Vendée Globe: Az élmezőny széthúzódása következik?

Találgatásaim

Az offshore tengeri versenyzők stragtégiájának az alapja a meteotaktika. Vagyis figyelik az előrejelzéseket és 6-7 napra előre tervezve igyekeznek olyan útvonalat találni, amely a lehető legjobb helyzetbe hozza őket és ami a hajó és saját képességeik ismeretében megvalósíthatónak tűnik. Ez nem gyökeresen más, mint egy hosszútávú tengeri verseny, de akár egy balatoni túrafutam taktikájának tudatos kiválasztása és meglepő módon rengeteg olyan eleme is van, mint amivel egy olimpiai kishajós pályaversenyen is szembesülünk.

A rajt óta írom a beszámolókat itt a hajozas.hu-n a szóló földkerülő versenyről és olykor igyekszem megtippelni, hogy miként alakul majd a helyzet a következő pár napban. Nem azért, mintha fene nagy szakértőnek képzelném magam, de így sokkal szórakoztatóbb (nekem), mint az események nyomában kullogva csak beszámolni. Van kockázata (a beégés), de így legalább kicsit hasonlít a versenyzés élményéhez.

Mindenkinek javaslom, akinek van rá ideje és némi affinitása, hogy keresse az előrejelzéseket és úgy figyelje a versenyt, hogy megpróbálja kitalálni, mi fog történni a versenyzőknek! Így könnyebb megérteni, hogy mi miért történik, és sokkal élvezetesebb, mint csak készételt fogyasztani, kommentárokat és stúdióbeszélgetéseket hallgatni, olvasni. Nem okvetlenül rosszak, de a tömegnek készültek. Annál sokkal jobb a saját tudás, a saját ötlet öröme!

Meteotaktika

A Vendée Globe versenyközpont napi élő adásában – amikor éppen megnéztem -, nagyon zavart, hogy a széltérképet mint statikus állapotot mutatták, holott az nagyon is dinamikus, változó. Ritkán magyarázzák, hogy mi várható és főleg nem részletezik a bonyolultabb okokat. Értem, hogy ezek a műsorok nem csak a vitorlás versenyzésben jártas nézőknek szólnak, de akkor is kissé a közönség lenézésének érzem, hogy nem próbálják megmagyarázni azokat a mélységeket, amitől a vitorlás versenyzés igazán élvezetes játék.

Az időjárás várható változásai Ausztrália déli oldalán a következő héten

 

 

Így hát én továbbra is megpróbálok előre nézni, elmondva, hogy (szerintem) mi várható, vállalva a tévedés lehetőségét. Inkább leszek nevetségessé egy-egy kijelentésem miatt, ha ugyanakkor néhány olvasónak megtetszik ennek az életreszólóan szép játéknak valamely ritkán magyarázott, elmét megmozgató aspektusa. Mert ezeken kívül is van még bőven…

Tizennégyen egy rendszerben

Hihetetlenül szoros a szóló földkerülő verseny, pedig lassan már féltávnál járnak. Ha tizennégy esélyesről beszélek, az nem azért van, mert éppen a tizennegyediknek, az alapjában Magyarországon épült L’Occtane en Provance-nek, Armel Triponnak drukkolok. (Persze, hogy neki!) Aki egyébként közel 1600 tengeri mérfölddel van lemaradva az élen vitorlázó Charlie Dalin-től (Apivia). Hanem azért, mert ott a déli óceánon, az Indiai- és a Csendes-óceánon annak van esélye a jó helyezésre, aki ez első helyezettel egy időjárási-rendszerben vitorlázik. Akik már ebből kicsúsztak, azoknak nagyon nehéz, szinte lehetetlen előrébb lépniük. Az Atlantin észak felé már valamennyire más lesz a helyzet, viszont addigra általában nagyok lesznek a távolságok a hajók között.

Az Apivia (Charlie Dalin) korában közel 300 mérföldes előnye nagymértékben csökkent

Az élmezőny sűrűsödött az elmúlt napokban

Ahogy az eleje Ausztrália délnyugati csücskét, a Leeuwin-fok vonalát közelítve gyengébb szélbe ért, Charlie Dalin előnye elolvadt. Yannick Bestaven (címképünkön) tör egyre jobban előre és megelőzte a jobbcsapáson csonka uszonya miatt nem százszázalékos Thomas Ruyant-t. De ott loholnak a többiek is nagyon közel, közöttük a tradicionális hajókkal hihetetlenül jól hajtó Benjamin Dutreux, Jean Le Cam és Damien Séguin. Délen lassulva, de ott küszködik az egyre több műszaki nehézséggel szembesülő Louis Burton. A felsoroltakat keményen üldözi a legtökösebb lány (hú de nem polkorrekt jelző…) Isabelle Joschke, a legkommunikatívabb médiasztár Boris Hermann és a szép csendben jól ügető, finom hazai kajára vágyó kedélyes olasz, Giancarlo Pedote.

Isabelle Joschke, sokak kedvence az élmezőnyben és érdemes is neki drukkolni, jól vitorlázik – fotó: ©Th.Martinez/Sea&Co .

Az első tíz sorrendjének megítélésében amúgy nem szabad megfeledkezni arról, hogy az Escoffier-mentésben résztvettek még időkompenzációt kapnak majd a versenyrendezőségtől.

A L’Occitane esélyei

Armel Tripon rosszul kezdte a versenyt, nagy lemaradást gyűjtött az északi féltekén. Nem csak balszerencsés volt a szelekkel, de a hajót is rossz hatásfokkal vitte. A brazil partoknál az elsőkhöz képest már 2100 mérföldes hátrányban vitorlázott.

De az Egyenlítőtől délre valami megváltozott Armelnél. A délkeleti passzátzónában végre megindult és azóta megmutatja a Sam Manuard tervezte különleges hajó sebességpotenciálját. Ráadásul gyakran nem csak a leggyorsabb a mezőnyben, de még szerencséje is van az időjárással.

Békésebb időjárásban nagy tempóban haladhatott a L’Occitane az elmúlt tíz napban

Az Indiai-óceánra érve nem kapott olyan kemény pofont, mint az elsők. Nem kellett még megküzdenie ott egyszer sem valamilyen alacsonnyomású rendszer viharos szelével és irdatlan hullámaival. Tulajdonképpen a Jóreménység-fok óta utazik egy mind jobban hízó anticiklon, a Mascarene High gyakran ideális szelével, miközben elől trópusi vihar fékezte a mezőnyt. A Jóreménység-foknál megelőzött néhány hajó pedig ötven mérfölddel mögötte már szembeszélbe, egy lokális alacsonnyomású rendszerbe ütközött és leszakadt tőle. Eközben a L’Occitane még abban is szerencsésnek bizonyult az elmúlt pár napban, hogy a magasnyomás központja éppen olyan távolságra maradt tőle, ami lehetővé tetette, hogy ő még jó szélben végig vitorlázhatott a virtuális jéghatár peremén. Néhány nap alatt közel négyszáz mérföldet hozott a 13. helyezett Clarisse Cremeren, de még az élen vitorlázó Charlie Dalinon is.

Az utóbbi két napban pedig az elsők a Mascarene High keleti oldalán gyengülő szélbe ütközve lelassultak. Így lett a L’Occitane kétezres hátrányából 1500-1600 mérföldes.

Pengeélen a további felzárkózás esélye

Az előrejelzés szerint Ausztrália délnyugati partjai közelében egy alacsonnyomású rendszer, ciklon kezd erősödni miközben gyorsan halad majd délkelet-kelet felé. Ha bárki az élcsoportból eléri ennek a szelét, azzal messze távolodhat az üldözőktől.

Ám lehetséges, hogy ez csak néhányuknak fog sikerülni nekik és jónéhányan a tovább hízó, terjedő anticiklonban maradnak. Megeshet, hogy akik felkapaszkodnak a ciklon nyugati oldalára, azok sem szakadnak el véglegesen az üldözőktől. Pár nap rohanás után a keletre is határozottan terjedő anticiklon és ezzel a gyenge szél beérheti őket is. A következő ciklon viszont már nem az ausztrál partok magasságából, hanem nyugatról az 50. szélességen jön majd, és az üldözők előbb kapják meg a szelét, mint az elsők.

Triponnak (balra, fekete-sárga ikon) az északra tolt jéghatár miatt nehéz lesz kikerülnie az anticiklon gyenge szelét – december 13-án a 14 órai állás

A tizes élcssoport szétszakadását segítheti a Leeuwin-fok magasságában erőteljesen északabbra húzott jéghatár. Az elsők már holap túlérhetnek ezen a vonalon és délkelet felé irányt váltva menekülhetnek a hátulról gyengülő szél ellen. De a 4-10. helyen lévőknek még másfél-két nap is kellhet, míg a jéghatár lehetővé teszi nekik ugyanezt az irányváltást. Addigra, pedig lehet, hogy késő lesz.

Armel Tripon felzárkózásához szükséges lenne, hogy a L’Occitane ezúttal is elcsusszanjon a Leeuwin-fok magasságában 640 mérföldes hosszon újra meglehetősen északra tolt jéghatáron. ( A jéghatárra szükség van, amit igazol például az is, hogy a Sodebo trimarán földkerülő csúcskísérlete közben attól délebbre már sok jéggel találkozott…) Armel esélyeit meg is hiúsíthatja, ha az anticiklon központja akár csak pár fokot is délebbre csúszik és elzárja Armelnál a szélcsapot. Sajnos ez a Mascarene High nagyon gyorsan terjed kelet felé és a magja egyre szélesedik észak-déli irányban is.

Vagyis a különleges formájú L’Occitane en Provence, amely most már megmutatta, hogy egy igen gyors újgenerációs foiler, akkor közelítheti tovább az élbolyt, ha a fenti két feltétel – az elsők lemaradása a gyorsvonatról és Armel jó szelének megmaradása a dél felé kitérést korlátozó jéghatár felett – egyszerre valósul meg. Ha mégis minden összejön, akkor Armel Tripon mázlista.

Ruji

Vendée Globe nyomkövetés ITT.

























Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!