Global Solo Challenge – A fölényesen győztes szólóvitorlázó magyar Pauger karbonrudazattal kerülte meg a Földet – 1. rész

Győztesek napjai

Két nagyon különböző földkerülő verseny győztesei értek célba az elmúlt három napban. Február 24-én befutott La Corunába a Global Solo Challenge első helyezettje,  a francia Philippe Delamare Mowgli nevű Actual 46 típusú hajójával, illetve ma, február 27-én reggel 7 óra 38 perckor (UTC) Brest kikötőjénél célba ért az Arkea Ultim Challenge győztese a szintén francia Charles Caudrelier a Maxi Edmond de Rothschild Ultim trimaránnal.

Balra a Mowgli az utolsó métereken egy Atlanti-hullámon, jobbra a Maxi Edmond de Rothschild

Ezúttal Philppe Delamare útjáról írok, mert Caudrelier méltatása is külön cikket érdemel

Mi a Global Solo Challenge?

Olyan kikötés nélküli szólóvitorlás földkerülő, amelyen aránylag kis költségvetéssel és a legkülönfélébb hajókkal rajtolhattak el szólóvitorlázók.

Különleges a verseny értékelése is. A hajósok nem egyszerre rajtoltak, hanem az indulásukat négyhónapos intervallumba széthúzva szervezték a rendezők. Mindenki a vitorlásának potenciális sebessége alapján meghatározott időpontban. Előbb a lassabbak, majd sorban az egyre gyorsabb hajók. A rendezők igyekeztek úgy kiszámolni a várható menetidőket, hogy elvileg a résztvevők ugyanazon a napon érkezhetnének meg mindannyian, ha mindenki egyforma időjárásban egyforma jó teljesítményt nyújt. Természetesen ez elméleti számítás, de a lényege az, hogy a győztes az lesz, aki elsőként ér célba, nem kell előnyszámítással bajlódni. 20 hajó várta rajtot, 16 vágott neki az útnak, de többen kiálltak már.

Global Solo Challenge nyomkövető ITT

Philippe Delamare hajója

A nyolcvanas évek végén Jacques Fauroux által tervezett és a Tinlan műhelyben épített aluminium testű hajó, új Pauger karbon rudazattal

A versenyen az első hajó, a leglassabb augusztus 26-án indult el La Corunából. Philippe Delamare 2023. szeptember 30-án negyedikként rajtolt a végül tizenhathajós mezőnyből.

A hajója egy a nyolcvanas években tervezett és épített Actual 46 típusú vitorlás. A hajót az ismert Jacques Fauroux tervezte, aki a nyolcvanas években például számos Béneteau First Class típust alkotott, majd a kilencvenes években a legtöbb Sun Odysseyt rajzolta a Jeanneau számára. Emellett Dufour és Gib Sea típusok is fűződnek a nevéhez.

De Fauroux ért a kishajókhoz és dingikhez is! 2014-ben ő optimalizálta a magyar Pata Finn testének vonalait, miáltal az Antal Gábor által gyártott akkor még oimpiai hajóosztály Finneknek 3 centivel rövidült a vízvonaluk és 15 százalékkal a vizesített felületük!

Delamare egyik legjobb döntése volt, hogy vitt magával mechanikus szélkormányt is A fotón nem látszik a felhajtott hidrogenerátortól, és nincs felszerelve a széllapátja

Az Actual 46-os alumínium testű vitorlás. Kategóriájában gyors, függesztett kíles darab. Philippe Delamare hajójának eredeti neve Nomad volt és ismert vitorlázó Jean Paul Riviere vett részt vele óceáni versenyeken. Ő ajánlotta, hogy a hajóra kerüljön Pauger Carbon rudazat.

A YachtDatabase.com adatai szerint az Actual 46 a kategóriájában inkább sebességre, mint biztonságra épített gyors hajónak számít. Aránylag keskeny, a súlyával ultrakönnyűnek számít, és meglehetősen mozgékony. Legalább is a mozgási-kényelmi jellemzője (7% ! Motion Comfort Ratio) azt mutatja, hogy messze nem olyan lágy a mozgása hullámos vízen, mint a legtöbb földkerülésre használt hajónak, például a Golden Globe Race-en látható hosszúkíles vitorlásoknak.

Kevés Actual 46 épült, de olykor feltűnik egy-egy a használt hajók piacán. Az áruk ezeknek százezer euró körüli, ami azt jelenti, hogy egy földkerüléshez jól felkészített Actual 46 költsége végül ennek körülbelül a duplájára nő.

Nem a csodálható komfort a lényeg, hanem csakis a praktikum

Delamare sokat dolgozott a hajóján, alaposan felkészítette a földkerülésre, de ez a legkevésbé sem jelentett szépen kidolgozott kabinbelsőt, csinos bútorozást. Erről árulkodnak a belső felvételek.

A Mowgli túrahajó, de a kategóriájában sebességre született

Philippe kezdetben egy versenyhajó megvásárlásán gondolkodott. A mezőnyben akadt több Class 40 hajó, és úgy volt, hogy indul egy 70 lábas Volvo is. Az utóbbi végül nem rajtolt el. De aztán Delamare átgondolta  képességeit, és úgy gondolta, hogy egy elsősorban versenyzésre épített vitorlással neki túl kockázatos lenne a menet. Ehhez képest végül jól elverte őket a lassabbnak tekinthető Actual 46-ossal…

A számított 167 nap helyett Delamare 147 alatt körbe ért

A Mawgli elméleti, vagyis a vízvonalhossza alapján számított csúcssebessége 8,6 csomó. Ennél persze képes gyorsabban vitorlázni (nem csak a hullámhegyen lesikláskor), csak ahhoz már extra hajtóerő szükséges. Ezt például részben a kápolnásnyéki műhelyben készült Pauger karbon rudazat is szolgálja a Mowglin. A verseny rendezősége 6,49 csomós átlagsebességgel számolt, ami 167 napos földkerülést ígért. Ennek megfelelően rajtoltatták.

Philippe Delamare jelentősen túlteljesítette ezt az átlagot, mert 147 nap és 1 óra alatt viszaért La Corunába. Ez a tervezettnél közel húsz nappal jobb teljesítmény magyarázza a győzelmét, hiszen körülbelül ennyivel később fog célba érni a második helyezett, várhatóan az egyetlen női versenyző, az egyébként Class 40-t vitorlázó amerikai Cole Breuer. Ám Philippe nem csak a hajó képességeinek köszönhette ezt a kiemelkedően jó menetidőt. Ő maga is bőséggel hozzátett ehhez a versenyzési stílusával.

A Mowgli Pauger Carbon árbóca

Bevállalós stratégia

Philippe Delamare meglehetősen bátran taktikázott, mondhatni gyakran kockáztatott, miközben remekül vitorlázta meg Actual 46-osát. Ennek megállapításához elég volt azt figyelni, ahogy a cél előtt, vagy a Horn-fok közelében vitorlázott.

Egy ilyen félamatőr-amatőr vitorlázóknak kiírt földkerülőn sokan vannak, akiknél az első az óvatosság. Némelyek túrázó-stílusban mennek. Mások technikai okokból esnek ki, mindenesetre a mezőny létszáma általában erősen csökkenő. A Global Solo Challenge-en végül tizenhatan rajtoltak, de már csak nyolcan vannak versenyben, közülük is a nyolcadik már visszafelé vitorlázik Új-Zéland felé. A hetedik helyezett Louis Robain pedig még csak a Csendes-óceán közepén jár egy X37-essel, amelynek ugyanolyan átlagsebességet számoltak, mint a Mowglinak, és ugyanazon a napon rajtolt mint Philippe Delamare. Kettejük között a különbség 11 ezer tengeri mérföld, azaz több, mint húszezer kilométer…

Philippe Delamare útjáról, és a bumjának eltöréséről, valamint a célba érkezéséről részletesebben holnap, a folytatásban olvashatnak.









Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!