Jogosítvány nélkül vezethetünk 15 méteres 80 lóerős hajókat a Tiszán

A tiszai nyaralóhajózás megvalósításához szükséges feladatok ellátására 4,66 milliárd forintot kapott az állami tulajdonú Mahart Zrt.

A nyaralóhajózási programban húsz hajót vásárolt a Magyar Hajózási Zrt. nyílt tárgyalásos közbeszerzési eljárásban a francia Nicols cégtől, a nyertes pályázaton kívül több ajánlat nem is érkezett a közbeszerzési felhívásra, mondta el Sztilkovics Szávó a Mahart vezérigazgatója a mai sajtótájékoztatón Budapesten.

A 20 lakóhajót a Mahart 1,51 milliárd forintért tudta megvásárolni a francia cégtől. Az első hajót a februári Utazás kiállításon bemutatják – mondta Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. Hozzátette: az első tíz hajó 2019-ben, a következő tíz 2020-ban érkezik Magyarországra.

A Mahart tendert írt ki a nyaralóhajózáshoz szükséges kikötői infrastruktúra kiépítésére is, ez jelenleg is zajlik, így még bárki jelentkezhet aki tud kikötőt építeni nagyon gyorsan és rövid határidővel.

A próbaüzem 2019 nyarán indul a Felső-Tisza és a Bodrog környékén. Az éles üzem 2020 márciusában indulhat el és októberig lesz lehetőségünk a hajókat kibérelni.

Pont ugyanilyen hajók várják majd a nyaralókat a Tiszán!

De mi is az a nyaralóhajózás?

A nyaralóhajózás a kedvtelési célú belvízi hajózásnak az a turisztikai lehetősége, amely hajóvezetői engedély nélkül vezethető, szállást is nyújtó, lassú járású motoros hajókon teszi lehetővé az önálló nyaralást az erre alkalmas, engedélyezett vízterületen (folyó, tó, víztározó, csatorna) a kora tavasztól késő őszig tartó szezonban.

A nyaralóhajók 2, 3, 4 kabinosak, merülésük legfeljebb 1 méter. A hajók hossza 10-15 méter közötti, teljesítményük maximum 100 LE, holtvízi sebességük legfeljebb 15 km/h. Felszereltségük: nappali, kétágyas kabinok, meleg vizes belső zuhanyzó/WC, felszerelt konyha, fűtés, napozóterasz, fedélzeti ülőbútorok, fürdőplatform, belső és külső kormányállás.

A jelenlegi törvényi előírás szerint ilyen méretű és teljesítményű hajókat nem lehet hajóvezetői engedély nélkül vezetni Magyarországon!!!

A HAJOZAS.HU megkérdezte Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztost, hogy miként lehet ezeket a belsőégésű motorral hajtott 10-15 méteres “hajókat” hajóvezetői engedély nélkül vezetni?

Kérdésünkre elmondta:

Jelenleg is folyamatban az a törvényi szabályozás létrehozása, és kialakítása, amely lehetővé fogja tenni, hogy ebben a rendszerben üzemeltetett, és bérelhető nyaralóhajókat, bárki vezethesse hajóvezetői engedély nélkül. A nyaralóhajózás előtt, egy 30 perces oktatásban fognak a “kapitányok” részesülni, ami után szabadon tudnak hajózni a Tiszán a baráti társaságok és a családok.

– Révész Máriusz elmondta kérdésünkre azt is, hogy a Dunára nincs tervben hasonló nyaralóhajók beszerzése!

(Gyakorlatilag a Tiszán ezekre a hajókra és vezetőikre teljesen külön szábályok fognak vonatkozni – szerk.)

A HAJOZAS.HU kérdésére Alain Mousset, a Constructions Nautiques Nicol’s Yacht – a nyaralóhajókat gyártó cég – vezérigazgatója mondta el, hogy a hajók mérete 10 és 15 méter (ez több mint 50 láb !!!) közötti lesz, és 50-80 lóerős dízelmotorokkal lesznek felszerelve hajómérettől függően.

Száguldani senki nem fog tudni, mivel 15 km/ órás sebességre lesz korlátozva a hajók végsebessége.

Alain Mousset kérdésünkre elmondta azt is, hogy nem tartanak attól, hogy nagyobb baleset fog bekövetkezni a hajózási jártatlanság miatt, mivel ők már több országban hasonló rendszerben több száz hajót üzemeltetnek, és soha nem történt halálos baleset még az elmúlt 30 évben, reméljük itthon sem fog, de azt is hozzá tette, hogy azért kisebb balesetek előfordulnak.

Lehet majd horgászni is, kerékpározni is ha kikötöttünk.

Mennyibe fog kerülni?

8 fős hajó bérlése egy napra szezontól függően 12-18 ezer forint / fő.

Hol hajózhatunk?

Jelenleg a Tisza, a Bodrog és a Keleti-főcsatorna alkalmas nyaralóhajók közlekedésére. A térség jelentős, eddig kihasználatlan turisztikai potenciállal rendelkezik.

A nyaralóhajózás tervezett helyszíne a Tisza-folyó 402-686 folyamkilóméter közötti szakasza, beleértve a Tisza-tó élő Tiszán kívüli arra engedélyezhető vízterületeit, a Bodrog-folyó teljes hazai szakaszát a 0-51 fkm között, valamit hajózhatóság esetén a Keleti-főcsatorna jelentős szakaszát.

Kisköre lesz a báziskikötő

A báziskikötő a nyaralóhajózás vendégfogadási helyszíne, az ideérkező vendégek számára a hajók átadásának és átvételének a helye. A kiskörei meglévő Önkormányzati báziskikötő egy legalább 18 nyaralóhajó kikötésére alkalmas mólósorral bővül, amely a töltésről egy hídon keresztül lesz megközelíthető. A kikötő területén kerül kialakításra kikötői iroda, Vízirendészeti Kapitányság, szociális blokk és kávézó.

A kikötő terüléten épül egy kilátó is, amelyről szép kilátás nyílik majd a Tisza-tóra.

Kilátó látványterv

A báziskikötőn kívül az alábbi településeken kikötőpontok kerülnek kiépítésre.

A kikötőpontok a partra kilépést biztosító helyszíneket jelölnek, melyek lehetnek jól felszerelt megállóhelyek (víz és áramvételi lehetőség, szennyvízleszippantás, zuhanyzó, WC) valamint csak a biztonságos kikötést szolgáló létesítmények is.

A tervezett kikötőhálózat nem kizárólag a nyaralóhajók számára lesz igénybe vehető. Minden megállóhely úgy épül, hogy egyben a kajak-kenus és kerékpáros turizmust is kiszolgálja.


Gyakorlott hajósként azt gondoljuk, hogy egy ekkora méretű hajóval még a rutinos kapitányoknak is nagyon nagy odafigyelést igényelnek a manőverek, kikötések még szélcsendes időben is … de lehet hirtelen viharos szél, stb., nem beszélve a hajózási szabályokról, jelzésekről amit véleményünk szerint egy 30 perces oktatással nehéz átadni.

Üdvözöljük a nyaralóhajózás ötletét és megvalósítását, biztosak vagyunk abban, hogy a nyaralás eme formáját rengetegen fogják választani.

AZ EMBERISÉG EGYIK LEGRÉGEBBI KÖZLEKEDÉSI- ÉS EGYBEN MUNKAESZKÖZE A HAJÓ.

A halászattól az idegen kontinensek meghódításáig számos területen játszottak, s játszanak ma is főszerepet a különböző méretű vízijárművek. Legyen szó apró bárkáról, vitorlásról, motoros jachtról avagy gigantikus tengerjáróról.

Navigare necesse est, vivere non est necesse, vagyis: hajózni muszáj, élni nem. Pompeius mondta ezt állítólag azoknak a hajósoknak, akik a viharos időben nem akartak kihajózni Szicíliából a gabonákkal megrakott hajóikon Róma felé.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!