Csúcsforgalom a Horn-foknál

Három földkerülő verseny hajó a híres sziklánál

Attól persze még nem kell tartani, hogy olyanná válna a helyzet, mint a Mount Everestnél, ahol rengetegen próbálnak feljutni a Föld legmagasabb pontjára, amit senki sem próbál megfékezni, mert az engedélyek árából Nepál gazdaságának jelentős bevétele származik. Ám ezúttal a Horn-foknál is jelentős a forgalom, hiszen január 26. és február vége között három vitorlás földkerülő verseny összesen 23 hajója kerüli a Horn-fokot!

A déli Indiai-óceánon, Csendes-óceánon és a Horn-fok környékén vitorlázni csak nyáron ajánlatos, vagyis – tekintettel arra, hogy a déli féltekéről van szó – novembertől február végéig. A földkerülő hajósok leginkább nyugatról kelet felé hajóznak, együtt keletre vándorló időjárási rendszerekkel. A versenyek november-decemberben rajtolnak (kivéve a nagyon gyors trimaránoké), és az első nyári hónapokban még az Indiai-óceánon és a Csendes óceán nyugati felén járnak, ezért érthető, ha Dél-Amerika déli sarkának kerülésére ilyenkor, január-februárban kerül sor.

A Global Solo Challenge, az Ocean Globe Race és az Arkea Ultim Challenge mezőnyei vitorláznak errefelé

Január 26-án a Global Solo Challenge legfiatalabb versenyzője, egyetlen női résztvevője az amerikai Cole Brauer húzott el a nevezetes sziklánál Class 40 típusú hajójával. Február 2-án, kemény időben, hatvancsomós széllökést is mérve a brit Ronnie Simpson követte – ők ketten a versenyben jelenleg a 2. és 3. helyezettek. Tegnap és ma pedig beindult a csúcsforgalom.

Február 6-án hajnalban száguldott itt át az Arkea Ultim Challenge szóló földkerülőn vezető foiler óriás trimarán, az Maxi Edmond de Rothschild Ultim is. Charles Caudrelier a valaha volt második leggyorsabb idő alatt ért ide az európai rajttól, és lehettet volnaa leggyorsabb is, ha az elmúlt napoban nem kellett volna lelassítania, nehogy komoly viharba kerülve érjen a veszélyes hullámzású területre. Konkrétan annak az időjárási zónának az elvonulását várta, amelyben Ronnie Simpson vitorlázott négy-öt nappal korábban. Így Caudrelier kicsit több, mint egy nappal lassabb, mint Francois Gabart volt, amikor 2017-ben szóló földkerülő csúcsidőt teljesített. Caudrelier számára persze elsődleges a célba érkezés és az elsőség a versenyen, ráadásul a dél-atlanti időjárás sem ígérkezik a rekordhoz szükséges gyors menetre alkalmasnak. Elmondása szerint egyaránt nem törődik semmilyen rekorddal – az Indiai-óceánt csúcsidővel szelte át, 30 csomó feletti átlaggal – mert azzal az útjának sikerét veszélyeztetné.

A Banque Populaire Ultim trimaránnal armel Le Cléac’h február 10-én agy 11-én érhet a Horn-fokhoz – Fotó: Vincent Curutchet

Az ellenfelei egyébként háromezer mérfölddel hátrébb járnak. Armel Le Cléac’h és Thomas Coville majd 10-11-én érhetnek legkorábban a Horn-fokhoz.

Szintén február 6-án hajnalban érkezett az 50 éve futott első Whitbread földkerülő tiszteletére megrendezett csapatos Global Ocean Race-en vezető legendás francia kétárbócos, a Pen Duick IV., Marie Tabarly irányításával.

 

Eric Tabarly egykori földkerülő versenyhajója a 73 lábas alutestű Pen Duick VI, skippere Eric lánya, Marie Tabarly – Fotó: Carlo Borlenghi

A Horn-fok kerülése a Pen Duick VI. fedélzetén Marie Tabarlyval

Napközben pedig az olasz lobogóval hajózó Translated 9 Swan 65-ös haladt el a híres szikla mellett, amelyet társ-skipperként a brit Simon Curwen irányít. Az ő nevét a legutóbbi Golden Globe Race óta ismerjük. Kevesebb, mint egy éve járt erre, a horn-foki világítótorony őre még tudta az e-mail címét.  Az itt elhaladó hajósoknak fontos élmény a Horn-fok látványa, de legalább annyira az, hogy rádión beszélhessenek a toronyőrrel, aki persze fel is jegyzi az elhaladókat.

Horn-fok kerülési üzenet a Translated 9 fedélzetéről
(angolul és olaszul a skipper )

Sajnos azóta, február 9-én a Translated 9 hajósai egy sérülést fedeztek fel a hajótesten a kormány szkeg környékén, amelyen át a víz is bejut a hajóba. Ez komoly szerkezeti hiba, veszélyezteti a hajót, ezért már északabbról visszafordultak a Falkland-szigetek felé. A helyzetük a versenyben ezzel kétségessé vált.

A forgalom a következő napokban sűrűsödni fog

Holnap és holnapután, vagyis január 8-án és 9-én várhatóan kilenc további hajó érkezik. Az Ocean Globe Race következő versenyzői, élükön a legendás Maidennel, amellyel egykor Tracy Edwards irányításával az első tisztán női földkerülő csapat vitorlázott a Withbread földkerülőn. E kilenc hajón kívül még ketten vitorláznak az Ocean Globe Race mezőnyéből a Csendes-óceánon, és pár nap múlva ők is odaérhetnek a Horn-fokhoz.

A Maiden felújítva eredeti fényében ragyog és most is többségében női legénységgel versenyzik

Vihar előtti idilli csend a Csendes-óceánon a Horn-fok felé tartó Maiden fedélzetén – Fotó: Maiden / OGR2023

Február 12. után a felsoroltakon kívül még várható két trimarán az Arkea Ultim Challenge mezőnyből. Az Actual Ultim 3 (Anthony Marchand) és az Adagio (Eric Péron), illetve a Global Solo Challenge résztvevői közül még négyen. Közülük a bolgár Pavlin Nadvorni egy Farr 45-össel még csak Új-Zélandnál tart a földkerülésével, az amerikai Kevin Le Poidevin pedig még az Indiai-óceánon vitorlázik. Ha megérkeznek, utánuk már újra hosszú időre lényegében vitorlásmentessé válhat, és béke köszönt a Horn-fok vizeire.

Várhatóan az Actual Ultim 3 után elcsendesedik a vitorlás forgalom a Horn-foknál

Egy év múlva újra teltházas lehet a környék, hiszen 2024 novemberében rajtol a Vendée Globe negyvenhajós mezőnye, köztük Weöres Szabolcs.

Global Solo Challenge

Olyan kikötés nélküli szólóvitorlás földkerülő, amelyen aránylag kis költségvetéssel és a legkülönfélébb hajókkal rajtolhattak el szólóvitorlázók. Különleges a verseny értékelése is. A hajósok nem egyszerre rajtoltak, hanem az indulásukat négyhónapos intervallumba széthúzva. Mindenki a vitorlásának potenciális sebessége alapján meghatározott időpontban. Előbb a lassabbak, majd sorban az egyre gyorsabb hajók. A rendezők igyekeztek úgy kiszámolni a várható menetidőket, hogy elvileg a résztvevők ugyanazon a napon érkezhetnének meg mindannyian, ha mindenki egyforma időjárásban egyforma jó teljesítményt nyújt. Természetesen ez elméleti számítás, de a lényege az, hogy a győztes az lesz, aki elsőként ér célba, nem kell előnyszámítással bajlódni. 20 hajó rajtolt, de többen kiálltak már.

Global Solo Challenge nyomkövető ITT

Ocean Globe Race

A szólóvitorlás Golden Globe Race-hez hasonlóan – amelyen 2018-ban Kopár István 4. helyen ért célba – ezt a versenyt is Don McIntyre és kislétszámú csapata rendezi. Az Ocean Globe Race a félévszázados jubileum tiszteletére az első csapatos földkerülő, az 1973-as Whitbread Round the World Race szellemét és körülményeit igyekszik felidézni. A retró Ocean Globe Race-en csak 1988 előtt, vagy korabeli tervek alapján épült vitorlások indulhattak, és számos modern navigációs eszköz használata tiltott, akárcsak a szóló Golden Globe Race-en. A versenyen 14 hajó rajtolt, amelyek három kategóriában versenyeznek.

Ocean Globe Race nyomkövető ITT

Arkea Ultim Challenge

Január 7-én rajtolt Brestből a hathajós flotta az első olyan szólóvitorlás és megállás nélküli földkerülőre, amelyen mindenki az Ultim osztályba sorolt trimaránokkal versenyez. Ezek a 23 méter széles és 32 méter hosszú háromtestűek jelenleg a világ leggyorsabb óceáni foileres versenyvitorlásai. A leggyorsabbak átlagsebessége a 30 csomót is eléri. Február elején öt hajó van versenyben.

Arkea Ultim Challenge nyomkövető ITT – a térkép a honlap nyitó oldalának bal alsó sarkában lévő ikonról nyílik





Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!