fa-nandor-spirit-of-hungary-vendee-globe-rajt-start-les-sables-dolonne-2016-vitorlazas-sailing-hajozashu

Vendée Globe 2024: Egy+ három magyar a földkerülőn?

Messze még a verseny, de forr a víz

A jövő héten utazik el Kápolnásnyékről a második Sam Manuard tervezésű foileres IMOCA 60. Az első L’Occitane en Provance néven már versenyzett a tavaly év elején célba ért földkerülőn. A most készülő hajó után, amellyel Samantha Davies tör majd győzelemre továbbra is az Initiatives Coeur támogatásával, azonnal elkezdődik egy harmadik építése. Most is a francia Black Pepper cég számára. Magyarországon a karbon kompozit hajótest készül el, a Black Pepper nantes-i műhelyében a készre szerelést, festést és vízre tételt végzik.

A mai IMOCA hajókon egységes a tőkesúly, a tőkesúly konzol, az árbóc, és most már a bum sem készülhet bármelyik műhelyben. Vagyis a Pauger Carbonnál a lényeg épül.

De jó eséllyel lesz a mezőnyben újra magyar versenyző is. Weöres Szabolcs nem győzelemre esélyes hajóval indul. Egyrészt az első szóló földkerülés mindenkinek tanulóév, másrészt egy új építésű hajóhoz és az élmezőnybe törő projekt finanszírozásához sokszorosan több pénzre van szükség, mint amiben ő reménykedhet. A hírek szerint az előző versenyen utolsóként célba ért finn Ari Huusela által Stark néven vitorlázott 2007-ben épült, Owen-Clark tervezésű hajóval készül részt venni.

Ari Huusela közel 117 nap alatt ért célba 2020 februárjában a mezőnyben már öregnek számító, természeten nem támaszuszonyos, hanem hagyományos IMOCA 60-assal. A hajó ennél sokkal többet tud, hiszen 2008-2009-ben a brit Dee Caffari  99 nap, 1 óra és 11 perc alatt kerülte meg vele a Földet és 6. volt az akkor célba érkező 11 versenyző között, miközben 19-en kiestek.

Ari Huusela – Stark –  a 9. Vendée Globe-on a 2007-es építésű IMOCA 60-assal 25. helyen ért célba, de voltez a hajó régebben 6. is

Nagy a versenyfutás a negyvenért

A 2024-es Vendée Globe-ra 40 résztvevőben limitálták a rajtolók számát. Az indulási jog elnyeréséhez megszabott mennyiségű mérföldet kell vitorlázniuk a versenyre nevezni vágyóknak. Egy és kétszemélyes versenyeken lehet gyűjteni a pontokat és ha többen lesznek a jelentkezők a Vendée Globe-ra, mint negyvenen, akkor a levitorlázott mérföldek alapján áll fel a rajtlista. A vadonatúj hajókkal indulóknak van némi kedvezményük. Mivel eltörölték a már korábban részt vettek alapjogát az indulásra, így mindenkinek keményen oda kell tennie magát a versenyt megelőző években.

Reméljük, hogy Weöres Szabinak minden összejön (pénz, posztó, paripa), és drukkolhatunk neki. Nem lesz első a célban, de hát az nem is olyan fontos, hiszen ért ő már elsőként célba földkerülő vitorlás versenyen! 1996-97-ben a Kopár István vezette MOL Hungária legénységének alaptagja volt.  Persze az csapatos földkerülés volt, több szakaszból álló verseny. A Vendée Globe nagyon más kávéház, de Weöres Szabolcs, aki később a dél-afrikai Shosholoza America’s Cup csapatnak is dolgozott riggerként, az elmúlt években az egyik legkeresettebb és legtapasztaltabb  magyar profi versenyvitorlázó lett. Képes arra, hogy Fa Nándor nyomdokaiba lépjen. Különösen, mivel Nándi is segíti az útján.

Weöres Szabolcsnak mielőbb meg kell kezdenie az edzéseket és a mérföldgyűjtést, hogy biztosan ott lehessen a 2024-es Vendée Globe-on  – Fotó: Christophe Favreau

A Stark kabinjában

Több a vadász, mint a fóka

A versenyről álmodozók száma bizonyosan nagyobb, mint amennyi hajó rendelkezésre áll. Az újabb IMOCA szabálymódosítások miatt a 2004 előtt épültek kiesnek a választékból. Magyarul azok a hatvanlábasok, amelyeket a legutóbbi versenyen Pip Hare, Didac Costa és Alexia Barrier vitorláztak. Öreg, de megbízható hajók, ám több kört a Vendée Globe-on már nem mehetnek.

Nagy számban vannak persze 2007 és 2011 között épített IMOCA 60-asok, de ezek versenyképességéről, megbízhatóságáról tényleg csak azok tudnak pontosan véleményt mondani, akik benne élnek ebben a közegben. Néhányat például már szárnyassá alakítottak. Ilyen volt például a MACSF és az Initiatives Coeur, a ketté tört és elsüllyedt PRB-ről nem is szólva. Ezek az átalakított hajók így vagy úgy, de nem bírták a terhelést – a szárnyakkal megnő és jelentősen változik is a hajótest egyes részeire jutó terhelés – vagyis a nagy létszám ellenére szűkös lehet a valódi választék az ilyen tíz-tizenötéves hajókból.

Az biztos, hogy a 2010-es születésű Initiatives Coeur Samantha Daviestől  Arnaud Boissières-hez kerül, míg a nem-szárnyas Banque Populaire X, amivel legutóbb Clarisse Cremer vitorlázott a földkerülőn Benjamin Ferré hajója lesz.

Damien Seguin paralimpiai bajnok, akinek nincs bal kézfeje. Ő volt legutóbb a második legjobb hagyományos uszonyos hajóval (Apicil Group) hajtó versenyző

Benjamin Dutreux jól ment a 2007-es Bruce Farr tervezésű Omia-Water Familyvel. Megvette tőle Guirec Soudée, mint ahogy Arnaud Boissières hajója a La Mie Câline-Artipole is elkelt. A guadeloupe-i Rodolphe Sepho vásárolta meg. Nála sokkal ismertebb vitorlázó is a Vendée Globe-ra vágyik: Tanguy Le Turquais megvásárolta az Apicil Group-ot Damien Seguintől. A svájci Beat Fankhauser pedig Romain Attanasio szintén 2007-es Farr-hajóját vette meg, a  Pure – Best Westermt.

És hogy tovább színesedjen a nemzetközi szólóvitorlázó paletta: Alain Roura La Fabrique-jét a kínai  Jingkun Xu szerezte meg 1,1 millió euróért és átkeresztelte China Dream-re.

A már kápolnásnyéki fejleményekre figyelő Samantha Davies legutóbbi hajója 2010-ben még hagyományos uszonyosnak épült. A 2020-21-es Vendée Globe-on javításra szorult Fokvárosban

Az biztos, hogy a Groupe Setin és a MACSF  maradt Manu Cousin illetve Isabelle Joschke hajója és legjobb nem-szárnyas hajó, Jean Le Cam Yes We Cam! nevű hatvanasa marad az öreg róka tulajdonában, de feltehetően bérbe adja Violette Dorange-nak, ha ő megfelelő támogatókat talál.

Az első generációs, a 2016-os Vendée Globe-on először villantott hajók heten vannak, de már nem eladó egyik sem. Fabrice Amedeo és Giancarlo Pedote megtartották VPLP-Verdier tervezésű hajóikat. Új tulajdonoshoz kerültek a többiek: a vitorlázóik Romain Attanasio (ex Malizia), Benjamin Dutreux (ex 11th Hour-Racing), Damien Seguin (ex Maître CoQ) és Pip Hare (ex Bureau Vallée).

A legutóbbi Vendée Globe győztes Maitre Coq IV. Damien Seguin hajója lett

Nem tartozik közéjük, de ennek a korosztálynak az egyetlen nem szárnyas hajója Fa Nándor Spirit of Hungary-je, amelyet egy belga, Denis Van Weynbergh vásárolt meg és versenyzett is a legutóbbi Transat Jacques Vabre kétszemélyes meneten. Hogy szólóban nekivágna-e a Vendée Globe-nak, azt feltehetően csak ő maga tudja.

Második generációs foilerek

A 8 második generációs , a 2020-as versenyen bemutatkozott szárnyas-IMOCA 60-as közül a Corum L’Epargne (Nicolas Troussel) és a DMG Mori (Kojiro Shiraishi) az eredeti tulajdonosnál, szkippernél maradt. Négyet eladtak vagy éppen gazdát cserél.

Louis Burton már hónapok óta hajtja az egykori L’Occitane-t, természetesen Bureau Vallée  néven.

Louis Burton és a Bureau Vallée 3. A képen az új fejlesztésű kísérleti kormányszárnnyal még magasabban repülő, ám így az osztályban nem szabályos hajó

Alex Thomson abbahagyta a földkerülő szólóvitorlázást, a sokszor, sokféle módon széthullott 2019-es Hugo Boss-t most Alex Roura vitorlázza. Sébastien Simon és Vincent Riou megvásárolta az Arkéa Paprec-et, de Simon új partnert keres.

Új hajója lesz júniusban Jeremie Beyou-nak (Charal 2), de egyelőre még nem eladó a “régi” sem. Hasonló a helyzet a LinkedOut háza táján. Thomas Ruayant új hajója épülőben, de a szintén 2019-es Verdier tervezésű IMOCA 60-ast az új elkészülte után sem tervezik áruba bocsátani, éppen csak charterhajó lesz a Vendée Globe-ra 2023-tól.

Új hajók

A címvédő Yannick Bestaqven új PRB-je Southamptonból Lorientbe érkezett összeszerelésre –  Fotó: Eloi Stichelbaut

A hírek szerint akár 13 új hajó is vízre kerülhet 2024-ig. A most épülő és épülni készülő hajók már harmadik generációs szárnyas, emelőuszonyos IMOCA 60-asok. Nem egyszerű egy ilyen hajó szkipperévé válni. Rengeteg kiváló képességű szólóvitorlázó van a Mini Transattól az IMOCÁ-ig, de közülük végeredményben a szponzorok válogatnak és nem pusztán az eredmények határozzák meg, hogy ki, milyen hajóhoz jut.

A Black Pepper cég vezetője Michel de Franssú bejelentette, hogy a februárban Kápolnásnyéken (ja, nem, azt kifelejtette, hogy hol…) elkezdődő harmadik IMOCA 60-asukra nincs még vevő. De nem aggódik, mert hatalmas az érdeklődés, nagyon sokan akarnak indulni. Ezért, az is elképzelhető, hogy a harmadik IMOCA 60-asuk bérhajó lesz, versenykészen körülbelül 5 millió euróért. Mivel egy eredményes projekt végig vitele ennek még legalább a duplája, ha nem több, ezért érthető, hogy miért a szponzorok döntik el, hogy ki a jó versenyző.

A Pauger Carbon a komplett karbon kompozit hajótestet gyártja, Ez a L’Occitane 2019 decemberében, a Nantes-ba szállítás napján – Fotó: Gémesi Jóka

Egyetlen új IMOCA 60-as szállt vízre a legutóbbi Vendée Globe óta.

Az 11th Hours Racing a legújabb IMOCA 60-as. A hasas orrot már átvették a Sam Manuard tervezésű hajót látva

Elkészült és már versenyzett is az 11th Hours Racing, amelyet Juan Kouyoumidjan tervezett és az első olyan hajó az osztályban, amelynek kokpit és kabinkialakítása csapatos (5 fő) vitorlázásra való. Hiszen Charlie Enrighték elsődleges célja a 2023 januári Ocean Race rajt. Kérdéses, hogy a hajó indul-e a Vendée Globe-on is, esélyes, hogy nem.

Az új hajókon egyértelműen látszik, hogy átveszik Sam Manuard ötletét, aki a 2020-as Vendée Globe-ra széles hasas orrú hajót épített. A L’Occitane hosszirányú stabilitása és a déli óceánokon olykor megvillantott sebességpotenciálja meggyőzte a tervezőket a koncepció igazát. Hasas Juan Kouyoumidjan új tervezésű hajója, de ugyanez látszik a minap Lorient-be szállított PRB-n, amely Guillaume Verdier tervei szerint épült (fotó feljebb).

Ruji 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!