Világelső, a nemzetek bajnoka Magyarország – Star Sailors League 2023 – Berecz Zsombor vízi első nyilatkozatával és a futam leírásával

A magyar hajó által a csoportküzdelmek során konkrétan búcsúztatott, valamint a döntőben legyőzött nemzetek

Finnország, Bermuda, Egyesült Államok, Argentína, Németország, Chile, Új-Zéland, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország az itt versenyzett 56 nemzet csapatai közül azok, akikkel a Sámánok a három többfordulós selejtező során, illetve az elődöntő és döntő futamokon a világbajnoki címhez vezető útjukon személyesen megküzdöttek, és legyőztek.

A lényeg: Berecz Zsombor vízen elhangzott győzelmi nyilatkozatában

A nyilatkozat angol részének fordítása. A magyar részt pedig tessék meghallgatni!!!

  • Zsombor! Hogy érzed magad? Megcsináltátok!
  • Basszus… Igen… Bocsánat! Igen, megcsináltuk, megcsináltuk. Megérdemeltük. Az egész csapat. Nézd ezeket a srácokat! Az ezen a versenyen résztvettek közül talán egyénileg nem mi vagyunk a legjobb vitorlázók, de csapatként viszont a legjobbak. És szuperbüszke vagyok erre!
  • Bebizonyítottátok, alaposan bebizonyítottátok, három fordulón át (az elődöntővel együtt négy – szerk.), amíg utat találtatok ide a döntőbe.
  • Úgy hiszem ma reggel nekünk, a mi csapatunknak volt a legtöbb hite, önbizalma. Én valahogy hiszek a számokban. Ha pedig hiszel a győzelemben, és mindenkivel el is tudod hitetni, hogy tudunk győzni, akkor győzünk. Ennyi. Ez egyszerűnek hangzik, de mindez benne volt a csapatban.
  • Mit gondolsz mi alakult jól ma a versenypályán? Azt mondtad, hogy bíztatok magatokban. Ez jó kiindulópont, de mi történt aztán a vízen?
  • Amint láthattátok, briliáns rajtot csináltunk, pont, ahogy elterveztük… Nem! Nem. De aztán a trimmerek és mindenki nagyszerű munkát végzett, hogy felgyorsuljunk. Én láttam a vonalat, ahol keresztül menjünk, és az tökéletesen bejött, így aztán…Igen. Ahogy két héttel ezelőtt mondtam, amikor láthatjuk a pöfföket a vízen, akkor előnyben vagyunk. És mi jól kihasználtuk ezt.
  • Igen, mi is sokszor elmondtuk, hogy fiúk, ti Magyarországról jöttetek, ahol nincs tenger, ezért ti jók vagytok abban, hogy látjátok a jeleket, a vonalakat a vízen, a Balatonon. Amelyik olyan nagy, mint egy tenger, de a szél nagyon forgolódik, ahogy itt is. Ez ma éppen egy ilyen nap volt?
  • Mostantól fogva talán javasolhatom mindenkinek, hogy jöjjön és eddzen velünk a Balatonon! Nagyon élvezetes lenne!
  • Abszolút. Nagyszerű reklámot csinálsz a magyar vitorlázásnak! Mi következik ezután? Gondolom ünnepléssel folytatjátok.
  • Az biztos. Ez kemény éjszaka lesz, nem fogjuk túlélni, azt tudom jól. De engedd meg, hogy magyarul mondjak valamit!
  • Persze, természetesen…

 

A döntő: az élő közvetítés lejjebb a képre kattintva visszajátszható!

avagy, lássuk azt is, ahogy a többiek milyen szépen hajtottak a második helyért…

A futam 2D nyomkövetős grafikus közvetítése IDE KATTINTVA látható

Az élő közvetítés felvételén a rajtidőszak (a megelőző 5 perccel együtt) az 52. percnél kezdődik

56 nemzet legjobbjaival küzdve jutottunk a legjobb négybe, a döntőbe

Minek írom le egyáltalán ezt a futamot? Hiszen aki ember, az látta!

Na, mindegy. Ez úgyis az a verzió, ahogy én láttam. Az alappulzust és vérnyomást mindenki képzelje hozzá, amilyennek sejti, vagy amilyennek jómaga is megélte, ha nézte a közvetítést!

Az időjárás: Napsütés, 21 fok Celsius, 5-8 csomós, az előrejelzés szerint várhatóan gyengülő északkelet-keleti, vagyis 55-60 fokról fújó szél. Természetesen a szokásos módon lomha tengeri döghullámokkal.

Némi halasztás után rajt. A vonal a szokott módon jó. Zsomborék a luv oldalra a rajthajó közelébe igyekeznek helyezkedni, krajcban nyilván a jobb oldalra tartanának majd. De jönnek a hollandok, a kormánynál az egyik nagy tokiói finnes ellenféllel. Nicholas Heiner az egypercesen belül szél alól luvol és ezzel megtorpantja a magyar hajót, a legrosszabbkor. Onnan ők süvítenek le lébe, ahol a spanyolok és legalul az olaszok helyezkednek.

A Sámánoknak még beggelni is kell a génuával, hogy elfordítsák, elindítsák az álló hajót, tehát csak vánszorgunk a lövés pillanatában, miközben lejjebb a többiek hétcsomós tempóban húznak. Az olaszok túl korán indítanak, korrigálniuk kell, legalább így ők is beragadnak kissé.

Aztán innentől, kezdődik az álomszerű menet

A magyar hajó hihetetlenül hamar felgyorsul, hála a trimmereknek és Bakóczy Robinak, meg amúgy mindenkinek. Rövidesen igazítanak jobbra. Bele a frissülésbe és élesedésbe, aztán keresztül pályán középen – gyönyörű. Olyan fegyelmezetten szép a taktika, hogy még egy szürkére idomított ex-keletnémet vitorlázó is maga alá tócsázna a gyönyörűségtől. Még alig telt el idő a rajt óta és már vezetünk?

A közvetítésben szerencsére két szakértő segít, Naunaunau mester csak ritkán jut szóhoz, de azt legalább “kihasználja”. Az élőkép sokszor csalóka, a teleobjektívek hol minuszban, hol pluszban torzítják a távolságokat. De a 3D grafika sem az igazi. Leggyakrabban a 2D nyomkövetőt nézem, mert ott látszik a pontos nyomvonalon minden élesedés vagy tompulás, miközben írja a sebességeket is. Plusz egy fél perccel előrébb jár, mint a képi közvetítés. Idegbajosoknak, mint ilyenkor én, isteni ajándék!

A spanyolok érhetnének elsőként a bójához. A felvezetőben elhangzott, hogy 72 világbajnoki cím van a fedélzeten és négy helyi vitorlázó a sajátosságok kiaknázása érdekében. Csakhogy nagy igyekezetükben jobbcsapáson igencsak szűkre veszik a bójavonalat. Küszködnek, hogy ne kelljen fordulniuk.

Mi jövünk keresztbe balcsapáson, találkozós, de aláejtve elszáguldunk mögöttük. Ők próbálnak fölénk fordulni, de ezt majdnem álló hajóval teszik. Elrohanunk alattuk és máris fordulunk egy fél hajóhosszal feljebb lévő vonalra. A kivitelezés remek, nem lassulunk le, miközben ők a veszett sok préseléstől, éleskedéstől, hogy a bója fölé jussanak, már döcögtek, és a két extra fordulótól tovább csökken a sebességük. Miután már jobbcsapáson a Sámánok elszáguldanak felettük, a takarásban totyogva a jó házigazdák tiszta rálátással szomorúan rögzíthetik, hogy a kormánynál Bakóczy Róbert mezszáma 3-as. Jé! Pont ennyien vannak magyar hajó mögött is!

Amíg talán ezt matekot rendezgetik a fejükben, a magyar csapat gyönyörű tempósan ejt, higgadtan készítik elő a gennakert, nem megy ki túl korán, kapkodva az orrsudár, hisz az büntetéssel járna. A második bója után Áron dobja kifelé a golyót és rántja le a génuát, amihez Gyapjas Zsombor hibátlan ütemben nyitja a stoppert, a grinderek pedig vörösre hevítik a csörlőt. Bubu fapofával sottol. Semmi nem megy a vízbe, azonnal dagad a gennaker, gyönyörűen vezet a magyar hajó. A rajtnál genyóskodó hollandok – amúgy persze azt kell csinálni, amit ők profin tettek, na, de ettől még jólesik ezt látni – méltó jutalmukat elnyerve az utolsók.

“Very intelligent sailing by the hungarians”

Raumolunk lefelé. Remek a spinnakerezés, jó sebességgel megyünk enyhén mélységre. “Nagyon intelligensen vitorláznak a magyarok” mondja a vendég szakkomentátor, mert hogy ért hozzá.

Hol is hallottam ilyesmit legutóbb? Ja, megvan! Érdi Márira mondta a kétszeres olimpiai bajnok Shirley Robertson idén augusztusban az ILCA 6 világbajnoki elsőséget hozó Éremfutam közvetítésében… Hát, igen, kedves Star Sailors, nekünk ilyen tartalékaink vannak otthon…

“Intelligent sailing.” Mert hogy, amikor a spanyolok és olaszok luvolva tolják-húzzák egymást felfelé, mi diszkrét szépen csak lágyan követjük öngyilkos küldetésüket, hagy szórakozzanak egymással! Majd a pálya harmadánál halzolunk. Megyünk nagy Z-ben keresztbe, lefelé. Szépen híznak a méterek az előnyt számoló listán a közvetítésben. A 2D nyomvonalon látszik, hogy a legkisebb frissülésben is a Sámánok milyen szépen gyorsulnak és tolják lefelé mélységbe a hajót.

A szél gyengül, a döghullámok nem könnyítik meg Adorján Csaba (spisott) és Bakóczy Robi (kormány) dolgát. De kétharmadnál jön egy frissülés. Az előnyünk 150 méter!

Jobbcsapáson közeledik a magyar hajó az alsó két kapubója felé. Azt hiszem, hogy a bal oldalira mennek, de lámcsak nem, fordulnak a jobb oldali felé. Közel a bója, az előbb gyorsan felhúzott génuával halzolás közben, luvban jön le már az árbóc szélfelőli oldalán a spinnaker, tűnik el, és miközben kanyarodik Robi az ideális íven, jönnek befelé krajcos állásba a vitorlák, szinte nincs egy csepp sebességvesztés sem. Látja és mondja is elismerően az új-zélandi szakkomentátor hölgy, hogy “beautiful kiwi-drop”, mert hogy ezt a manővert így hívják.

A második krajc elején, a futam felénél az előnyünk 25 másodperc. A hollandok jöttek fel a második helyre, de a spanyolokkal és olaszokkal együtt csattogtatják a fogukat mindhárman. A cirkálóbója távolsága légvonalban 1,5 kilométer és gyengül a szél.

A lista a közvetítésben azt mutatja, hogy a balra húzó olaszok vezetnek, Naunaunau lelkesedik, ugrik a vérnyomásom, de csitulok, mert az élőképen is, de a 2D-n pláne látszik, hogy szó sincs erről. Csak valami matekhiba.

Figyelve az irányszögeket és sebességeket a krajc második felében már egyértelműen úgy hiszem, hogy Zsombiék nagyon okosan nem a szélfordulókra játszanak elsősorban, hanem a szélre mennek, a frissüléseket célozzák. Az olaszok és spanyolok balra húznak, messze ki a pálya szélére, és ijesztően meglódulnak, amikor balcsapásra, a bója felé fordulnak. Egyre élesednek és gyorsulnak is.  –  Itt most a leírásban egy életszagú káromkodásnak kéne következni, ám nem igazán illene az, hogy élethűen adjam vissza az akkor pillanatnyi hangulatomat.

Szerencsére az élő közvetítésben a belső hang közvetítése éppen a magyar hajóból hallatszik. Semmi pánik, és örömmel hallom, ahogy valaki diktálja a frissülés érkezését – 3-2-1, és a fiúk mennek lógni (Miért nincs egy ilyen RC44-esben gurtni? Ezt majd okvetlen megkérdem valamelyiküktől.) Fordulnak, látszólag még a bója alá tartó vonalra, de ahogy mennek bele a frissülésbe és rohanva csúsznak ki a balról már futtatásra is kényszerülő ellenfelek alatt, látom, hogy bizony nem alá megyünk. Halál pontosan a felfelé ívelő bójavonalon fut a hajó. “Splendid” mondhatná a kommentátor, de ezúttal nem teszi, csak a hangjában bújkál az elismerés, amikor megállapítja, hogy bizony a Sámánok nem alá mennek, hanem pontosan ez lett a bójavonal.

És éppen ide passzol az alábbi fotó

Ugyanis ennyi az előnyünk az utolsó, a győzelemhez vezető hátszél elején:

Itt szokás azt mondani egy beszámolóban a képre mutatva, nagyképűen angolul, hogy “Need we say more?”
Jó, hát, ne mongyad More! Látom én!

Hát így történt, drága feleim! Még ezután elszopogattunk egy dobozka nyugtatót – ki, milyet, ahogy szokta -, merthogy a szelecske ha lehet, még gyengülgetett, azzal a fránya döghullámmal megspékelve. De, ilyenkor a már rutinos kedves beteg újra a 2d-hez fordul, és látja, hogy a sebességek egyformán esnek vissza. Már csak ne jöjjön valami kósza szélcsík, vagy hátulról jövő, lassan lefelé terjedő frissülés! A szpíkerek ezzel ijesztgetnek, mint utolsó lehetőség. De, talán még az sem okozhatna már gondot. Persze nekik izgalmat kell sugározniuk, hogy Jordan Jordanov a tévé előtt ropogtathassa az ujjait. Ám, ha netán nekünk drukkol, akkor már nincs miért!

A magyar csapat – ezúttal Berecz Zsombor, Bakóczy Róbert, Goszleth Marcell, Adorján Csaba, Takácsy Levente, Lillik Ákos, Tomai Balázs, Gyapjas Zsombor és elől Németh Áron – az eddigi legnagyobb fölénnyel veri az ellenfeleit. Hol máshol ennyire, ha nem a döntőben?

Ruji

Le a kalappal a versenyzők, de különösen a Star Sailors League döntő sorozat rendezői előtt. Három hét alatt Gran Canarián négyhajós csoportokban összesen 65 (!) futamot bonyolítottak le 56 csapat részvételével, akik 4 plusz 1 tartalék hajón osztoztak. Ők viszont jól sáfárkodtak a technikával, nem volt észlelhető műszaki fennakadás.

És a világ végre elkezdhetett igazán érdekes, izgalmas vitorlás versenyt nézni?

























Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!