Vendée Globe: Ketten túl a Horn-fokon

Tizenkilencre lapot!

Legalább is ilyen kockázatnak tűnt az elmúlt napokban Yannnick Bestaven (Maitre Coq IV.) és Charlie Dalin (Apivia) meteotaktikája, amikor úgy döntöttek, hogy meglovagolják azt az északnyugat, a Némó-pont felől érkező kis kiterjedésű, ám hevesnek ígérkező ciklont, amellyel aztán az üldözőbolyt leszakítva elszáguldottak a Horn-fokig és maguk mögött hagyták a Csendes-óceánt.

Az előrejelzések ugyanis ennek a ciklonnak az északkeleti oldalán, akár 50 csomó feletti széllökéseket is vártak, ami a Horn-fok környékén 6-7 méteres hullámokkal járva komoly veszélynek ígérkezett. De a két élen vitorlázónak nagyon komoly kitérést, mérföld veszteséget és feltehetően az üldözőbolyba olvadást jelentette volna, ha megpróbálják elkerülni ennek az alacsonnyomású időjárási rendszernek a kemény oldalát. Márpedig ők versenyzők! A győzelemhez okosan döntve, de több kockázatot kell vállalni, mint az ellenfelek.

Bizonyosan sokkal pontosabb előrejelzésekből is dolgoznak, mint amilyeneket mi szurkolók láthatunk és a hajójuk képességeit mostanra buztosan kiismerve, a lehetséges útvonalaikat saját pozíciójukból számolva sokkal pontosabban mérhetik fel a veszélyeket is, mint a verseny körül a közönségnek dolgozó meteorológusok és kívülálló szakemberek. És igazuk lett, a szél nem durvult be életveszélyes mértékűvé.

Jó szélszögben

A döntésüket erősíthette az a tudat is, hogy a Horn-fokhoz közeledve a gyors IMOCA 60-as foilereik számára kedvező szögben fog fújni a szél. Gyorsan a kontinens sarkához érhetnek, ráadásul amikor a legkeményebb szelek elérik őket, akkor is az egyre magasodó hullámokon kedvező irányszögön haladhatnak, még hajókímélő tempóban is meglehetősen biztonságosan. Állítólag ezekkel az IMOCA 60-asokkal némi tempót vállalva lehet biztonságosabban hajózni még olyankor is, amikor egy lassú hajóval már csak a szinte semmi vitorlával és fékezőhorgonnyal való túlélő üzemmód lehetséges.

Igazuk lett!

Yannick Bestaven a Horn-fok vonalában

Yannick Bestaven január 2-án 13 óra 42 perckor (UTC) vitorlázott túl a Horn-fokon. A sziklától 85 mérföldnyire délre hagyta maga mögött a Csendes-óceánt. Az utolsó három napban Dalinnél többet vállalva, napi 450 tengeri mérföldes távoknál többet is megtéve, húszcsomós körüli átlagokat repesztve az előnyét 160 tengeri mérföldesre növelve ért az Atlanti-óceánra.

Az Apivia és Charlie Dalin hátránya már csökkent a Horn-fok kerülése óta

Charlie Dalin, aki már többször is javítani kényszerült a baloldali támaszuszonyának házát, természetesen óvatosabban, 2-3 csomóval lassabban vitorlázott. Ő közel 15 órával később, január 3-án 4 óra 39 perckor (UTC) ért a Horn-fokhoz, mint a 160 mérfölddel előrébb járó Yannick Bestaven. Viszont sokkal közelebb a kontinenshez és ez a pozíció még sokat érhet.

Megváltozik a verseny az Atlantin hazafelé

7000 tengeri mérföld az út Les Sable d’Olonne-ig a Horn-foktól és egy merőben más jellegű verseny kezdődik az észak felé való vitorlázással. Az úton a jó meteotaktika kiválasztásához jól kell megítélni a Szent Heléna és az Azori-szigetek magasságában mozgó meglehetősen hektikus magasnyomású övezetek várható változásait, jó vonalon kapaszkodni a passzátszél zónákban és nem utolsó sorban szerencsés utat találni az egyenlítői doldrums gyakran kiismerhetetlenül változó időjárási viszonyai között.

És máris előttük az első nagy választás, hogy a Falkland-szigetek keleti oldalán vagy inkább a dél-amerikai partok mentén, a szigetektől nyugatra érdemes megkezdeni az északra tartó menetet.

Bestaven a január 3-án reggeli és délelőtti pozíciók alapján lehet, hogy a keleti, óceáni irányt választja. Ráadásul már az Atlantin január 3-án délelőtt (UTC időben) néhány órára komolyabban le is lassult és ötven mérföldnyit el is vesztett korábbi előnyéből. Remélem csak gyengeszeles foltba került és nem valamilyen technikai gondja akadt! Utóbbiról ő vagy nem sokat beszél vagy valóban eddig kiváló állapotban maradva bírta a hajója.

A korábban Safranként ismert 2015-ben épült VPLP-Verdier tervezésű elsőgenerációs foiler egyébként valamikor hasonló hibákkal küszködött, mint most Dalin új Apiviája. A hajó első versenyéből a Transat Jacques Vabre-ról az uszonyház sérülése miatt kellett kiállnia. Később sem volt szerencsés, hiszen a 2016-ban rajtolt Vendée Globe-on Morgan Lagraviere a 19. napon valamivel ütközve kormánysérülés miatt adta fel a küzdelmet. Bestaven 2019-ben vásárolta meg a hajót és most – természetesen átalakítások és felújítás után – parádésan teljesít.

Azt se feledjük, hogy Bestavennek még van egy 10 óra 15 perces időkompenzációja is az Escoffier-mentésben való részvételéért, amit majd a célbafutás után vonnak le a versenyidejéből!

Az üldözők

A földkerülő 3-11. helyén vitorlázó és a verseny történetében soha nem látott módon szoros küzdelmet vívó hajói Thomas Ruyant-tól Louis Burtonig már nem érhettek a fent emlegetett cikon “felső” északkeleti oldalára. Talán a harmadik helyen Thomas Ruyant-nak sikerülhetett volna, de a két méterrel megrövidített bal oldali uszonya miatt csökkent teljesítményével feltehetően kevés sikerrel kecsegtetett egy ilyen útvonal választás.

Szoros verseny – Boris Hermann karácsonykor Jean Le Cam közelében

Az üldözőknek az alacsonnyomású rendszer nyugati oldalán viszont kezdetben esetleg óvatosan lassítva, majd az első kettőnél lényegesen kedvezőtlenebb szelekben kellett vitorlázniuk. Ők majd ma éjszaka (európai időben éjszaka) és a holnapi nap folyamán jutnak ki a déli óceánról és fordulhatnak észak, Les Sables d’Olonne, a célvonal felé. Mivel a szóló földkerülőn ennyi hajó, ilyen közel egymáshoz még soha nem ért az utolsó atlanti szakaszra, ezért a versenyben nagyon izgalmas és változatos hetek következnek még.

Armel Tripon és a L’Occitane en Provance

A nagyobbrészt a Pauger Carbon üzemében épített, ezért jórészt magyar származású és formájában is különleges Sam Manuard tervezte IMOCA 60-as útját nagyon sokan követik kiemelt figyelemmel. Egy rajt utáni sérüléssel is nehezített gyenge kezdés után a déli féltekére érve Armel nagyszerűen magára talált és folyamatosan zárkózott fel az élcsoportra. Egy héttel ezelőtt is úgy festett, hogy a Horn-fokig akár még el is csípheti őket, ha kitart a szerencséje és továbbra is olyan jó lesz a sebessége és az útvonal-választása, mint az elmúlt hónapban mindig.

Armel Tripon január 2-án küldött fotója

Nos, a L’Occitane négy-öt nappal ezelőtt már 900 mérföldön belülre került az éllovas Bestavenhez képest, ami az egykor volt háromezres távolságot közelítő lemaradása után elképesztően jó teljesítményt takar. Armel Tripon ekkor utolérte az élcsoportot követő kettest, Romain Attanasiót és Clarisse Cremert, akiknél gyakran 2-3 csomóval gyorsabban vitorlázott. Sőt! Sikerült a Némó-pont környékén a ciklon nyugati oldalán, de egy időjárási-rendszerbe kerülnie az élmezőnnyel.

Ám szilveszter napján, miután megelőzte Attanasiót lelassult. Remélem csak az óvatossága miatt, de az utóbbi napokban nem gyorsabb Clarisse Cremernél, sőt a francia lány valamelyest növelni is tudta az előnyét. Az elől a mindenkitől elszakadó Bestavenhez képest természetesen nőtt a hátránya, amely ismét több, mint 1100 tengeri mérföld, de az elmúlt napokban már az előtte vitorlázó, olykor kényszerűen lelassult többiekhez sem került közelebb.

Remélem a L’Occitane lassulásának nincs technikai oka. Armel általában keveset komunikál és nem beszél efféle gondjairól. Három nappal ezelőtt ismét arról írt áltlánosságban, hogy nagyon fontos okosan hajózni és egyben tartani az eszközt, valamint a legfontosabb cél visszaérkezni a célhoz. Mondjuk, amikor korábban ilyeneket nyilatkozott, akkor mindig le is lassított valamelyest… Eddig a déli óceánon elkerülték őt a nagy pofonok, szerencsés időjárási körülmények jutottak neki, amelyeket jól ki is használt.

Remélem most csak óvatos, hiszen ő is először kerüli életében a Horn-fokot, ahol nem hétköznapiak a hullámok még akkor is, amikor a szél kezelhető erősségű. (Időközben a hétfői kétperces VG videóból kiderült, hogy óvatosságból csökkentette a vitorlafelületét.) Ha épségben eljut az Atlanti-óceánra – körülbelül három nap múlva – akkor az északra haladásából meglátjuk, hogy folytatni tudja-e a déli ceánokon megismert jó teljesítményét. Az első tízbe való bekerülésre, ezzel a gyors hajóval még mindig jó az esélye.

Ruji

Vendée Globe nyomkövetés ITT







Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!