Flaar 24 – Remek Kékszalag-menet után hajóbemutató és teszt Almádiban

Új sportos, trélerezhető, gyors magyar túrahajó a Flaar 24

Ritkaság, hogy egy vadonatúj vitorlás előbb villant egyet a legfontosabb hazai vitorlásversenyen, a Kékszalagon és csak ezt követően mutatják be a sajtónak, a nyilvánosságnak. De, most ez így alakult! Nem akármilyen bemutatkozás, mert az új hajó remekül teljesített a tókerülőn!

Az első Flaar 24-es éppen időben készült el, hogy a Kékszalagon rajthoz állhasson. Déry Attila kormányzásával az abszolút 87. helyen futott be (!)  ezzel megelőzve a legtöbb hasonló méretű vitorlást, sőt, több nemzetközi osztállyal rendelkező, 30-35 lábas vitorlások közt is az élmezőnyben végzett. A Kékszalagon szerzett tapasztalatokról hosszabb beszámoló a Flaar Boats facebook oldalán található.

A bemutató

Július 13-án a Nereus Park Hotel és Kikötő területén a Flaar Kft. sajtótájékoztató keretében mutatta be a legújabb fejlesztésüket, a Flaar 24 vitorláshajót. Az eseményen Dr. Mezey Zoltán, a Flaar Kft. ügyvezetője ismertette a cég történetét.

„Jelenleg két telephelyen, Etyeken és Paloznakon összesen 12 munkavállalóval dolgozunk, de Tótvázsonyban már épül az új, modern ipari csarnokunk. Fő termékeink a kompozit vitorlások, illetve a vitorlásedzők számára fejlesztett motoroscsónakunk, emellett ipari együttműködések keretében veszünk részt K+F projektekben, valamint egyedi és kisszériás gyártásban.”

Elmondta, hogy saját tervezésben mára már több mint 15 hajó terve született meg, ezekből 11 típus meg is valósult. Kiemelte, hogy a Flaar Kft. számára mindig is fontos volt az innováció, amit több szakmai elismerés is díjazott: A Flaar M37 versenyhajót az Év Európai Jachtja díjra jelölték 2018-ban, amely önmagában a szakma egyik legrangosabb elismerése. Emellett az elmúlt években a Budapest Boat Show újdonság pályázatán számos díjat nyertek, az idei évben a Flaar 24 vitorlásukkal elnyerték az újdonság pályázat első díját, valamint a legjobb hazai fejlesztésért járó különdíjat.

„Ezek az eredmények mitsem számítanak, ha a versenyzésre fejlesztett hajóink nem ütőképesek a különböző megmérettetéseken. A Flaar M37 Trentasette több alkalommal lett a különböző regattákon a legjobb egytestű, a Flaar 26 különböző verziói pedig 2013 óta összesen 6 győzelmet szereztek a Szóló Balatonkerülő viadalon. Ezek mellett 2015 óta tartja a hagyományos egytestű vitorlások rekordját a Flaar 26 RR.” tette hozzá Dr. Mezey Zoltán.

Az előd, a már népszerű Flaar 18-as

Forintos Norbert, a Flaar 18 versenyosztály osztálykapitánya bemutatta a Flaar 18 vitorlástípust, amely a Magyar Vitorlás Szövetségnél bejegyzett one-design osztállyal rendelkezik. Az osztályelőírások miatt egységes hajókkal versenyezve hamar kiderül a legénységek közti technikai különbségek, ezért minden vitorlázót a folyamatos tanulásra és gyakorlásra ösztönöz. Jelenleg 12-15 aktív tagja van az osztálynak, a versenyeken általában 8-10 hajó indul el. Az osztály aktivitását jól mutatja, hogy a néhány hete megrendezett Horváth Boldizsár Emlékversenyen a Flaar 18 volt az egyedüli osztály, amely nem Yardstick szerint került értékelésre.

Flaar tervezés és kivitel

Déry Attila, a Flaar Kft. műszaki igazgatója, az új hajótípus tervezője beavatta az érdeklődőket a Flaar 24 tervezési szempontjaiba, a tervezés és megvalósítás folyamatába. „A Flaar 24 alapötlete a Flaar 18 tulajdonosokban fogalmazódott meg: egy olyan verseny-túravitrolást kell építeni, ami ötvözi a nagyhajós előnyöket (használható beltér, nagyobb stabilitás, „tengerállóság”) a jollék praktikumával (sólyázhatóság, könnyű szét- és összeszerelhetőség, vitorlázási élmény). Több iteráció után 24 lábban határoztuk meg azt a méretet, ami már elég nagy cockpittel és beltérrel rendelkezik, viszont még elég könnyű és kis méretű ahhoz, hogy közúton külön engedélyek nélkül is szállítható maradjon.” mondta el Déry Attila.

A hajó vonalait Bendzsel Tamás formatervezővel közösen finomhangolták. A karbon hajótest, árbóc és baum a „diamond” stágolással és a modern vitorlázattal együtt a hajó nagy teljesítményre képes, ezért ideális választás regattákhoz és pályaversenyzéshez is. A tervező nem titkolt szándéka, hogy az első hajótól kezdve egységes tervek alapján készüljön a modell, így rövid időn belül alkalmas lesz one-design osztály alapítására.

A sajtótájékoztatón előadást tartott Varga Lajos is

Lajos többszörös tókerülő szólóvitorlás verseny győztese, az utánpótlás nevelés meghatározó alakja. Elmesélte, hogy hogyan tudtak együtt dolgozni Déry Attilával és Mezey Zoltánnal az első közös hajón (Nelson, 8M pro), illetve, hogy az ott szerzett tapasztalatokkal hogyan fejlesztették a Fa Nándor féle 8M Open előírásnak megfelelő versenyhajót, a Nelson Flottalízinget (Flaar 26 RR).

Kiemelte a hajóba tervezett és beépített innovatív megoldásokat, mint például a nomex méhsejtes prepreg gyártástechnológia, a billenthető tőkesúly, az asszimmetrikus svertkílek és a formatervből adódó komoly visszaállító nyomaték. Varga Lajos szerint ezeket a tapasztalatokat is felhasználták a Flaar 24 fejlesztésénél, amely szerinte ugyan más koncepció mentén épült, viszont látszódik rajta, hogy a teljesítményt és a vitorlásélményt végig szemelőt tartották.

A párnázott duplaágyon, illetve a viszonylag nagy méretű két szimpla ágyon négy ember kényelmesen elfér, eközben az ágyak alatt jól kihasználható rakodóterek kerültek kialakításra. A cockpit közepén egy gázrugóval nyitható fedél alatt hatalmas teret találunk, amelyben elfér a leszerelt külmotor, de opcionálisan beépített motor is kérhető.

Az első Flaar 24 hajót ki is lehetett próbálni.

Megkérdeztem a többszörös szóló tókerülő győztes véleményét. Lajos nem csak egyszerűen egy képzet, jó versenyvitorlázó, de alaposan ismeri is az eddig épült Flaar-típusokat, hiszen mindegyikkel vitorlázott és versenyzett is.

A szintén tókerülő győztes Lillik Ákos és Lajos hozzáértő mozdulatokkal szemléltette a hajó képességeit, a kabinhoz közel behúzható génuával meglepően élesen krajcoltak, a Code Zero felhúzásával pedig könnyedén megsiklatták a hajót. Ez persze nem egy alapos hajóteszt, hanem egy jó vitorlázó első benyomásai a Flaar 24-esről.

Hogy tetszett az új Flaar hajó? Jó darab?

“Mentünk vele, mint a mérgezett egerentyű. Úgyhogy rá lehet fogni. Hosszirányra nagyon kell trimmelni. Egy 24 lábas hajó, aminek szinte nincs tőkesúlya, mert 260 kiló az nem jelentős, nem egy  nagy volumen. Ezért nagyon sokat számít, hogy hova teszel a hajón 80 vagy 100 kilót.

Azt érzem, hogy a hajó jó, könnyen megsiklatható. A testsebességét már 6,8 csomónál túllépi – az olyan 6,6 lehet –, efölött kezdi a „bajuszt elhagyni”. Érdemes megsiklatni és ezt a legkisebb ejtéssel már produkálja is, hiszen ez egy könnyű hétszáz kilós jószág, vagyis rendben van. De ugyanezért nagyon érzékeny a csapat helyezkedésére. Amikor mentünk, mindig mozgattam a legénységet előre-hátra. Bizony figyelni kell ara, hogy ha nincs siklásban és megjelenik a farvízben a turbulencia, akkor mozogni előre, orra terhelni, és ha megindult, akkor hátrébb jönni.

Code Zéróval nagyon szépen megy és gennakerrel is könnyű volt megindítani. Krajcban pedig, hát, ez egy 24 lábas hajó! Nincsenek csodák. Éles menetben nem tudhat úgy megindulni, mint ejtéssel.

Az sokat mondó, hogy a Kékszalagon milyen nagyszerűen teljsített. Ha belegondolok, hogy egyetlen 8M OD sem verte meg, öt indulóból csak egyetlen Melges 24 előzte, X35-ös kettő előtte végzett, de kettő mögötte, valamint az összes Elliott 770-est megverte, azért mindez sokat elárul a Flaar 24 képességeiről. Persze jórészt számára kedvező volt a szélirány a sok futtatott menettel, amiben a legjobban teljesít, de akkor is remek az abszolút 87. hely egy ilyen rövid vízvonalú hajótól.” mondta Varga Lajos.





Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!