Star Sailors League 2023 – Csak a legnagyobb vitorlásnemzetek jutottak be az elődöntőbe – Tehát Magyarország is!

Elődöntőben a magyar csapat!

56 nemzet legjobbjai kezdték meg még 2022-ben a Star Sailors League küzdelmeit. Világkupának nevezik, de ez egy olyan vitorlás világbajnokság, amilyen még nem volt soha. Az egyes csapatok valóban nemzeti válogatottak, nincsenek szerződtetett külföldi profik, vitorlás sztárok, hanem ők is csak a saját nemzetüket erősíthetik.

Egyforma, a célnak – kismezőnyös pályafutamok – tökéletesen megfelelő hajóval versenyeznek a csapatok. A Russel Coutts 44-esek, amelyeket itt SSL 47-eseknek neveznek ideálisak erre a célra, hiszen pont ilyen versenyekre alkotta meg a típust Russell Coutts és Andrej Justin még 2002-2003-ban.  Remekül megvitorlázható, gyors már gyenge szélben, de ugyanúgy tökéletes 20 csomó feletti erősben. A kokpit tágas, jó munkaterület a vitorlázóknak, ráadásul ideális a verseny közvetítéséhez is, mert a hajósok minden mozdulata látható.

2022-ben Svájcban voltak az első selejtezők egy a nemzetközi versenyeredmények összetett értékelése alapján kialakított ranglista szerint. 32 csapat vetélkedett akkor, és 16 jutott tovább a most zajló döntőbe. Gran Canarián november 10 óta naponta nyomon követhető döntő sorozatba nyolcas csoportokban szálltak be a kiemelt nemzetek, összesen 24 további nemzet három lépcsőben, ahogy haladtak előre a csoportküzdelmek.

Többek között kiestek a dánok, a németek, az ausztrálok a nagy Tom Slingsbyvel a fedélzeten. Az USA már régen búcsúzott, kiemeltként jött, látott és ment is haza, nem is emlékszünk rájuk. De, kiszálltak például az argentinok, a lengyelek, a svédek és a norvégok, Kanada, Japán és Finnország is.

Már csak a 8 legjobb van talpon

Ők vívnak meg egymással két csoportban holnap, azaz december 2-án szombaton, és az innen továbbjutó 4 legjobb futja a végső nagydöntőt vasárnap. Az elődöntőben az ellenfeleink: Spanyolország, Új-Zéland és Franciaország.

8 nemzet és köztük 1+5 magyar! Mivel a hajók, a négy versenyző és egy tartalék is Magyarországon épültek a Pauger Carbon műhelyben, még ha erről egy szót sem hallani a közvetítésben. De, mi tudjuk, és ez is elég. Nem kell azt tudnia senkinek, hogy túlerőben lehetünk…

Idáig – a papírformának megfelelően – csak a legjobbak juthattak el

Persze ez a papírforma az általam felállított erősorrend. Másnak lehetett az eredményekben meglepetés. Ám, nagyon reálisan, és helyesen az enyém igazolódott!

Mivel csak a legnagyobb vitorlás nemzetek juthattak idáig, ezért természeten itt van ugyebár Magyarország a Berecz Zsombor által vezetett csapattal. Mellettünk még bejutottak a meglepően ügyes hajós britek, valamint Brazília, Hollandia, Olaszország. Aztán még ott vannak a magyarok, a spanyolok, az új-zélandiak , a franciák. Na meg a mieink, és még a Sámánok!

Persze alaposan átnézem még a fenti felsorolást, csak hogy véletlenül se hagyjam ki a magyarokat! Mert azt úgyis mindenki észrevenné, legyen az bármely nemzetből, aki kicsit is tisztában van a valós vitorlás erőviszonyokkal. Nyilván kiszúrná a szemüket a súlyos hiba, és joggal kérnék számon tőlem, hogy ugyan miként hagyhattam ki a felsorolásból éppen Magyarországot, miközben minden józan vitorlázó esélylatolgatása, minden reális papírforma lista velük kezdődik! Ugye?

Mert hiszen például valakinek képviselni kell ezen a szinten a tenger nélküli nemzeteket is!

Persze ki várt  volna ennél rosszabb eredményt ettől a csapattól?

A vízen nekünk varázsoló Sámánoktól, akiket a bizonyítottan legeredményesebb magyar vitorlás versenyző vezet, hiszen skipperként Berecz Zsombor irányít és megszabja a taktikát! Ahol Bakóczy Róbert a kormányos, akinél az elmúlt gyenge öt évtized alatt a vízen én kevés tehetségesebb palit láttam bármilyen vitorlás kormányánál. Ahol, ugyan most nem láthattuk a kereket forgatni, de a napi megbeszélésekben a többieknek bizonyára érdemes figyelni Majthényi Szabolcs szavait. Mert hát kérem nálunk egy tizennégyszeres világbajnok a tartalék kormányos…

A csapat, ahol ott szerénykedik Goszleth Marcell, és gondolom miközben nála van a grószsott, ha kell, csendes diszkréten súgja az észrevételeit is, amitől az elmúlt évek és évtized tanúsága szerint az adott hajó valahogy jobban megy, mint nélküle.

Vagy benn a hajóban nézelődve, az ember látja Wild Joe és a Fifty Fifty örök alapemberei közül Németh Áront az orrban és Adorján Csabát, a kezében a gennakersottal. Aztán, ha figyeli a verseny közvetítését is, akkor lassan megérti, hogy az a két hajó mi a fenétől olyan sikeres tengeren és tavon.

A Sámánok, ahol egy D-One Európa-bajnok, Tomai Balázs a floater, vagyis az a lótifuti, aki mindig ott segít be, ahol kell, mert sokszor bizonyítottan alkalmas erre, magyarul mindenhez ért egy vitorlás versenycsapatban. Amely csapatban Gyapjas Zsombor a másik mindenre használható, és most éppen a “pit”, magyarul a zongorista szerepkörben létfontosságú, ahogy az ütemet adja a vitorlák kezeléséhez a kötelek rögzítésével és felszabadításával.

Ahol – mert oda kell az ész mellett erő és gyorsaság is rendesen – egy Takácsy Levente és egy Németh Domonkos váltogatják egymást a fő csörlő kávédaráló karjánál, és együtt csak azért nem ülhetnek be ugyanazon futamra a hajóba, mert akkor kéne melléjük egy nagyon-nagyon alacsony és kehes pali, hogy a csapat összsúlya ne haladja meg az előírt felső határt.

Ahol Lillik Ákos trimmeli a génuát,  aki nem csak ezt érti tökéletesen, de ha a többiek hirtelen mondjuk mind kiesnének a hajóból, az sem nagy ügy, mert legfeljebb egyedül viszi tovább, és olyankor is győz, mert hogy úgy szokta…

És ahol persze, hogy minden jól működhessen a csak percekkel a rajt előtt egy másik csapattól átvett hajóban, arra biztosíték Huber Lél, akinél kevesen értenek jobban ahhoz, ha valamit rendbe kell hozni, működőképessé tenni vagy úgy tartani. Ha épp eltűnik a képből, akkor érdemes felnézni az árbócra, mert talán felmászott valamiért, és gyorsabban, mint ahogy ezt leírom róla. Mindebből az is nyilvánvaló, hogy csak azért említettem őt utoljára, mert valahol el kell kezdeni és be kell fejezni, de kezdhettem volna vele, hiszen a hajóba szállás első és legfontosabb mozzanata az, hogy Lél körülnéz, minden rendben van-e.

Az a jó egy ilyen profi tudású csapatban hogy nincs fontos, fontosabb vagy kevésbé fontos ember

Hierarchia persze van, szigorúan szükséges lennie. Mert az működési feltétel, legyen szó bármilyen hajóról. De a vízen, ebben a rendszerben mindenki egyéniség, szakember, és főleg gyors és önálló döntésképességgel bíró elem, aki pontosan tudja, minden porcikájával érzi, hogy mit tesznek a többiek. Valamint azt is, hogy milyen fontos annak a feladatnak a felelős és hivatott elvégzése, ami ebben a csapatban neki jutott. Lehet azt kiabálni bárhol az életben, hogy “egy mindekiért, és mindenki egyért”. Éppen csak vitorlás versenyhajóban ez tényleg igaz is.

A Star Sailors League hatalmas érdeme, hogy ezt jól láthatóvá és bárkinek, aki figyel, érthetővé is teszi. Nem vitorlázónak is!

Vajon ők ott a hajóban olyanok, amilyenek mi vagyunk, bárhol az életben?

Majdnem. Nem pontosan. Ők ott olyanok, amilyennek nekünk is lenni kéne bárhol az életben. Ha eltérés van, akkor a hiba nálunk, többieknél keresendő, a saját mindennapi fedélzeteinken.

Ruji





















Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!