Vendée Arctique: Sűrű első nap

A taktika most másodlagos

Nem véletlenül rajtolt a Vendée Arctique mezőnye délután fél négykor Les Sables d’Olonne-nál. Ugyan így éjszaka vitorláztak végig a halászhajókkal telített francia atlanti vizeken, de nappal vannak a még forgalmasabb hajózási útvonalon, amikor a La Manche csatorna felé vezető sávot keresztezik. Ez a világon az egyik legforgalmasabb viziút, ahol rengeteg kereskedelmi hajó jön-megy, és persze a versenyvitorlásoknak sincs elsőbbségük.

Az IMOCA 60-sok egymástól néhány mérföldnyire, látótávolságban balcsapáson vitorláznak élesen a szél felé 10-15 csomós szélben.
Taktikailag most azért sincs sok variációjuk, mert eddig legfeljebb abból választhattak, hogy kicsit élesebben a szél felé vitorlázva nyernek néhány mérföldet nyugat felé, vagy pár fokkal tompábban, gyorsabban vitorláznak az brit és ír partok felé. Eközben Bresttől nyugatra még egy tiltott zóna is van előttük, ahová nem vitorlázhatnak be. Sőt! Tovább nehezíti a dolgukat, hogy a szél éppen akkor gyengül és észak felé fordul, amikor a legforgalmasabb vizekre érnek, vagyis jó eséllyel éppen a legforgalmasabb részén még akár cirkálásra is kényszerülhetnek.

A mezőny eleje a forgalmas hajóúthoz ért

Időjárás

A nyugat-északnyugati szélben az élmezőny számára ma még frissülés is várható, miközben a Csatornán túljutva a brit szigetek délnyugati oldalán az éppen nagyon erős Azori High – a központjával az Azori-szigetek magasságában lassan mozgó magasnyomású időjárási rendszer – északkeleti részébe érkeznek.

A széltérképa Vendée Arctique pályáján július 5-én 10 óta 30 perckor

Északon Izland közelében lassan elvonul és gyengül az alacsonnyomású rendszer, így az is megeshet, hogy majd az északi vizeken, Izland közelében sem kapnak durva szelet és hullámzást a versennyel a földkerülésre készülő versenyzők.

Rajt utáni szakasz

Az első jobbcsapásos enyhén futtatott menet Les Sables d’Olonne-tól az első pályajelig, a Pasteur Intézetről elnevezett bójáig vezetett, amely után a hajók azonnal fordultak, hogy elinduljanak észknyugartra, izland felé. Sokak meglepetésére és a mi örömünkre ezen a meneten a Magyarországon épült IMOCA 60-as, Armel Tripon L’Occitane en Provance-a ugrott ki a mezőnyből és olykor 18-19 csomós sebességet is elérve húzott az élen a bója felé. A vége felé gyengülő szélben szűken a Charal előtt fordult.

Annak persze semmi jelentősége nincs, hogy Armel Tripon itt vezetett (bár ezzel nyert egy értékes órát), még annak sincs, hogy itt sokszor ő volt a leggyorsabb. Az offshore szólóvitorlázók eltérő ütemben veszik fel a ritmust és a hosszú versenyen kicsi a jelentősége az itt nyert vagy vesztett egy-két mérföldnek. Ráadásul elsősorban a Vendée Globe-ra készülve a hajóikat, az állításaikat tesztelik, a polár táblázataikat finomítják majd, maga a versenyeredmény másodlagos.

De azért jó érzés, hogy az a csúnyácska buciorrú darab az élen haladt! Amint hogy annak sincs jelentősége, hogy a bója kerülése óta a L’Occitane fokozatosan visszacsúszott a 7-8. helyre.

Apropó csúnyácska

Biztos van, akinek tetszik, de szerintem a L’Occitane en Provance az IMOCA 60-asok között egyedülállóan kerekded és hasas orra nem szépségdíjas. Viszont remélem hasznos és ellentmond majd az általános hajósnézetnek, miszerint ami szép, az gyors is.

És emlékezetes Sir Thomas Lipton mondása, miután 1903-ban az America’s Cupon porrá verte a gyönyörű hajóját a kevésbé tetszetős amerikai Reliance: „Nekem nem szép hajó kell, hanem egy Reliance!”

Ilyen értelemben remélem, hogy igaza lesz az IMOCA 60-asok között újonc tervezőnek, Sam Manuard-nak és ez a forma a Mini Transat és a Class 40 hajók után itt is mutat majd valami előnyt. De addig még sok edzés és tesztelés vár Armel Triponra.

A befoltozott orrú L’Occitane en Provance a rajt előtt a kikötőben

 

A franciák amúgy továbbra is Nantes-ban épült hajóként emlegetik a L’Occitane-t, holott a hajótest minden porcikájában kápolnásnyéki, és ha a két hete elszenvedett balesete után nem megy azonnal a hajóhoz Paulovits Dénes vezetésével a Pauger Carbon csapata, akkor az újabb magyar hajóépítő munka nélkül Armel Tripon most rajthoz sem állhatott volna.

Az élmezőny

Legelőrébb nem meglepő módon az új generációs foilerek közül azok vitorláznak, amelyek már tavaly vízre szálltak, így versenyzőiknek a legtöbb lehetőségük volt edzeni a hajóikkal. Mellettük néhány, a legutóbbi 2016-17-es Vendée Globe-on már vitorlázott és azóta még modernizált hajó halad.

Az első versenynap vége felé közeledve az élen Thomas Ruyant található Linked Out nevű 2019-ben elkészült hajójával. Mögötte Jeremie Beyou a Charallal és Kevin Escoffier a PRB-vel vitorlázik.

Balszerencsés volt a kvalifikáció érdekében elrajtolt Sébastien Simon, akinek a rajt után néhány órával tőből letört az egyik támaszuszonya. Az Arkéa-Paprec visszatért a kikötőbe. Részleteket egyelőre nem árultak el a hajó sérüléséről, így nem tudni, hogy Simon egy tartalék uszonnyal visszatérhet-e a versenybe.

Ruji

A verseny honlapja: https://www.imoca.org/en/races/imoca-globe-series/vendee-arctique-les-sables-d-olonne
Élő nyomkövető térkép: http://vendeearctique.geovoile.com/2020/tracker/?lg=en






Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!