Győzelem és bukta, diadal és erkölcs – a Rolex Sydney Hobart 2022 kapcsán

Visszalépés

E cikk apropója egy rövid hír: A 77. Rolex Sydney Hobart versenyen az IRC előnyszámításban győztes Celestial nevű hajó utólag visszalépett az ORCi kategóriából, amelyben szintén elsőként végzett. Az történt, hogy olyan vitorlát is használtak a nyílt tengeri versenyen, amilyet ebben a kategóriában nem szabad, vagyis amilyet az ORCi előírás nem enged meg.

Sam Haynes csapata utólag lépett vissza, mert nem maguktól ismerték el ezt a hibát, hanem egy a futam közben készült légi felvételen (nem a címlapképünk, az archív kép a Celestialról) látszik az a vitorla, amelyet spinnakerrel (gennakerrel) együtt viselni az  ORCi kategóriában szabálytalan. Mondhatni ezen buktak meg.

Az illető vitorla a Balatonon régi vitorlásokon klüver néven ismert darab, amely egy az orrsudárról az árbóccsúcsra húzott háromszög alakú, de a fedélzettől távol, az árbóc középső-felső részének magasságában feszülő elővitorla. A másik előnyszámításban nem tiltott, így az IRC kategóriagyőzelmük nem veszett el és övék maradt a fődíj, a Tattersall’s Cup.

Rolex Sydney Hobart 2022 – Légifelvétel a Celestialról – Gennaker – klüver – fokk – staysail – grósz

Az eset pikantériája, hogy a Celestial 2021-ben egy óvás miatt vesztette el a gyözelmét.

Abszolút és előnyszámításos győzelem

A 77 éves Sydney Hobart futam a vitorlás sport egyik leghíresebb nyílt tengeri versenye. Sok vitorlázó álma a részvétel, a közelben élőknek pedig a győzelem. Ez utóbbi azért elérhetőbb egy Ausztráliában élő vitorlázónak, mert éveken át kell hajtani és fejleszteni, fejlődni ahhoz, hogy ez az álom valóra is válhasson.

Vannak, akik az abszolút győzelemre hajtanak, a fizikai elsőségre. A szuper versenygépek menetét természetesen hatalmas érdeklődés kíséri világszerte, különösen manapság, hiszen az egyre fejlődő televíziós közvetítéseknek köszönhetően nagyon látványos, a nem-vitorlázóknak is magával ragadó külső és belső képek, illetve légifelvételek láthatók a versenyről.

Ám a Rolex Sydney Hobarton közel ekkora figyelmet kap – szakmai berkekben pedig talán még nagyobb megbecsülést – az előnyszámításos győzelem. Az összes hajó, aki elrajtol, versenyezhet a Tattersall’s Cupért.

Rolex Sydney Hobart – A győzelemért járó kupák – Fotó: Salty Dingo 2021 CG

Egy ilyen győzelemért hihetetlenül sokat kell tenni az edzéstől a hajók felkészítésén át egészen a futamig. Elképzelhetetlenül sok apróságon múlik a siker. Ráadásul, ha tökéletes a felkészülés, még akkor is ott van a fő tényező: az időjárás. Még annak is passzolnia kell, javíthatja vagy ronthatja az adott hajó, hajótípus esélyeit. Ha például a leggyorsabbak célba érkezése után leáll vagy a még pályán lévőknek szembe fordul a szél, akkor nehéz lassabb egységgel győzni. Ha pedig gyenge szélben zajlik az első két nap, majd jó irányból ráfrissül a szél a folytatásban, akkor akár a fizikailag leglassabb is esélyessé válik a Tattersal’s Cup elhódítására vagy legalább a saját kategóriájának megnyerésére. Abból is van vagy tizenöt, plusz az alkategóriák (pl. külön amatőr győztesek, stb.)

A 2022-es 77. Rolex Sydney Hobart futamon az előnyszámításos elsőség ismét – ahogy az elmúlt öt éveben mindig – az 52 lábas hajók, a TP52-esek között dőlt el. Ezúttal nem rajtolt az Ichi Ban, Matt Allen csapata, akik ezt megelőzően, a verseny történetében elsőként zsinórban háromszor is elhódították a Tattersall’s Cupot

Aki sokat, éveken át küzd az elsőségért, bármire képes

Pláne, ha valamikor éppen csak lemaradt a győzelemről. A szabályokat be kell tartani, és a Celestial 2021-ben az Ichi Ban ellenében olyan ügyben, olyan hiba miatt vesztett, amely a menetüket semmiben nem segítette, amellyel egy métert sem nyertek a többiekhez képest. Ezért az esetért kapott időbünetésük és így az elsőség elvesztése fájdalmas lehetett.

Ám a Sydney Hobarton nagyon szigorú biztonsági előírások érvényesek, és nem véletlenül. A versenyző hajóknak adott pontokon, meghatározott szélességi kört elérve rádión kötelezően be kell jelentkezni a versenyrendezőségnél, illetve folyamatosan figyelniük kell a rádióra. Vagyis mindig elérhetőeknek kell lenniük.

Az Ormándlaki Áronnal, vagyis Ronival folytatott idei beszélgetésből vált számomra is nyilvánvalóvá, hogy ez milyen fontos előírás, hiszen ha egy huszoncsomóval bőszeles vitorlákkal száguldó hajóból kiesik egy ember, általában az egyetlen esélye a túlélésre, ha azonnal egy hátrébb lévő versenyzőt irányítanak a keresésére. Hiszen az ő hajója, mire a bőszeles vitorlákat leszedve megáll és visszafordul, már mérföldekre jár. Vagyis az elérhetőségi szabály betartásán élet múlhat, ezért valóban szigorúan be kell tartatni.

A Celestiall 2021-ben győztesnek hitte magát, de elbukták, mert bő félórán keresztül nem voltak elérhetőek rádión – Fotó: Andrea Francolini

Ez bármennyire igaz is, és jól tudja a Celestial tulajdonosa és skippere Sam Haynes is, azért egy évvel ezelőtt az óvás, a győzelem elvesztése után adott nyilatkozataiban érezhető volt, hogy komoly tüske maradt a lelkében. Ezért az egész 2022-es évet a még komolyabb felkészüléssel töltötték. Eredményesen, hiszen ezúttal valóban övék lett a győzelem. Csak az ORCi kategória elsőség ugrott a  vitorlával elkövetett bakijuk miatt.

De, vajon csak baki volt? Vagy csalás? Hiszen, ha nem készül fotó a Celestialról messze kinn a nyílt vízen, ahol senki más nem volt látótávolságban, akkor talán ki sem derül, hogy felhúzták azt a kis vitorlát…

Az ORCi kategóriában az elsőség így a szintén TP52-es típusú Gweillo nevű hajóé, Matt Donald és Chris Townsend csapatáé lett.

Abszolút sorrendben a Gweillo a 13. helyen ért célba 1 nap, 22 óra, 22 perc és 52 másodperc vitorlázással. A Celestial mögötte pontosan 5 perccel és 13 másodpercel később. Ám ezek a hajók nem teljesen egyformák, így a Gweillo IRC előnyszáma 1,398, míg a Celestialé 1,390 volt. Ennek következtében az előnyszámításos elsőség a Celestialé lett. ORCi kategóriában is hasonló közöttük az előnyszámok alapján kalkulált különbség.

De onnan a Celestial visszalépett. Viszont a nagy diadal, ami számít, az övék maradt.

Mi ebből a tanulság?

Természetesen találja ki mindenki maga! Én csak a sajátomat mondhatom el.

Nem véletlen, hogy a vitorlázás versenyszabályai hetven-száz évvel ezelőtt egy pár oldalas füzetkében elfértek. Ma már ez sokszorosan vastagabb könyv és a pontos ismertéhez erős jogi véna szükséges. Régen, nagyapáink idejében, ha valaki elkövetett egy szabálytalanságot, azonnal kiállt és kész. Például még az ütközés, bójaérintés sem volt forgással korrigálható. Mindennek következménye volt.

A szabálykönyvek, a törvénykönyvek vastagodnak. Mert az emberek egyre erősebben keresik a kiskapukat, a közösen meghatározott játékszabályok kikerülését. A gyarapodó kiskapukat igyekszik becsukni a törvényhozó, ha tisztességes (sajnos ez utóbbi két szó sem maradhat le a mondat végéről).

Nem mondom, hogy az a világ összességében tisztességesebb volt, hiszen a huszadik század történelmének ismeretében ez elég vicces kijelentés lenne. A mi életünk legfeljebb részleteiben, az egyének, mindannyiunk szintjén sokkal tisztességtelenebb. Bár mostanában a nagy disznóságok is újra izmosodnak, de inkább a kis kihágások szaporodnak  látványosan. Talán az elmékben az egyéni érdek jogosságának megítélése változott nagyon jelentősen az egy évszázaddal korábbihoz képest. Ez valahol a demokrácia és a fene nagy nyilvánosság szegénységi bizonyítványa is lehet.

De a sportban nem kéne így lennie! Mégis így van, és erre finom, szinte mellékes példa a Celestial esete is.

Sir Edward Heath egykori brit miniszterelnök, lelkes vitorlázó még a hagyományos fair play képviselőjeként mondta már ötven évvel ezelőtt, hogy “az amerikaiakkal se golfozni, se vitorlázni nem szabad, mert fogalmuk sincs a tisztességes játékról.” A mondás ma is igaz, a baj az, hogy már kivehető belőle az „amerikaiak” szó, mert a mindent a győzelemért elv sikeresen elterjedt talán az egész világon.

Ha igazam van, akkor viszont szomorú, hogy mi marad meg a fenti mondatból: Fogalmunk sincs a tisztességes játékról.

Ruji






Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!