Helyzetkép a földkerülő versenyekről

Golden Globe Race

A hatodik hónap kezdődött el, több, minrt 180 napja vitorláznak a Föld körül a Golden Globe Race résztvevői. A 16 elrajtolt közül hatan vannak még versenyben, és közülük ketten már legalább egyszer kikötöttek és külső segítséget vettek igénybe, így már csak a Chichester-osztályban hajtanak.

Az élen Simon Curwen chilei megálása óta dél-afrikai Kirsten Neuschäfer, az egyetlen nő a mezőnyben, vezet. Az őt üldöző indiai Abhilash Tomyval egyaránt a 39. déli szélességen járnak az Atlanti-óceánon. Kirsten van keletebbre, így az ideális útvonalhoz számolva kb. 250 mérfölddel előrébb. A Szent Heléna magasnyomású övezet zavaros szeleiben vitorláznak a magasnyomású rendszerek gyengeszeles útvesztőiben. A Horn-fok óta Abhilash közelít Kirstenre. A déli féltekén egyelőre gyenge a passzátszél, de az sokat fog elárulni a kettejük közötti pozíció különbség értékéről, hogy ki jut el hamarabb a kereskedelmi szelekbe.

Keletebbre Kirsten esélyesebb erre, de mivel a Golden Globe Race versenyzői nem használhatnak modern elektronikus segédeszközöket, tehát útvonaltervezőt sem, illetve nem juthatnak hozzá a részletes meteorológia térképekhez és  előrejelzésekhez sem, így könnyebben futhatnak be például egy kikerülhető anticiklon szélcsendes területeire.

Kirsten Neuschäfer hajója a Minehaha fedélzetén

A harmadik helyezett Michael Guggenberger is már az Atlanti-óceánon vitorlázik, bő ezer mérfölddel hátrébb. Előtte jár a már csak Chichester Classban vitorlázó Simon Curwen. Esetükben érdekesség lehetne, hogy mindketten Biscay 36-os hajóval vitorláznak, ám Simoné egyárbócos, Guggenbergeré kétárbócos. Azért csak lehetne, mert a brit vitorlázó egyértelműen jobb, gyorsabb, mint osztrák kollégája, plusz nincsenek egymással versenyben.

A maradék két hajó, a Kopár István egykori Puffinjával vitorlázó Ian-Herbert Jones illetve Jeremy Bagshaw (Chichester Class) még a Csendes-óceánon vannak, a Horn-foktól 1900, illetve 1200 mérföldnyire. Nekik egyre romló, nehezedő körülményekkel kell megbirkózniuk, mivel az időjárás már őszbe fordult a déli féltekén.

Az elsők valamikor április közepén érkezhetnek meg Les Sable d’Olonne-ba, a célba.

Ocean Race 2023

A leghosszabb, Fokvárostól a brazil Itajai városáig tartó harmadik szakaszon lehet, hogy már el is dőlt a verseny!

Az első két szakaszt is megnyerő Holcim-PRB Kevin Escoffier vezetésével máris elszakadt a mezőnytől. A pozíciójukban nem a közel 600 tengeri mérföldes előny a jelentős, hanem az, hogy elérve egy ciklon nyugati oldalát máris egy időjárási rendszerrel előrébb járnak, mint az ellenfeleik. Ehhez északabbra húztak a többieknél és így valamivel hosszabb útvonalon vitorláznak, ám a többiek dolgát nem csak az nehezíti, hogy napokig döcögtek egy anticiklon gyenge szelében, és ezt a magasnyomású rendszert megelőzni és előre lépni abba a ciklonba, amivel a Holcim – PRB szökik, szinte lehetetlen, de a mozgásterüket korlátozza a déli virtuális határ. Vagyis nem mehetnek szabadon délebbre, márpedig az anticiklonnak a déli oldala viheti őket előre bőszélben.

A Guyot Environment – Team Europe már strukturális meghibásodás – delaminálódás gyanúja – miatt ki is állt és visszafelé vitorlázik Cape Town felé. A Holcimot üldöző maradék három hajó közül is akadtak már technikai nehézségek például a Team Maliziánál is. Egy vitorlájuk már elveszett.

Kérdés, hogy ezek közül a szokásos földkerülő osztályhajókhoz (VO65 és VOR70) képest törékeny, ráadásul új, szinte tesztelési szakaszban lévő IMOCA 60-asok kibírják-e az őszbe forduló déli féltekén keményedő időjárás csapásait végig az Indiai-, és Csendes-óceánon, a Horn-foknál és a déli Atlantin.

Ha a Holcim-PRB végképp elszakad a másik háromtól, akkor még inkább valószínű, ami a szakemberek várakozásaiból kitűnik, hogy a hajók versenytaktikájának alapja nagyon erősen a biztonsági menet lesz. Senki nem kockáztathat, mert ezekkel a IMOCA 60-asokkal készülnek a skippereik a Vendée Globe-ra is.  Egy komolyabb hajósérülés a déli óceánokon nem csak veszélyes, de a sérült hajó hazajuttatása is óriási logisztikai nehézséget okozna.

Jules Verne Trophy

A földkerülő csúcskísérletre várakozó óriás katamaránok közül a Maxi Edmond de Rothschild már feladta, de a Sails of Change (Spindrift Team) sem tarthat már ki sokáig indulásra várakozva. Az időjárási ablak november eleje óta egyszer sem látszott alkalmasnak arra, hogy sikerüljön 40 napnál rövidebb idő alatt körülvitorlázni a Földet. A 2014 óta fennálló csúcsidő túl jó ahhoz, hogy bármikor eséllyel nekivágjanak a földkerülő menetnek.

GITANA, Maxi Edmond de Rothschild –  DRoneNavigation Média

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!