Ocean Race 2023 – Az ötből hárman 25 percen belül értek célba Fokvárosnál

Ezúttal is a Holcim – PRB győzött

Három nappal hosszabb lett az Ocean Race második szakaszának teljesítéséhez szükséges idő, mint azt remélték a csapatok. Nem csak a doldrumsban történt lassulás miatt, hanem főleg a nagy kerülőnek köszönhetően, amire az erős, nagy kiterjedésű Szent Heléna anticiklon kényszerítette a résztvevőket. Ennek ellenére rendkívül intenzív, szoros versenyben voltak a csapatok és a befutó is a csapatos földkerülő hagyományainak megfelelő, méltó módon izgalmas lett.

A győztes Holcim-PRB, Kevin Escoffier csapata 17 nap, 19 óra és 9 másodperccel a rajt után érkezett meg a fokvárosi célvonalra. Nem egész 17 perccel utánuk a Biotherm (Paul Meilhat), majd újabb 9 perccel lemaradva az 11th Hour Racing (Charlie Enright) érkezett. Másfél órával később a cél előtt kockáztatni kénytelen, a partok alatt gyenge szélbe ragadó Team Malizia (Will Harris), majd újabb másfél óra múlva a több vitorlájának sérülésével hátráltatott Guyot Entertainement – Team Europe (Robert Stanjek).

A futamon mindenki vezetett hosszabb-rövidebb ideig, és többször lett az utolsóból néhány órán belül első.

Rosalin Kuiper a Team Malizia árbócán

A doldrumson való áthaladáshoz a többiektől keletebbre helyezkedve délre húzó vonalat választó Guyot az utolsó helyről ugrott az élre és a passzátszél övezetben is napokig vitorlázott az első helyen. Ám ezután a tőlük nyugatabbra vitorlázók kerültek meteotaktikailag jobb helyzetbe a kitejed Szent Heléna anticiklon magasságába érve. Ráadásul a Guyot fedélzetén elszaggatták a spinnakerüket. Ők ott, a futam kétharmadánál jelentős hátrányba kerültek, amiből a célig ugyan faragtak, de nem érhették utol a többieket.

A Guyot-tól nyugatabbra vitorlázó négy hajó közül az anticiklon déli oldalára érve megint a csoportból az utolsó jött ki a legjobban, és ezután napokig a Team Malizia vezette a nagy ívben végre Cape Town felé forduló mezőnyt.

Az 11th Hour Racing a Sargasso-tenger hínáros vizein – nagy öröm lehet itt vitorlázni egy ilyen foilos, kétkormányos vitorlással – Fotó: 11th Hour Racing Malama  drónfelvétel

Az utolsó három napban mind közelebb került egymáshoz az első négy. A verseny az utolsó mérföldeken dőlt el.

A Holcim-PRB győztes csapatában vitorlázott a brit Sam Goodchild. Felgyógyult a Route du Rhum rajtjánál elszenvedett sérüléséből (Class 40) és az Ocean Race után megkezdi majd az első Vendée Globe kampányát a LinkedOut IMOCA 60-assal, miután Thomas Ruyant új hajója elkészül és felszabadul a régi. Sam jelenleg az Escoffier-csapatban gyűjti a rendkívül értékes tudást, hiszen az ötfős csapatok a maximumot hozhatják ki IMOCA 60-asaikból. Olyan mértékben tesztelhetik a hajók határait, amit egy szólóvitorlázó nem tud megpróbálni.

“Őszintén szólva, volt némi szerencsénk.” – mondta Goodchild a partra érve – “Nem fogok olyanokat nyilatkozni, hogy tehetségesek vagyunk, ezért nyertünk, és hogy az utolsó 24 órában az időjárási köróülmények a várakozásoktól eltérően alakultak. Azt hiszem mindenki őrülten nyomta, hogy az élre kerüljön. előbb a Biotherm állt az élre, majd a múlt éjjel a 11th Hour Racing került előre és a Team Malizia és nagyon jól nézett ki ma… de végül mi futottunk be elsőként.”

A Holcim – PRB a szélcsendes, változékony doldrumsban egy zivatar felé halad

“Le voltunk maradva egy kis ideig, viszont közel azonos sebességen ment mindenki. Ez lenyűgöző volt és jól mutatja, hogy egyre jobban és jobban megismerjük az IMOCA hajókat, hogy miként hajtsuk. Azt hiszem rengeteget tanulunk. Minden csapat ezért van itt, és a déli óceánon ez óriási menet lesz.”

Boldogok a Biotherm hajósai is, hiszen egy szinte ismeretlen új hajóval rajtoltak, amelyet fokozatosan tanulnak meg eredményesen hajtani. A paralimpiai bajnok és Vendée földkerülő Damien Seguin szerint: “Nagyot léptünk előre. Szenvedtünk a doldrumsban, aztán meg a Szent Helénát kerülve egészen a déli 47. fokig , a jéghatár közelébe is elmentünk. Ezen a szakaszon megéltünk minden lehetséges időjárást és hőmérsékletet, átéreztük minden változatát a vitorlázásnak.”

A Biotherm a célvonaltól látótávolságban előzte meg az 11th Hour Racinget. “Csodálatosan jó utolsó éjszakánk volt, sikeresen jutottunk át az időjárási fronton. Ezután a végjáték rosszabb, elviselhetetlenül hosszabb lett, mint gondoltuk. Végtelenül elhúzódott, azon gondolkodtunk, hogy vajon melyik napon érünk célba, néha azon, hogy melyik hónapban…”

A Mãlamán (ez az 11th Hour Racing hajójának neve) a Vendée Globe-ra készülő francia-svájci Justine Mettraux-ban a befutó Volvo Ocean Race emlékeket ébresztett. A legutóbbi földkerülőn a győztes Dongfeng csapatban vitorlázva élte meg, hogy Newport előtt az utolsó mérföldeken három hajó előzte meg őket. “Amikor az élcsoportot vezettük, azt hittük, eléggé vezetünk ahhoz, hogy egyenesen bevitorlázhassunk Cape Townba. Ez nem így történt. Talán jobban kellett volna fognunk az ellenfeleket, talán nem gondoltuk át eléggé, hogy mi történhet.”

Justine Mettraux kétórás őrségben a Malamát vezetve

Goodchildhoz hasonlóan ő is nagyon élvezi a verseny tanulási oldalát: “Az biztos, hogy nem gyakori az ennyire szoros verseny, amikor több, mint 17 napon át van ellenfél testközelben, ami nagyszerű. Szerintem mindannyian rengeteget tanulunk, hogy miként kell keményen tolni a hajót előre, hogyan találjuk meg a sebességünket. Amikor ilyen hajók, ellenfelek vannak körülötted, muszáj állandóan fejlődni.”

Összetett állás a harmadik, a leghosszabb szakasz előtt

Az élen a Holcim-PRB várja a folytatást 10 ponttal. Második az 11th Hour Racing 7 ponttal, eggyel előzve a Biothermet. A braziliai Itajai-ig tartó harmadik szakasz dupla ponttal fog számítani a végeredménybe.

Ruji

A verseny nyomkövetős térképe









 

 

 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!