Vendée Arctique: Armel Tripon kiállni kényszerült a versenyből

A lassulás fő oka

Armel Tripon a rajt után vezetett is a Vendée Globe földkerülő versenyhez kvalifikációként is szolgáló Vendée Arctique Race-en, majd a brit partok felé cirkálva már lassabban haladt és a mezőnyben fokozatosan csúszott hátra. Helyezését az első nap után egy taktikai hiba is rontotta, mikor az észak felé forduló szélben egyedüliként a mezőnyben nyugat felé igazított. Persze, ha a hajón már akkor észlelte az újabb sérülést, akkor nem róható fel neki semmilyen taktikai vagy sebességi hiba, hiszen ez esetben már elsősorban azzal kellett foglalkoznia, hogy a hajóját egyben és versenyben tartsa.

Armel arról értesítette csapatát és a rendezőséget, hogy a hajójában két borda sérült, de mindenképp versenyben akart maradni, hogy teljesítse a novemberben rajtoló Vendée Globe földkerülőn való indulásához elengedhetetlenül szükséges kvalifikációt. Azt tervezte, hogy a repedéseket maga hozza rendbe menet közben. Ám a rendezőség a biztonsága érdekében arra kérte, hogy térjen vissza a kikötőbe, miközben biztosították arról, hogy kap másik lehetőséget a kvalifikációs menetre.

A nagy hajtással elkészült javítás nem volt hiábavaló, Armel elrajtolt, így most újabb lehetőséget kap a kvalifikációra

A Vendée Globe kvalifikáció kényszere

A mostani húszhajós mezőnyben öten is voltak olyanok, akik a földkerülőhöz rajtjogot szerzendő indultak a Vendée Arctique-on. Armel Tripon nem az első, aki közülük kiesett, hiszen az Arkéa Paprecen vitorlázó Sebastien Simon bal oldali támaszuszonya már néhány órával a rajt után eltört.

Az Arkea Paprec uszonya tőből letört néhány órával a rajt után

A koronavírus járvány okozta korlátozások miatt két, a kvalifikációra alkalmas transzatlanti verseny is elmaradt és helyettük indították a mostani futamot. Egyébként a Vendée Globe versenykiírása szerint a rajtjog megszerzéséhez a részvételt megcélzó vitorlázónak a majdani földkerüléshez használandó hajóval kell teljesítenie egy ellenőrzött módon végrehajtott óceáni átkelést, amelynek során minimum 2500 tengeri mérföldet kell vitorlázni legalább 7 csomós átlagsebességgel. Erre kap még lehetőséget Armel Tripon és Sebastien Simon is. Mindketten új hajóval készülnek a földkerülőre. Azzal, hogy elindultak a Vendée Arctique-on és rajtuk kívül álló okból kiestek, most lehetőséget kapnak arra, hogy más módon (és lényegében határidőn túl) teljesíthessék majd a kvalifikációt.

Mi lehet a L’Occitan en Provance hibájának oka?

Armel Tripon hajója június 20-án sérült meg először, amikor feltehetően egy vízen úszó tárgy ütött lyukat a hajó orr részére. Azt a hibát a hajó karbon kompozit testét Magyarországon megépítő Pauger Carbon csapata Paulovits Dénes vezetésével Nantes-ban végzett elképesztő intenzitású munkával javította ki. Ezzel lehetővé tették a L’Occitane en Provance indulását a kvalifikációs futamon, holott a sérülés felmérésekor ez reménytelennek tűnt. A Pauger csapatban Dénes mellett Farkas Gábor, Nagy Szabolcs és Szatmári Krisztián dolgozott.

Természetesen felvetődik a kérdés, hogy miért jelentkezett most egy újabb hiba. Építői hiba lenne az ilyesmi?

Nyilvánvalóan nem. Már a G-jelű válaszfal környékén történt a javításnál is a francia tervezők erősebb rétegek beépítését kérték az eredetinél és két új keresztbordával is kiegészítették a konstrukciót. Paulovits Dénes elmondása szerint további erősítések elvégzését tervezték a verseny után. A nagyon pontosan a tervek alapján épített hajótestben – a francia ellenőrök a magyar munkában 2 milliméternél (!) nagyobb méreteltérést nem találtak a rajzokhoz képest – most hátrébb, a J-jelű válaszfalnál jelentkezett hiba.

A megerősített hajóval Armel Tripon ott lehet a novemberben rajtoló Vendée Globe résztvevők között

Vagyis feltehetően a tervezők által előírt rétegelési terv illetve a válaszfalak és bordázat alkotta karbon-kompozit szerkezet alulméretezett. Ezzel, a módosítások alapján feltételezhetően Sam Manuard-ék is tisztában voltak már az első javításkor is. Ez a most jelentkezett hiba remélhetőleg a már megtervezett plusz erősítéssel rendbe hozható.

Méretezési és konstrukciós hibák

Ha egy túrahajón vagy verseny/túravitorláson jelentkezik szerkezet méretezési hiba, akkor az súlyos veszélyeket hordozó, szinte megbocsáthatatlan tervezői hiba. Ám a versenyhajók világát teljesen más szemmel kell nézni! Ott egy alulméretezés megítélése egészen más.

A világ egyik legsikeresebb és legötletesebb offshore versenyhajó tervezője Juan Kouyoumdjian. Számos általa tervezett versenyhajó ment tönkre, sőt, süllyedt el. Mégis rendre kapja a megrendeléseket, mert amiket alkot és bírja a terhelést, azzal győznek és így a tevékenysége a hajóépítés fejlődését is jelentősen előre mozdítja.

Speciel a versenyből szintén kiállt Arkéa Paprecet is ő tervezte…

Az Arkéa Paprecet Juan Kouyoumdjian tervezte

A versenyhajókon és felszerelésük tervezésekor sokkal kisebb biztonsági tartalékkal számolva dolgoznak a tervezők, hiszen a lehető legkönnyebb, leggyorsabb hajót akarják megépíteni. Sőt! Kifejezetten a biztonsági határokon járnak, valahol a limit közelében, hogy a jármű még biztonságos legyen, de minél gyorsabb. Minden komoly versenyhajóban – és az élre készülő IMOCA 60-asok nagyon ilyenek – vannak új, kísérleti megoldások. Számos egyedi elképzelést is megvalósítanak. Új és újabb anyagokat használnak, amelyek egyre jobb műszaki tulajdonságaikkal folyamatosan lehetőséget adnak a konstrukciók fejlesztésére.

Ma már a számítógépes szimuláció nagyon fejlett, de még mindig nem lehet mindent kiszámítani, hiszen menet közben az óceánon rendkívül összetett erőhatások érik a hajókat. És mivel a konstruktőrök a határokat kóstolgatják, olykor az erők győznek. Ebből (is) fakad a fejlődés.

Nem utolsó sorban mindennek tudatában vannak a versenyzők is. Sőt, ők azok akik a biztonsági határokat mind vékonyabbra szabnák, hiszen győzni akarnak és ezért vállalják a kockázatokat is.

A L’Occitane en Provance-ot tervező Sam Manuard és csapata újonc az IMOCA 60-as tervezésben, ráadásul egyedi ötleteiket is bátra vitték bele a hajó terveibe. Ha alulméreteztek valamit, az nem egyedi a mostani hajók között sem. Hasonlóan konstrukciós oka van az Arkéa Paprec foil-törésének.

A Vendée Globe földkerülőn kieső hajók közül sem mindegyik ütközött neki valaminek, éppen csak olykor ezt a hírt adják le a sajtónak akkor is, ha konstrukciós hiba okozta a sérülést.

Amikor 2015-ben megjelentek az első szárnyas IMOCA 60-asok és rajthoz álltak a Route du Rhumon, akkor hat ilyen hajóból csak kettő jutott el a brazíliai célig. Ráadásul a versenyt sem ők nyerték, hanem egy hagyományos építésű darab diadalmaskodott. A versenyeken szerzett tapasztalatok alapján aztán korrigálták az új szerkezetű hajók hibáit és egy évvel később a földkerülőn már csakis a támaszuszonyos hajóval versenyzőknek volt esélyük a győzelemre.

A kérdés tehát inkább az, hogy a Armel Tripon hajója megfelelően megerősíthető-e úgy, hogy a teljesítménye alapján továbbra is a győzelemre esélyesek szintjén maradjon. Aggodalomra inkább az akadhat csak okot, hogy már nagyon kevés idő van hátra a földkerülő verseny rajtjáig. Újabb korrekcióra nem lesz lehetőség. Akkor már a hajók a déli óceánokra tartanak, ahol bőven kapnak előre nem szimulálható terheléseket.

Ruji

A Vendée Arctique élmezőnyt Írország magasságában továbbra is Jéremie Beyou (Charal), Charlie Dalin (Apivia) és Thomas Ruyant (LinkedOut) alkotja.

A Vendée Arctique harmadik versenynapján az élen Jeremie Beyou vitorlázik a Charallal

A verseny honlapja: https://www.imoca.org/en/races/imoca-globe-series/vendee-arctique-les-sables-d-olonne
Élő nyomkövető térkép: http://vendeearctique.geovoile.com/2020/tracker/?lg=en







Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!