlások