Global Solo Challenge – Cole Brauer a második győztes

Á, úgysem tudod véghez vinni! – OK. Csak figyelj!

Ha valakiben erős a versenyszellem, és egyébként egy 156 centi magas 45 kilós lány, a külsejéből megítélhetetlen az, hogy mekkora benne a “dafke”, a csakazértis szellem. Ha ezt nézzük, akkor Cole Brauer körülbelül két-három méter magas.

A Global Solo Challenge kikötés nélküli szóló földkerülő versenyen, amelyen  három hónapra elnyújtott intervallumban a hajóik számított előnyszámainak megfelelő eltérő időpontokban rajtolhattak a résztvevők. Március 7-én a spanyolországi La Coruna kikötőjénél másodikként ért célba a maga 29 évével legfiatalabb versenyző, aki ráadásul az egyetlen nő a mezőnyben.

Cole Brauer a First Light Class 40 fedélzetén. 156 centi, 45 kiló, a szóló földkerülő verseny 2. helyezettje – fotó: Samuel Hodges

“A Global Solo Challenge kihívás teljesítésével szeretném megmutatni, hogy bárki, bármilyen „kicsinek” vagy képességeiben korlátozottnak tűnik is, nagyszerű dolgokat érhet el. Versenyképes akarok lenni, ám eközben megőrizni az alapvetően pozitív és örömteli hozzáállásomat is, megragadva minden alkalmat, hogy jól érezzem magam, mosolyogjak és élvezzek minden pillanatot. Célom, hogy hangot adjak azoknak, akikbe olykor belefojtják a szót, akiket ok nélkül is lekicsinylenek, és biztosítsam, hogy – különösen a nőket – vegyék komolyan a vitorlássportban.”

Az egyetemi éveiben atléta és pompon-lány Cole Brauer a First Light nevű Class 40 tipusú hajójával 130 nap, 2 óra, és 45 perc alatt, 27 759 tengeri mérföldet vitorlázva ért célba. 1200 tengeri mérfölddel tett meg hosszabb utat tett meg, mint a győztes Philippe Delamare (na, ja kérem, kápolnásnyéki Pauger Carbon rudazattal könnyű győzni!), de ez elsősorban már az utolsó hetek széljárása miatt alakult így. Az amerikai lánynak messze nyugatra és északabbra kellett kitérnie, mint a francia győztesnek, hogy kikerülje az előtte terpeszkedő, éppen nagyon megerősödött Azori magasnyomású rendszer szélcsendes területet.

A 130 nap, 2 óra, és 46 perces kikötés nélküli földkerülés egyébként a 40 lábas hajók között rekord. 2013-ban a kínai Guo Csuan 137 nap, és 20 óra alatt kerülte meg a Földet 40 lábas hajóval. Ő is egy Class 40 típussal vitorlázott. (Csuan 2016-ban egy csendes-óceáni csúcskísérlet során tűnt el a hajójáról.)

Cole Brauer a 17. nő, aki egyedül vitorlázva és kikötés nélkül megkerülte a Földet

Fotó: Samuel Hodges

A női szóló, kikötés nélküli földkerülők: 1988 Kay Cottee, 1995 Lisa Clayton, 1997 Catherine Chabaud, 2001 Dame Ellen MacArthur, 2005 Anne Liardet, 2005 Karen Leibovici, 2006 Dee Caffari , 2009 Samantha Davies, 2010 Jessica Watson, 2013 Jeanne Socrates, 2019 Asia Pajkowska 2021 Clarisse Cremer, 2021 Pip Hare, 2021 Miranda Merron, 2021 Alexia Barrier, 2023 Kirsten Neuschäfer, 2024 Cole Brauer.

Ellen MacArthur nyomdokában

Long Islanden született, és Hawain kapott rá a vitorlázásra. Ott lett profi skipper, miután megérezte, hogy a tengeren lét az ő világa.

“Emlékszem egy éjszakára kinn a tengeren, holdtalan csillagos égbolt alatt, amikor a biolumineszcencia világít, és beborítja a delfinek testét, amint a hajó orra előtt úsznak… Olyan érzésem volt, mintha életemben először kapnék igazán levegőt. Kinn az óceánon, ha kiállok a hajó orrába, újra és újra ezt az első levegővételt ismétlem. Mosolygok. Sírok. Sikítok. Aztán hallgatok. Az óceán varázslatos. Itt végre igazán lélegzem.”

Már vitorlázott és versenyzett is, de sosem hallott Ellen MacArthurról. Már föld körüli hajózást tervezett, amikor 2018-ban egy San Franciscóból Hawaiiba vezető Pacific Cup verseny után a mentorától kapta meg MacArthur könyvét. Ezzel eldőlt a sorsa. Mivel a szólóvitorlázást még jobban élvezte, mint a csapattal hajózást, elhatározta, hogy részt vesz a földkerülő versenyen.

Porrá verte a férfi ellenfeleket

Nem csak egyszerűen ő lett az első vitorlázó nő az Egyesült Államokból, aki külső segítség és kikötés nélkül egyedül vitorlázva kerülte meg a Földet. Hat férfi ellenféllel egy napon indult 2023 október 29-én La Corunából, és nem kicsit verte el az egyébként többnyire szintén Class 40 típusú hajóval indult ellenfeleket.

Amikor az amerikai lány március 7-én célba ért, akkor a szintén Class 40 típusú vitorlásokkal résztvevő Riccardo Tosseto 3300, Francois Gouin 3400 mérföldnyire járt La Corunától. Az átlagos menetteljesítményekkel számolva ez 24-25 napnyi különbség! Hárman pedig kiálltak, közülük Ronnie Simpsont árbóctörés után kimentették, és a hajója elveszett.

A Horn-fok kerülése után

Cole nem csak gyorsabban vitte a First Light-ot, mint a vele azonos időben és körülmények között, hasonló hajókkal rajtolt másfél-kétszer akkora férfiak, de okosabban és bátrabban is navigált. Ezzel távolodott el ennyire az ellenfeleitől.

A hajója egy 2008-ban épült Owen–Clark tervezésű Class 40, vagyis 40 lábas, amelynek a neve First Light, vagyis Napfelkelte, az első hajnali fény. A brit Owen-Clark stúdió nagyszerű hajókat tervező, jól ismert iroda. Ellen MacArthurnak a 2000-2001-es Vendée Globe-on második helyezett Kingfisherje mellett egyébként Weöres Szabolcs New Europe nevű, egykor Dee Caffari számára tervezett és épített IMOCA 60-asa is Owen-Clark dizájn.

A First Light egy 2008-as Owen–Clark tervezésű Class 40 hajó

Az NBC tudósítása a You Tube-on Cole Brauerről

A 34. másodpercnél látható Cole hatalmas repülése és becsapódása a kabinban, amely egy hullámon történt váratlan fetrengés, vagyis a hajó váratlan és gyors felluvolása és oldalra borulásának következménye. A nagy zuhanást Cole egy bordasérüléssel “úszta meg”.

Szokták kérdezni, hogy miért olyan szűkös egy hatalmas IMOCA 60-as kokpitje és a kabinja. Hát ezért! Ne lehessen messzire repülni, ha a hajó megtorpan. A First Light egy 2008-ban épült Class 40, még aránylag tágas belső térrel. Itt még van hely repülni…

Még egy esés videója

Íme Cole Breuer beszámolója egy borulásáról, amikor 35 csomós szélben egy nagy durranás kíséretében szétesett az autopilot hidraulika dugattyújának az összeköttetése a kormányával. A hajó persze azonnal feldőlt. Ebben a helyzetben kellett bemásznia a kormányhoz a dekk alá, hogy rendbe hozza a hibát.
Erről mesél mosolyogva a következő, a You Tube-on található videóban.

A Global Solo Challenge földkerülőn 16 hajó rajtolt el. Ketten célba értek. Még öten vitorláznak La Coruna felé, kilencen pedig kiálltak a versenyből.

A Global Solo Challenge nyomkövetős térképe










 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!