Vendée Globe – szoros sprint Les Sables d’Olonne-ig?

Gyülekező Recife-nél

Január 13-án hat hajó került a célhoz viszonyítva 88 mérföldön belülre, ami egy szólóvitorlás földkerülő versenyen szinte új rajtnak tekinthető. Ilyesmire soha nem volt példa a Vendée Globe mostanit megelőző nyolc versenyén.

A Horn-fok kerülése után Yannick Bestaven (Maitre Coq) már csaknem 450 tengeri mérfölddel is vezetett Charlie Dalin (Apivia) és Thomas Ruyant (LinkedOut) előtt, akik szintén elléptek az üldözőbolytól. Úgy festett végbemehet a mezőny szétszakadása és ha Bestaven jó tempóban eléri a passzátszélzónát már hátra sem néz a célig…

Yannick Bestaven január 2-án vezetett a Horn-foknál, majd még növelte az előnyét. De két hét elteltével csak 6. a sorrendben

Szent Heléna beavatkozott

De ez nem az a Vendée Globe, amelyik hasonlítana bármelyik korábbi földkerülőre. Most a szólóvitorlázók  a verseny 67. napján, 24 ezer tengeri mérföld, közel 45 ezer kilométer megtétele után, nagyjából kéthétnyire a céltól olyan szoros versenyben vannak, mintha csak a Volvo Ocean Race amúgy szakaszokra bontott, teljes csapatokkal futott versenyének egy átlagos hosszúságú szakaszát figyelnénk.

Yannick Bestaven a Horn-fok után észak felé haladva némi kockáztatással, de nagyszerű meteotaktikával duplázta meg az előnyét, és ezután is kreatívan ment tovább. Ám ezúttal nem jött be az a húzása, amely közelebb vitte őt a dél-amerikai partokhoz. A nagyon erős, nagykiterjedésű és hektikus Szent Heléna magasnyomású övezet megtréfálta.

Az előrejelzések alapján jó esélye volt arra, hogy előbb elérje a passzátszél zónát, mint üldözői. A Vendée Globe studiójában Kevin Escoffier még akkor is azt nyilatkzta, hogy Yannick elsőként fog meglódulni a jó szélben, amikor a többiek Dalin vezetésével már szinte teljesen utolrték Bestavent. Ám nem lett igaza.

Bestaven, Dalin és a közvetlen üldözők egyre jobban lelassulva január 13-án felsorakoztak az “új rajthoz”, ahonnan a passzátszél első fuvallataival Charlie Dalin lépett indult el elsőként. Két nap alatt a sorrend gyökeresen megváltozott.

Bal oldali térkép: január 13. Bestaven szűken, de még az élen – bal oldali térkép: január 15. Bestaven már közel 100 mérföldes hátrányban

Louis Burton fantasztikusan megy

A Bureau Vallée 2 (amely a négy évvel ezelőtt győztes IMOCA 60-as) december elején az Indiai-óceánon még a második helyen vitorlázott, de aztán egyre szaporodtak a hibák a hajón, olyannyira, hogy Louis Burton a kiállást is fontolgatta. Mivel a nagyvitorla sínjének törése miatt nem is használhatta a teljes nagyvitorláját, két hét alatt a nyolcadik helyre csúszott vissza.

Az elmúlt egy hónap legjobbja biztosan Louis Burton a Bureau Vallée 2-vel

De nem adta fel, hanem Új-Zandtól délnyugatra a Macquarie-sziget szélvédett oldalán megállt a hajóját megszerelni. December 21-én, amikor a többiek után eredt, a 11. helyen vitorlázott és a lemaradása 890 tengeri mérföld volt. Január 4-én már hatodikként kerülte a Horn-fokot, de még mindig 640 mérföldes hátránnyal. Innen jött föl remek meteotaktikával és vitorlázással mára a 2. helyre, 21 tengeri mérfldnyire a vezető Charlie Dalin mögé!

Hermann nyerőesélyes

Az utóbbi napok másik nagy nyertese a német Boris Hermann (Malizia, most éppen Seaexplorer –  Yacht Club de Monaco néven). Jó helyen, jó szélszögön ért a passzátszélbe és már a 3-4. helyen vitorlázik. A következő napokban még előrébb kerülhet, komoly fenyegetést jelentve Dalinra, Burtonre és Ruyant-ra.

Boris Hermann hajója a Malizia a passzátszélben kifejezetten gyors lehet a többiekhez képest

Ugyanis a 2015-ben épült hajóján – amellyel Gitana néven 2016-ban Seb Josse rajtolt a Vendée Globe-on – 2017-ben az emelőuszonyokat modernebb, nagyobb darabokra cserélték. Ez a következő napokban az egyenletes passzátszélben, a hosszú jobbcsapásos menetben nagy előnyt jelenthet a számára. Elól az Apivia a bal oldali sérült uszonyházával feltehetően lassabb, Burton hajóján kisebbek a foilok, Ruyant bal oldali szárnya pedig csonkolt. A mögötte vitorlázók között pedig sok, ebben a szélben majd lassabb hagyományos uszonyos hajó és a kedvezőtlen pozícióba keveredett, szintén kisebb foilos Bestaven hajt.

Ráadásul Boris Hermann idejéből a célbafutás után le kell majd vonni 6 órát, ami szintén megér 50-80 tengeri mérföldet! És a sorrend megítélésekor ne feledkezzünk meg Yannick Bestaven és Jean Le Cam időkorrekcióiról sem.

Armel most bánhatja óvatosságát

Armel Tripon a magyar testű L’Occitane en Provence-szal a 11. helyen nagyjából 900 tengeri mérfölddel jár Dalin mögött. Volt már 750-en belül is, de azóta az élmezőny elindult a passzáttal, míg ő még a Szent Heléna magasnyomásúban vergődik. Pedig a passzátzónában ő is gyors lesz, talán az egyik leggyorsabb a nagy foiljaival. Ám a Csendes-óceánon az utolsó héten óvatosan visszafogta a tempóját, amikor már utolérte Clarisse Cremert. Ha akkor még lefaragott volna 100-150 mérföldnyit a hátrányából, akkor már jóval előrébb ő is a passzátszélbe ért volna és most a következő napokban a sebességfölényével tarolhatna az élcsoportban.

L’Occitane: a navigációs asztalnál Armel Tripon

De hát az utolsó déli óceáni héten visszafogta az addig remek tempóját. Persze, hogy ennek mi az igazi oka most még csak ő tudja. Mindenesetre nagyon valószínű, hogy ezen a héten veszíti el végképp az esélyét, hogy a célig bejusson az első hat közé.

Elől Charlie Dalin az Egyenlítőtől délre 10 fokra 3800 tengeri mérföldnyire van már csak Les Sable d’Olonne-tól. De a verseny megnyerésére még mindig akár 8-9 hajó is esélyes.

Ruji

Vendée Globe nyomkövetés ITT








 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!