A hatodik Bol d’Or győzelemről Király Zsolttal

Történelmi győzelem

A Raffica Libera, Király Zsolt és csapata már hazajáró a Genfi-tavon. A hajó idén 30 éves, de azóta folyamatosan keseríti a svájci vitorlázók életét. Kezdetben olasz színekben Roberto Benamati kormányzásával, majd különösen 2012 óta a magyar csapat által vitorlázva.

A verseny honlapja és a nemzetközi vitorlás sajtó is történelmi győzelemként ír a Raffica Teamnek az egytestű hajók között elért Bol d’Or győzelméről. Király Zsolt és csapata az elmúlt tíz évben megrendezett kilenc versenyen hatszor volt a Genfi-tavi tókerülőn a leggyorsabb egytestű hajó (2012, 2013, 2016, majd 2019, 2021, 2022). Hat elsőségük mellett egyszer borulás miatt (2014), egyszer gyengébben vitorlázva (2015) engedték át a dobogót a helyi menőknek, egy alkalommal pedig másodikként (2018) értek célba. Vagyis, amikor rajthoz álltak, nem sok lehetőséget adtak a többieknek.

Nehezen indult, itt még vannak a Raffica előtt egytestű hajók is bőven

Ezúttal a rajt után sokáig szenvedős menetük volt, számos egytestű vitorlázott előttük. Aztán a tó túlsó végén lévő pályajelnél – Bouveret-nél hagyományosan egy méretes uszályt kell megkerülni – már az abszolút 18. helyen fordultak. Egytestűben másodikként, közvetlen a Philippe DeWeck vezette Luthi 1090-es mögött. Aztán a visszaúton ritmusba kerültek és jócskán elhúztak a vetélytársaiktól. A katamarán élmezőnyből is sok hajót elkapva az abszolút 11. helyen értek célba éjjel fél 2 után, 15 óra és 38 perc alatt teljesítve a 123 kilométeres pályát. Rengetegen kiálltak a gyenge szél miatt. Mindössze 150 hajó ment végig, az élmezőnytől lemaradtak többsége feladta.

Király Zsolton kívül a kormányosok között négyen vannak csak hatszoros győztesek!

Az egytestű hajók vándorkupáját a Bol de Vermeil-t immár második alkalommal hozhatták végleg haza. Ehhez öt éven belül háromszor kell győzni. A csapat ezt már kétszer is teljesítette. Király Zsolt pedig a hatszoros győztes kormányosok – az America’s Cup győztes Ernesto Bertarelli, valamint Louis Noverraz, Daniel Stampfli és Yves Detrey – elit társaságához csatlakozott.

–        Nem próbálnak lassan kitalálni valamit ellenetek?

–        Minden évben próbálkoznak! Most is óvtak.

–        Ezúttal miért?

–        A bouveret-i pályajelnél még egy Luthi 1090-es vezetett előttünk. Ott értük utol őket. Ügyesek, jól vitorláztak, alig bírtuk elkapni őket, de ott sikerült. Először azért nyüszögtek, mert luvoltuk őket, aztán pedig pumpálásért óvtak. Tavaly is ők voltak. De a Bol d’Or zsűri már elnéző mosollyal fogadja ezeket a próbálkozásokat… A bója után a visszaúton jött egy kis frissülés, fizetett a hosszabb vízvonalunk és elléptünk tőlük. Ők meg lemaradtak, végül kilencedikek lettek az egytestűek között. A verseny második felében már nem sok ellenfelünk akadt. A cél előtt abban a szokásos csőben a semmi szélben ugyan jöttek ránk, de azért több, mint húsz perccel így is beértünk a következő egytestű előtt.

–        Gyengébb szél fújt, mint legutóbb?

–        Gyenge szél volt. Abszolútban egy Décision 35-ös győzött, pedig úgy hitték, ha elkészülnek a foiler TF35-ös katamaránok, akkor véget ér a D35-ösök kora. Mi abszolútban 11-ként értünk célba, de csak két TF35-ös ment be előttünk. Ha nincs szél, nem mennek jól. Vonszolják a görbe uszonyt a víz alatt… Bertarellit is megvertük.

A 2022-es abszolút győztes D35-ös

–        Már olyan, mintha hazamennétek a Genfi-tóra?

–        Nagyon kedvesen fogadtak minket, mint mindig. Már vártak. Különösen a darusoknál vagyunk jók. Ők általában helyi öreg bútordarabok, ismerjük egymást jól. Amikor megérkezünk, mindenkit félretolnak, különösen az arcoskodókat – akad bőven – és „ők messziről jöttek, ti ráértek” legyintéssel vigyorogva előreveszik a Rafficát.

–        Innen most tovább mentek a boden-tavi Rundumra, ami 17-én rajtol?

–        Nem, sajnos nem. Tavasszal még 11-ére volt meghirdetve, így nem terveztük be. Valahogy még nem tudunk két helyen lenni egyszerre! Aztán bizonyára rájöttek a rendezők, hogy az senkinek sem jó, ha ez a két tókerülő ugyanakkor van és egy héttel módosították a dátumot. De ezt mi csak mostanában tudtuk meg, túl későn ahhoz, hogy változtassunk a programon.

–        Jövőre megint elutaztok a Genfi-tóra? Addigra elmennek a falu kovácsához új aranykupáért…

–        Menjünk? A fiúk azt mondják, hagyjunk ki két évet, addigra valaki akár a háromszoros győzelem küszöbére is érhet és csak ezután jöjjünk idegesíteni őket… De, komolyabban, remélem jövünk. Ez a szponzorokon múlik igazán, nem rajtunk.

–        Menjél csak szépen! Most bekerültél a legtöbbször, hatszor győztes kormányosok szűk klubjába. Előzd meg őket egy hetedik győzelemmel!

–        Na, hát van itt kihívás!

–        Az idei Raffica-csapat csak két helyen változott az 2021-es győztes társasághoz képest. De van-e olyan társad, aki 2012 óta mind a hat Bol d’Or győzelmet együtt ünnepelhette veled?

–        Pusi és Roberto – Puskás Tamás és Kurucz Róbert – mindig itt voltak velem. A mostaniak közül például Medve – Mónus Gyula – és Török Laci nagyon régiek a csapatban, de 2012-ben még biztosan nem voltak a hajóban. Három, esetleg négy győzelemben többen is részesek.

A 2022-es Bol de Vermeil győztes csapat: Király Zsolt, Puskás Tamás, Mónus Gyula, Török László, Pesti Gábor, Várkonyi Csaba, Weidinger György, Kurucz Róbert, Sarina Róbert, Benedek Tamás, Demjén Olivér, Nagy Gábor, Borsos Miklós, Klebert János, Király Dávid, Cser László.

Részletes eredmények ITT

Ruji

Rövid Bol d’Or történet

A Genfi-tavon 1939-ben – három évvel az első balatoni Kékszalag után  –  26 hajó részvételével rendezték meg az első „Arany Kupa“ (a Bol d’Or jelentése franciául) tókerülő versenyt. A versenytáv azóta is hagyományosan 123 kilométer. A rajt a tó svájci végében, Genfnél van, és egyetlen pályajelet (általában egy lehorgonyzott uszályt) kell kerülni a hajóknak, a hosszúkás tó túlsó végén a francia Bouveret előtt.

A Bol d’Or pálya hossza 123 km

Az európai tókerülő versenyek között a Bol d’Or dicsekedhet az eddigi legnagyobb létszámú mezőnnyel. 1990-ben 684 hajó állt rajthoz. A résztvevők száma 1987 óta mindig ötszáz feletti, ám az elmúlt években hatszáz alatt maradt. 2020-ban járványügyi korlátozás miatt nem rendezték meg a versenyt.

A Bol d’Or a katamaránok hagyományosan paradicsoma. Itt engedélyezték a legkorábban a többtestű vitorlások részvételét. Először 1980-ban diadalmaskodott ilyen hajó. Eleinte a többtestűek a rajtvonal számukra kijelölt szakaszán indulhattak, ahogy most mi Kékszalagunkon is szokás, ám 2007 óta külön rajtvonalat jelölnek ki a számukra, valamivel az egytestű mezőny elé.

A többtestűek dominanciája óta külön kupáért versenyeznek az egytestűek. A Bol d’Vermeilt végleg megkapja az, aki öt év alatt háromszor elnyeri. Ez háromszor is sikerült a ma már balatoni hajóvá lett Rafficának, mivel 1996 és 1998 között még olasz tulajdonban mindig ez a hajó volt a leggyorsabb egytestű. Ugyanezt a bravúrt a magyar csapat is végrehajtotta az örökifjú hajóval. Király Zsolték 2012-ben, 2013-ban majd 2016-ban szerzett győzelmükkel tehették örökre a vitrinbe a Bol d’Vermeilt. Ezt ismételték meg 2019, 2021, és 2022-es győzelmükkel.

A Bol d’Or Mirabaud-nak is van háromszoros győztese. Ernesto Bertarelli 1997-ben, 2000-ben és 2001-ben diadalmaskodott Alinghi nevű trimaránjával.

Az elmúlt évtizedben a Bol d’Or verhetetlen uralkodói a Décision 35-ös katamaránok voltak. 2019-ben úgy hihettük, hogy utoljára tündökölhetnek, a helyükre lépő új, modern, foiler katamaránok a TF35 miatt. 2021-ben ez is történt, győztek az újak, ám 2022-ben, gyenge szélben ismét egy D35-ös vitte el a pálmát. A TF35-ösök megjelenésével több Décision 35-ös eladóvá vált, így többen is átkerülnek már a Balatonra, követve az egykori Artemist, amelyet a Litkey-csapat révén már évek óta láthatunk a Kékszalag élmezőnyében vitorlázni.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!