37. America’s Cup – A címvédő kéthajós tesztelésbe kezdett

Nem a 75 lábas versenyhajóval, hanem AC 40-esekkel

A 37. America’s Cupon címvédésre készülő Új-Zélandi csapat február 2-án Aucklandben kéthajós tesztelésbe kezdett. Természetesen nem az America’s Cupon majd használatos AC 75-össel, hanem az America’s Cuphoz vezető selejtezőversenyekre szervezett kiegészítő programokhoz készített AC40-esekkel.

Régóta nem volt példa kéthajós tesztelésre az új-zélandi csapatnál. Bár az IAAC osztály idején 1992 és 2007 között ez volt a felkészülés módja, mára a költségcsökkentést célzó szabályváltozások miatt kényszerűen is a számítógépes szimulációk vették át a vezérszerepet a hajók fejlesztésében. Utoljára 2011-ben végeztek páros tesztelés SL33-asokkal a kiwik, amikor a katamaránokkal a foileres hajózás előnyeit vizsgálták a hagyományos úszó testekkel szemben.

Utoljára 2012-ben volt kéthajós tesztelés az America’s Cupra készülésbeni – Fotó: ETNZ

Most a női és ifjúsági csapatok versenyeire épülő AC 40-esekkel gyakorolhatják elsősorban a manővereket és a csapaton belüli vízi kommunikációt. Az AC40-eseken a négyfős legénység természetesen csak egy részét gyakorolhatja annak, amit az AC75-ösökben kell csinálni, hiszen számos feladatot ezeken hajókon – például a szárnyakat állító “flight controller” munkáját – az AI vezérelt szoftver hajtja végre. Ám a negyvenesek viselkedése a manőverek közben alapvetően hasonló a hetvenötösökéhez, így nem csak a hajókezelést, de technikai részleteket, új megoldásokat is kipróbálhatnak és értékelhetnek általuk.

A pénteki első kéthajós edzésen az ideális 12-15 csomós szélben AC40.1-est Peter Burling és Nathan Outteridge kormányozták, Blair Tuke-kal és Andy Maloney-val csapatban. A kettes számú hajóban két újonc, a majdani női csapatból Liv MacKay és az ifi csapatból Leonard Takahashi  váltotta egymást a bal oldali kormánynál, míg Josh Junior irányított jobbcsapáson. Az állításokat Sam Meech és Marcus Hansen végezték. Természetesen párosmeccseket futottak.

az első páros teszteléshez ideális 12-15 csomós szél fújt az aucklandi Waitemata Harbournál – fotó: ETNZ

Az edző Ray Davies szerint: “A hajók azonnal megtalálták egymással a ritmust, és a meccsek egyértelműen segítették a hajókon belüli kommunikáció fejlesztését, hiszen a másik csapat közelsége és a versenyzés azonnali visszajelzés a teljesítményükre.”

Liv és Leo természetesen teljesen odavoltak a foilos száguldások után. Másfél órányi kormányzás után Liv MacKay fülig érő szájjal mondta a partra érve, hogy “Nem tudok betelni ezzel a fantasztikus hajóval. Az AC40-es nagyon szórakoztató, kicsit olyan, mint egy gokart.”

Leonard Takahashi meglepődött az edzés intenzitásán: “Azt hittem azért megyünk, hogy egy kicsit megérezzük az efféle hajózás hangulatát, de a srácok azonnal a mélyvízbe dobtak minket. Nagyon hálás vagyok a lehetőségért és alig várom az újabb alkalmakat a következő hetekben.”








 

 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!