Ki nyeri és milyen szél lesz az 55. Kékszalag balatoni tókerülőn?

Itt az 55. Kékszalag. Július 6-án 9 órától 48 órán át folyhat a verseny a Balatonon.

A telihold utáni harmadik napon, csütörtökön reggel 9 órakor rajtol az 55. Kékszalag Nagydíj balatoni tókerülő verseny. A múlt szombati Fehér Szalagon rekordszámú induló volt, ami jó előjel ahhoz, hogy a tókerülőn talán újra hatszáz fölé juthat a létszám.

Milyen szél lesz?

Ezt a Balatonon előre megmondani? Két nappal a verseny előtt? Aki erre vállalkozik, az vagy mágus, vagy a világ legjobb meteorológusa. Különösen ilyenkor, amikor Európa felett össze-vissza kavarognak nem túl markáns ciklonok és anticiklonok, változékony, esős időjárást okozva. Közülük csütörtökön és pénteken vajon melyik és hogyan hat, melyik jut be és uralkodik majd a Kárpát-medencében???

Ha tippelnem kéne én most inkább remélek egy szeles, változatos Kékszalagot, mint szélcsendeset. Lesz benne persze a szokott módon jónéhány nagy és idegölő parkoló, és meglepetésszerű zivatar, akár vehemens fújásokkal. Végül pedig remélem sokórás békés, élvezetes menetek, ahol azért odafigyelve lehet jó taktikai húzásokat megvalósítani. Vagy ugyanazokra ráfaragni persze… Éjszaka talán a szokottnál kevésbé lesz parti szél, mert a víz nem túl meleg, este nem alakulhat ki nagy hőkülönbség a part és a víz hőmérséklete között.

Három nappal telihold után a kis vigyorgó kopasz is emlékszik még, hogyan kell nekünk éjszaka világítania ilyenkor, bár ez mit sem ér, ha komolyabban befelhősödik az ég, amire van esély.

És tessék! Ez a cikkírás csodája: írtam három bekezdést úgy, hogy nem mondtam semmi lényegeset. De azért tessék a javamra írni, hogy nem veszem el a kedvét senkinek valamilyen őrült rémisztgetéssel, ami ma már igazán nagy divat a médiában.

Egy dolog biztos: időjárás az lesz. Aznap is. Lehet hát jönni nyugodtan és részt venni!

Ki nyeri az 55. Kékszalagot?

Az élen legnagyobb esélyes többtestűek négy csoportra oszthatók: Van először is a címvédő-rekordtartó, aztán az America’s Cup 45 lábas platformokra egyedileg épült csak látszólag hasonlók, illetve a 35 lábasok, vagyis a Décision katamaránok és a svájci színekben már kétszeres győztes Ventilo M1-es.

Az egytestűeknél egyszerűbb a képlet. A Raffica megküzd a Principessával, újabb nemes küzdelem egy Király és egy Oroszlán között.

A Liberákat igyekszik kergetni a felújított Avatar az új főnök Varga Lajossal a fedélzetén – ami átlag kétszáz vitorlacserét jelent harc közben –, és esetleg ott lesz velük a hatszoros Kékszalag-győztes Lisa, valamint még néhány kevésbé esélyes, náluk nehezebb egytestű. A klasszikusoknál újra egymásra vitorlázik majd a három Hetvenötös Cirkáló, a Nemere, a Sirocco és a Lillafüred, akik körül ott ődöngnek a bizonyos szelekben gyorsabb és mindenfélében kezesebb kedvenceim a gyönyörű Hetvenesek. Ott lesz elől néhány még a keleti medence megkerülése közben majd megszökő gyors hajó, utánuk pedig egyre megfontoltabb tempóban dől a tömeg, ha megáll a szél, akkor elrekesztve a Tihanyi-csövet. Hiszen ez a kompkormányosok kedvenc napja egész évben!

Fifty-Fifty: védő és notórius csúcsjavító

fotó: Gémesi Jóka | MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty

Józsa Márton és csapata tavaly, ha csak másodperceket is, de még egy kicsit faragott a Kékszalag-pályacsúcsból. Ők így szoktak győzni. Ha elsők, javítanak a csúcsidőn. 2012-ben még a Nemere rekordján, 2017-ben jelentőset a sajátjukon, és tavaly is önmagukat előzték a listán.

A Fifty Fifty tavaly épült új testeivel tovább gyorsult, amit idén még elsősorban egy használható vízballaszttal tudnak fokozni. Ha változékony lesz az idő, és a rendszerük jól kezelhető, az nagy előnyt jelenthet a számukra.

A sebességpotenciálok alapján nagyjából akkor győzhetők le, ha nagyon-nagyon fúj a szél, ha egyáltalán nem fúj, és ha irdatlanul eltévednek. Az utóbbira kevés az esély.

Terveztek, készíttettek új rudazatot is karbon állókötélzettel, de azt majd jövőre tolják az ellenfelek arcába. Most még korai lenne, egy ilyen teljesen új rudazatot és vitorlákat csak kellő mennyiségű edzés után érdemes harcba vetni. Helyette ott a tavaly még nem használt, de azóta kitapasztalt, megtanult vízballaszt rendszer, ami különösen a várható változékony időben fizethet.

Az AC45-ösök

Amelyekben csak a platformok hasonlóak, de mind egyedi elképzelések alapján épült, a csapataiknak testhezállóra igazított darabok. A koncepció már bizonyított 2020-ban és 2021-ben Vándor Róberték, az RSM csapat által. Ők a hatalmas vitorlázatukkal különösen gyenge szélben félelmetes ellenfelek. Ráadásul kétszer győztek már, nincs a hátukon csomag, szabad lélekkel kanyaroghatnak, a verseny minden pillanatát kiélvezve. Alkalmasak erre, és ebből bármikor kijöhet egy újabb elsőség. Mindenesetre öt nappal a nagy kör előtt a Fehér Szalagot megnyerték!

fotó: Török Brigi | Sailing Team RSM Hungary

Kaiser Kristófék, vagyis a Prospex Delta csapat tavaly harmadik helyen érkezett célba. Igen ám, de hónapokon át tartó stresszes, feszített  munkával, hajóépítéssel, és végül a tervezettnél sokkal kevesebb edzéssel  vágtak neki a távnak. Most viszont már ismerik, szeretik és megszokták a hajójukat. Olyanokat mondanak, hogy „otthonosan mozgunk” benne, „most már magunkénak érezzük”, és a „mi hajónk”. Ezek félelmetes mondatok lehetnek az ellenfelek számára, mert ez azt jelenti, hogy gyorsak lesznek és már talán a hajókezelés sem szívja le az energiáikat. Most már igazán megmutathatják a stratégiai és taktikai tudásukat.

fotó: Kerekes Zsombor | Prospex-Delta Sailing Team

Másképp félelmetes Litkey Farkas. Tizenhárom Kékszalag-arany lityeg a nyakában, kiismerhetetlen taktikai húzások lehetősége kavarog egy sajátosan felépített Balaton-térképpel a homloka mögött, és ott az a bizonyos apró családi genetikai defekt, miszerint ő egy Litkey, tehát a rokonaihoz hasonlóan a legtöbb embernél rövidebb utakat ismer a bóják felé. Bár neki már nem kell azt bebizonyítania, hogy tud vitorlázni, hogy képes Kékszalagot nyerni és efféléket, de most némi morcos méreg mégis dolgozhat benne, mert a felkészülés az új AC45-össel nem sikerült úgy, mint remélte. Az árbócával akadt mizéria (konkrétan eltört), amitől végül keveset ülhetett a csapatával az új hajóban. Viszont az ő esetében ki tudja, hogy ennek tudata hátráltatja-e, vagy éppen hogy meglöki előre. Ő az a kategória, akinél az utóbbi is előfordulhat…

fotó: Process Solutions katamarán (Litkey Farkas)

Negyedik negyvenöt lábasként pedig ott a HUN3Bogi keszthelyi csapat, akik az elsőként Magyarországra hozott AC45-ös vagy két évig parlagon heverő platformjaira alkottak új hajót. Büky Gáborék kitapasztalták, hogy mit lehet fejleszteni egy katamaránon, hiszen ezt évekig gyakorolták az előző vitorlásukon. Most mit tudnak majd már ezzel a versenyképesebb darabbal, azt előre megjósolni lehetetlen. De a kitartásuk és lelkesedésük miatt lehetetlen nem drukkolni nekik.

fotó: Kollmann András | HUN3Bogi

A 35-ösök

A Genfi-tóról honosított Décision 35-ösöknek nem kell bizonyítaniuk, hogy milyen remek katamaránok (bár messziről trimaránnak is nézhetők a középső, hajóforma testükkel, amely viszont nem ér a vízbe).  Nyertek már Kékszalagot is – Litkeyék kétszer, Petrányiék egyszer – a Genfi-tavon pedig vagy húsz éve egyeduralkodók. A létszámuk ott fogyóban van – másképp hogy is gyarapodhatnának nálunk – amióta a csapataik krémje átült az új, foiler TP35-be. Éppen csak hiába a csoda szárnyas, azóta a Bol d’Or tókerülőkön alig fújt a szél, és a jó öreg D35-ösök a maguk sokoldalúságának köszönhetően továbbra is diadalmas győztesen szép csendben röhögnek a markukba…

fotó: Gloch Zalán | Team Kaáli

A D35-ösök közül mostanában, vagyis tavaly óta a legkeményebb a Team Kaáli Almádiból (leánykori nevükön Black Jack). Naná, hiszen micsoda kormányost találtak a gyenge tízszeres világbajnok Roland Gaebler helyére. Virág Flóra tavaly is, idén is Évadnyitó győzelemmel kezdett, és gyakran elporolja a nála nagyobbakat. Persze nem nagyobbak, csak magasabbak. Viszont nem az számít, hogy valaki lábujjhegyre állva milyen messzire lát, hanem hogy mit lát! Háromszoros Gordon Evelyn díjas, és 2022-ben már csak egy helynyire végzett attól, hogy a Kékszalag-történet egyetlen abszolút győztes kormányosnőjének nyomdokába lépjen. A Décision 35 csúcssebessége kisebb, mint a Fifty Fiftyé, vagy az AC45 alapú katamaránoké, de mivel változékony időjárás várható, a sokoldalúság akár fizethet. Flóra és csapata pedig már többször megmutatta, hogy képesek élni a kínálkozó lehetőséggel.

Petrányi Zoliék évekig hajtottak ilyen-olyan bérhajókkal. Aztán meghozták a D35-ösüket, 2019-ben a Racing Djangoval elkalapálták a mezőnyt és Kékszalagot nyertek. Azóta nincs rajtuk semmilyen teher. Ilyesmiben nehéz rangsorolni, de kívülről nézve úgy tűnik, hogy kevés csapat élvezi annyira a katamaránozást, a tempós vitorlázást, mint ők. Nem küszködnek évről évre technikai újításokkal, inkább sokat vitorláznak a nekik diadalt és örömet hozott jószággal. A könnyeden, mosolyogva hasítókat sem szabad félvállról venni, mert az ilyenek szoktak ártatlan arccal egyszer csak besuttyanni a célba az ember orra előtt…

fotó: Audax Django (Petrányi Zoltán)

Akad a D35-ös mezőnyben még szerény mosollyal érkező újonc is. Behek Istvánék két bíztató menet után eladták a Ribstoryt, amellyel most egy fiatal BYC-es vitorlázókból alkotott csapat versenyez majd a kormánynál a Melges 24 osztályból érkezett  Schwarz Ferenccel. Egy kis Extreme 40 gyakorlat van a tarsolyukban és sok lelkesedés. Meg még ki tudja mi! Mivel pontosan tudják, hogy ebben a műfajban csak fokról fokra, türelmesen lehet csak előre lépni, és a gyere cipó bekaplak mentalitás eredménye többnyire fájón és üresen csattanó fogsor, ezért övék a jövő!

És a Nanushka

fotó: Nanushka Forestay Sailing Team

A svájci színekben kétszeres győztes szintén a Genfi-tóról honosított Ventilo M1-esen messziről semmilyen lényeges változás nem látható. Mert azt, hogy kicsit máshová kerültek a génua behúzási pontjai, és hogy Goszleth Marci a műhelyben igazított a vitorla formáján ugyan miből vehetné észre egy kívülálló, de akár egy ellenfél is? Nem vehetik észre, csak azt láthatják, hogy “jé, ezek mitől mennek ilyen gyorsan”!

Mert az ilyesmi és millió más apró kis finomság, rejtett és javító hatású technikai változtatásról csak a csapaton belül tudhatnak. Bíznak magukban és hogy ők többet léptek előre, mint az ellenfelek. Mindenkinek megvan a maga  győzelemhez segítő fegyverébe vetett hite, és kíváncsian várják, hogy a többnyire időtlen idők óta ismerős ellenfelek mit találtak ki.

Küzdenek, hajtanak, izzadnak és káromkodnak. Eközben – mondjanak bármit s utólag – pedig iszonyú jól érzik magukat… Akárki lesz is a győztes.

Ruji

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!