Arkea Ultim Challenge – Rekord recept: nem okoskodni kell, hanem menni!

Gyors kezdés az Atlantin, majd rekordmenet az Indiai-óceánon

Egy vitorlás földkerülő sebességi rekord, például a csapatos csúcsidőt célzó Jules Verne Trophy esetében is, a rekordkísérletre készülő hajó bármikor rajtolhat. Tehát keresik és várják az ideális időpontot, amikor legalább az első 7-10 napon, a meteorológiai előrejelzések belátható időszakán belül ideálisan alakuló szélviszonyok várhatók az első szakaszra. Akkor indulnak, amikor egy ideálisan erős magasnyomású rendszer délies szelével gyorsan elérhetik az északkeleti passzátszeleket, ha ezután gyengének, keskenynek ígérkezik a doldrums, az egyenlítői zavart szelek zónája, majd a déli féltekén szintén ígéretesen alakul az időjárás. Erős, határozott passzáttal és gyenge, jól kikerülhető Szent Heléna magasnyomású rendszerrel.

A csúcsra törekvők fő vonalaiban ehhez hasonló időjárási helyzetre és előrejelzésre várva olykor hetekig vannak rajtkészültségben. Majd, ha el is indultak, de valami rosszul alakul, mondjuk a második héten, már fordulnak is vissza. Ehhez hozzá tartozik az is, hogy a csapatos, de a szólóvitorlás földkerülés csúcsideje is már negyven-negyvenkét naposnál jobb menetet követel meg, vagyis nagyon nehéz javítani rajtuk.

Most, az Arkea Ultim Challenge versenyen indulóknak természetesen nem célja a földkerülő rekord megdöntése. Hiszen a rajt időpontja adott volt, legyen bármilyen is az induló időjárás. A fő cél pedig mindenkinek elsősorban a földkerülés teljesítése. A célba érkezés. A hat résztvevő közül ötnek erre még van esélye.

Caudrelier az Indiai-óceánt is rekordidő alatt, 30,7 csomós átlagsebességgel szelte át

Ehhez képest Charles Caudrelier a Maxi Edmond de Rothschild foiler trimaránnal versenyzése közben csaknem megjavította a szólóvitorlás csúcsidőt a rajt és Fokváros vonala között. Kevesebb, mint öt órával töltött több időt azzal, hogy elérje az Indiai-óceán kapuját, vagyis Fokváros vonalát. Indult, amikor a verseny jó ideje előre kijelölt rajtidőpontja volt, és nem akkor, amikor egy meteorológus csapat ideálisnak számolta. Mégis csaknem rekordot repesztett!

Január 28-án a nap első órájában ért a déli óceánra. 12 nap, 1 óra, 2 perc és 22 másodperces menetidejéhez Caudrelier 28,85 csomós átlagsebességet (!) vitorlázott a 8399 tengeri mérföldes távon.

(Rajzfilmen ezt a tempót úgy ábrázolják, hogy Tapsi Hapsi sietve kerüli a Horn-fokot, felkapja a távcsövét, és messziről még látja saját magát kelet felé vitorlázni… Netán szembe jönni, önmagának menni, összerepedezni és szilánkokra hullani.)

A következő rekordmenetre nyilvántartott résztávon Cape Leeuwinig pedig már rekordidő alatt jutott el. 8 nap, 8 óra, 20 perc és 55 másodperces idejével három perc híján négy órányit javított, az egyébként most éppen mögötte a második helyen haladó Thomas Coville 2017-ben ezen a szakaszon elért csúcsidején. Azzal együtt, hogy a célja nem a szóló vitorlás földkerülés csúcsidejének megdöntése, hanem az Arkea Ultim Challenge verseny teljesítése és megnyerése.

Az Arkea Ultim Challenge-en hatból még öten versenyeznek

Caudrelier talán legnagyobb, legesélyesebb ellenfele az SVR Lazartigue-gal hajtó Tom Laperche valamivel ütközött még az Atlantin, és a hajója megsérült. Kikötött Fokvárosban, majd a hiba felmérése után január 29-én bejelentették a kiállását a versenyből.

Ma, a verseny 23. napján A Maxi Edmond de Rothschild mélyen benn jár a CSendes-óceánon és közeledik a Némó ponthoz, a lakott területektől legtávolabb eső óceáni területhez. A többiek 2700 – 3000 – 6000 – 7000 tengeri mérfölddel hátrébb vitorláznak. Az utolsó helyen a nem-foiler, hagyományos uszonyos Ultim, az Adagio is Fokvároson túl, az Indiai-óceánon jár.

A verseny állása január 30-án:

(helyezés, Versenyző, Nemzetiségh, Hajó neve. Ápítési éve, Tervezője, Hossz/szélesség mérete, –  Távolság a céltól)

1. Charles Caudrelier (FRA), Maxi Edmond de Rothschild (2017 Verdier 32/23) – 10.000 tmf
Eddig komolyabb sérülés nélkül száguldott

2. Thomas Coville (FRA), Sodebo Ultim 3 (2019 VPLP/others 32/23) – 12.700 tmf
January 17-én sérült a jobb oldali foil mozgató rendszere. Ezt sikerült menet közben egy hét alatt teljesen megjavítani

3. Armel Le Cléac’h (FRA), Maxi Banque Populaire XI (2021 VPLP 32/23) – 13.000 tmf
Január 16-án 27 órát állt szerelés miatt Recife kikötőjében

4. Anthony Marchand (FRA), Actual Ultim 3 (2015 VPLP 30/22) – 16.000 tmf
Január 23-án megsérült a bal oldali foil, Fokvárosban egy 24 órás megállót beiktatva január 27-én javították ki a hibát a hajón.
Az Actual Ultim az a trimarán (egykor Macif néven hajózott), amellyel Francois Gabart 2017-ben a szóló földkerülő rekordot vitorlázta . Akkor 42nap, 14 óra, 40 perc és 15 másodperc alatt teljesítette a távot 21,08 csomós átlagsebességgel vitorlázva

5. Éric Péron (FRA), Trimaran Adagio (2014 VPLP 31/21)* – 17.000 tmf
Jobb oldali kormányának sérülése miatt január 29-én ő is megállt Cape Townban. Javítás után másnap újra versenybe szállt

6. Tom Laperche (FRA), Trimaran SVR-Lazartigue (2021 VPLP 32/23)
Kiállt a versenyből január 29-én

A verseny honlapja 

A nyomkövetős térkép a verseny honlap nyitóoldal bal alsó sarkában lévő ikonról nyitható



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!