Az utolsó Finn dingi világbajnokság olimpiai hajóosztályként

Harc az utolsó két olimpiai indulási jogért

Szombaton délben, magyar idő szerint 13 órakor rajtol a nehézsúlyú vitorlázók idén még olimpiai osztályának világbajnoksága a portugál Porto vízein. Tíz futamot terveznek, Éremfutam nem lesz.

Bár a szokásos száz feletti induló létszámhoz képest 33 nemzet képviseletében csak 59 hajó áll rajthoz, a verseny semmivel sem lesz könnyebb a szokásosnál. Az Olimpia előtti utolsó nagy versenyre elsősorban nem a járványügyi korlátozások által okozott utazási nehézségek miatt jött kevesebb versenyző. Ilyenkor már leginkább csak azok hajtanak teljes erőbedobással, akik az Olimpiára készülnek, netán válogatóznak vagy a még szabad kvalifikációs helyek valamelyikére pályáznak. Vagyis a legjobbak mind ott vannak.

Berecz Zsombor az Olimpiára készül, de lenne újra világbajnok is!

A Tokiói Olimpiára Finnben már csak két szabad hely van, egy Európának és egy Afrikának. Az olimpiai versenykre megszabott, a nemek matematikai egyenlőségének teljesítése miatt amúgy is rendkívül szűkre szabott (19 indulós) finnes mezőny utolsó európai helyére még 15 (!) nemzet pályázik. Köztük olyan minőségi vitorlázók, mint a világranglistát vezető svájci Nils Theuninck vagy az U23-as világbajnok, EB 4. helyezett spanyol Joan Cordona, de például a franciáknak sincs még kvalifikációjuk…

A nemek matekja mindenek felett

Nem véletlen a Finn dingi kiszorítása az Olimpiáról. A legrégebbi olimpiai hajóosztály, amely a nehézsúlyú férfi kategória, a két méter közeli és kilencven-százkilós vitorlázók olimpiai részvételére egyedül alkalmas típus, a jelen felosztásban ( 5 férfi, 4 női és 1 vegyespáros kategória) megnehezíti azt, hogy egyenlő létszámban vitorlázzanak az Olimpián nők és férfiak.

A Nemzetközi Vitorlás Szövetség nevét pár évvel ezelőtt World Sailingre változtatták, ami feltehetően nem azzal a szándékkal történt, de jól mutatja az eredeti szervezet eltorzulását. Amint azt a döntései is bizonyítják, a World Sailing – nem egyedülálló módon – mind inkább a demokráciát már eljátszani is egyre nehezebben akaró, diktálva irányitó, rejtett saját és csoportos külső üzleti érdekeket kiszolgáló, ezt polkorrekt jelszavakkal eltakaró szervezetté vált. Ezt kirívóan bizonyítja például a Laser contra ILCA ügy is, amely megmutatja, hogy például a World Sailing egyébként érdekképviseletre alakult tagszervezete, a Nemzetközi Laser Osztályszövetség paradox módon egyben a hajótípus gyártási jogának is a tulajdonosa, vagyis adott esetben érdekellentétbe kerülhet az éppen általa képviselt vitorlázókkal.

A Laser ma már ILCA dinghy és a gyártási jog a nemzetközi osztályszövetségé

A józan ész mit mond? A gyártó vajon képviselheti-e a vevők érdekeit önmaga ellen?

A nemzeti és osztályszövetségeket összefogó World Sailing egyre átlátszóbban szolgál ki üzleti célokat, hiszen láthatóan saját berkein belül is virulnak a korábbi alapelvekkel amúgy összeegyeztethetetlen érdekek. És egy jéghegynek csak a kis része látható a víz felett!

Az egyre nagyobb szervezettel és költségvetéssel létező World Sailingnek érdekei érvényesítéséhez persze politikai eszközökhöz kell nyúlni – ez persze nem meglepő és nem is újdonság –, magyarul élenjáró lihegéssel teljesítik olyan szervezetek kívánalmait, amelyektől egyébként cserébe a saját érdekeik akadálytalan érvényesítésének elősegítését várják. Ez a politika lényege és még rendben működhetne is, ha azok a szervezetek, amelyeket egykor általános érdekek védelmében alapítottak, a rejtve és globálisan egyre nagyobb erővel terjeszkedő, államok és nemzetek fölé kúszó üzleti érdekek kiszolgálásával nem torzulnának el úgy, ahogy az a World Sailingen is mind tisztábban látható.

Vegyespáros offshore mégsem lesz, de a Finn nem maradhat

2018 novemberében a World Sailing Events Committe egyetlen szavazattal döntött a Finn ellen az offshore vegyespáros kategória javára. Ráadásul a szavazás szabályosságát több szavazó vitatta és annak felülvizsgálatát kérte, amit a bizottság kereken megtagadott.

A Luka 30 az egyik olimpiai kétszemélyes offshore hajótípusnak tervezett vitorlás

Végül a múlt hónapban a Nemzetközi Olimpiai Bizottság nem fogadta el a World Sailing által a Finn helyett javasolt vegyespáros offshore tőkesúlyos kategória beemelését a 2024-es Olimpiára.

Ez a döntés a megnövekedő közvetítési költségek és biztonsági problémákra hivatkozással született és a NOB alternatív javaslatokat kért a World Sailingtől.

Sokan remélték, hogy ez újra utat nyithat a Finneknek és a magas, erős férfi vitorlázóknak sem kell feladniuk a Finn kiszórásával ellehetetlenülő olimpiai álmaikat. Persze ez csalfa remény volt. Bár a World Sailinghez tagszervezetektől érkezett 26 javaslat nagy többsége valamilyen módon ezt a célt szolgálta, ám mindegyiket elutasították a NOB és a World Sailing alapelveire, a nemek egyenlőségére való hivatkozással. Hiszen olyan erővel kell egyenlőséget teremteni a világban, hogy ha ezzel diszkriminálunk valakiket, akik viszont nem tartoznak az alapelvekben (vagy inkább dogmákban?) meghirdetett csoportokba, akkor az a fajta megkülönböztetés szót sem érdemel. Mint például a kisebbségek úgymond védelme Európában, kivéve csak az európai őshonos kisebbségeket…

A World Sailing megfelelő bizottsága által végül elfogadott három meglehetősen nyakatekert, de nemi számtani egyenlőséget biztosító javaslatból további bizottságok egyet még kirostálnak, mielőtt május 14-én elküldenék a maradék két verziót a NOB számára.

Így a finnesek minden reménye elveszett arra nézve, hogy a 2024-es Játékokon is részt vehessenek. Tehát a szombaton rajtoló Finn Gold Cup az utolsó még olimpiai hajóosztályként futott világbajnokságuk lesz. 1952-2021.

Olimpiai Finn dingi 1952 – 2021 – Fotó: Robert Deaves

Ó, persze ki ne felejtsem mielőtt valaki a fejemre olvassa: én természetesen elfogult vagyok, lévén Finn dingiben versenyeztem nagyon sokat, egykor belekóstolhattam az olimpiai hangulatba is és finnes leszek mindig, akár be tudok ülni a hajóba, akár nem.

Éppen csak a legnagyobb baj nem az, hogy mi lesz a Finnel. Hanem a lóláb, ami ennek révén is láthatóan kilóg! Az nem csak a finnesek baja.

Ruji

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!