Rolex Sydney Hobart 2023 – 628 mérföldes táv legvégén előzés és győzelem másfél hajóhosszal

Amúgy “eseménytelen” futam

103 hajó rajtolt karácsony második napján a 78. Rolex Sydney Hobart nyílt tengeri futamra. Az időjárást alapvetően egy Új-Zéland fölött elvonuló magasnyomású időjárási rendszer, vagyis anticiklon határozta meg, amelynek köszönhetően a hajóknak szinte végig kellemes bőszeles menetben volt részük.

Amikor azt írom, hogy eseménytelen futam, az persze a résztvevőknek akár életük legkeményebb hajtása is lehet. A Sydney-Hobart viszonylatban aránylag egyenletesnek tekinthető szélben is akadhatnak viharos széllökések egy-egy zivatar kíséretében. De, amikor a szél nem extrém, akkor a verseny intenzitása fokozódik. A vetélytárs hajók között – amint ezt a mostani befutók is igazolták – mindvégig kiélezett, szinte test-test elleni a küzdelem. Ez pedig azzal jár, hogy minden méter számít. A verseny ilyenkor végképp egy nyughatatlan sprint, hiszen mindenkinek a maximumot kell kicsikarni magából. Stu Bannatyne mondta a befutó után – ezúttal a jelenleg az IRC kategória élén álló Alive legénységének tagja – hogy ez volt élete talán legkeményebb, legintenzívebb Sydney-Hobartja. Márpedig ő már tizenhatodszor tette meg ezt a távot versenyben.

Az élen szinte végig a tavalyi győztes és a pályarekordot is tartó VPLP-Verdier tervezésű Andoo Comanche 100 lábas Maxi vitorlázott. John Winning Junior 24 fős csapata az utolsó pillanatig győztesnek látszott. Vezették a mezőnyt, egyedül az elmúlt három évben mindig második LawConnect Maxi 100 tartotta velük a lépést. A Chris NIcholson és Tony Mutter nevével fémjelzett Juan K tervezésű Maxi – skipper: Christian Beck – még 2016-ban Peprpetual Loyal néven elért egy abszolút győzelmet. De a nagy esélyes a Commanche volt, amely az IRC előnyszámok alapján is gyorsabb hajó.

Az Andoo Comanche 2017 óta a Rolex Sydney Hobart pályarekorder. Ezúttal is a legnagyobb esélyes volt az abszolút elsőségre

Tazmánia partjai mentén a Comanche még akkor is 9-10 mérdfölddel vezetett, amikor a hobarti célhoz vezető szakaszra fordultak a Derwent-folyó torkolata felé. A két Maxi egyre gyengülő raumos-hátszeles menetben haladt már a folyón, amikor a verseny második napjának 19. órájában a LawConnect a még maradék frissebb széllel rohamosan kezdte elemészteni a Comanche előnyét. Az utolsó két mérföldön a két hajó gyengeszeles párviadalán izgulhatott a nagyszámú, nézőhajókon tolongó nézősereg és az internetes élő közvetítést figyelők.

Párviadal az utolsó mérföldön

A halzolásos hátszeles közeledésben az olajosra símult vízen a jobbcsapáson a szél felőli oldalon kissé frissebb brízzel érkező LawConnect már egyszer megelőzte ellenfelét, ám a következő halzolással a Comanche húzott jobbra és visszavette az előnyét. A televíziós közvetítésből úgy tűnt, hogy a LawConnect legénysége kicsit gyorsabban hajtotta végre a manővereket, a halzolásokat, és többnyire a hajó megindítása is könnyedébben ment nekik, mint a Comanche-nak. Minden haalzolásuknál lassabban ment a Code Zéró betekerés és a másik csapáson kibontása, valamint a piros-fekete hajón a kormányos sem állította olyan pontosan a gyorsítást segítő szélszögre a hajót, mint Chris Nicholson.

A két hajó számukra vánszorgónak nevezhető 4-6 csomós tempóban jobbcsapáson közelített éppen valamivel a célbója vonala fölé. A hátrébb és szél alatt lévő LawConnecttel Chris NIcholson éles luvolással az ellenfél szélfelőli oldalára húzott, amit a Comanche nem követett energikusan, így ezúttal a fehér-kék Maxi került az enyhén felülről frissülő és csíkos, de nagyon gyenge szélbe.

Az utolsó kilométeren csobogtak el a puhán védekező Andoo Comanche felett, és végül annyira előre kerültek, hogy ejthettek ellenfelük elé, akik a célvonal bójájának három hajóhosszán belül már nem is támadhatták a halzoló LawConectet. Igaz egy a bénán az útjukban bambuló túrakatamarán miatt erre már helyük sem volt.

Balra: 20 méterre a céltól a LawConnect átrobog a Comanche felett – Jobbra: Halzolnak és célba futnak – Fotók: Kurt Arrigo

Abszolút elsőként így a LawConnect  egy-másfél hajóhossz előnnyel, 51 másodpercel megelőzve az Andoo Comanchet futott be a célba. 1 nap, 19 óra, 3 perc és 58 másodperc alatt teljesítették a pályát, 14,6 csomós átlagsebességgel.

Ez a verseny történetének második legszorosabb befutója volt az élen. 1982-ben a Condor of Bermuda 7 másodperccel előzte meg az Apollo III. nevű hajót. EZúttal is lehetett volna kisebb az időkülönbség, ám miután a LawConnect az utolsó métereken megszerezte az elsőséget, a nagyon gyenge szélben a hirtelen vesztessé lett, a befutó vonal felé ejtő, és így még jobban lelassuló Andoo Comanche-n nem nagyon foglalkoztak azzal, hogy a hajót felgyorsítsák az utolsó méterek megtételére.

Az előnyszámításos győztes kilétére még várni kell

Az URM, az Alive és a Moneypenny küzdenek az abszolút harmadik helyért és nekik van a legnagyobb esélyük az előnyszámításos győzelemre is. Ugyanis a szél gyengül, és várhatóan szembe is fordul a mezőnyben vitorlázóknak, ami ezúttal a gyors hajók sikerét fogja biztosítani. A kérdés csak az, hogy melyikük számára.

A verseny két napja alatt 14 hajó adta fel a küzdelmet, 89-en maradtak versenyben.

A verseny honlapja

Nyomkövetős térkép

 

Videó az abszolút győzelemért futott párviadalról –  a befutó élő közvetítésének felvétele

Összefoglaló videó a  első két hajó küzdelméről

Győzelem, az utolsó méterek a LawConnect fedélzetéről

 








 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!