Sibir Icebreaker Sziberia Atommeghajtasu Jegtorohajo Oroszorszag HAJOZASHU

Vízen a világ legnagyobb atomjégtörője – Sibir (Szibéria)

Vízre bocsátották a világ legnagyobb atommeghajtású jégtörő hajó típusának legújabb példányát

Befejező szakaszába ért Oroszország legújabb atommeghajtású jégtörő hajójának, a Szibériának építése. A szeptember 22-i vízre bocsátásra azután került sor, hogy elkészült a hajótest és a legjelentősebb gépészeti munkák.

A világ legerősebb atommeghajtású jégtörő hajóosztályának, az Arktikának a legújabb darabja, 173 méter hosszú és 34 méter széles. A két atomreaktor által meghajtott Szibéria akár egy évig is képes kikötés nélkül a vízen tartózkodni,

és képes a 3 méter vastag jégfalakon is áttörni.

A világ legnagyobb és legerősebb nukleáris jégtörő hajó típusának a 22220-as projekt elnevezésű Arktika, Arktik (Sarkvidéki) osztályú hajótípusnak már a második példánya került a befejezéséhez közeli állapotba, a Szibír, azaz a Szibéria vízre bocsátásával.

Ezzel az összesen tervezett három Arktika osztályú hajóból mostanra már a második atomjégtörő került befejezéshez közeli állapotba. A következő, Urál nevű, Arktika osztályú atomjégtörő pedig jövőre kerül vízre bocsátásra.

Az elsőként vízre bocsátott 22220-ás típusú, az Arktika osztálynak a nevét is adó hajó maga az Arktika volt 2016-ban, amely a tervek szerint 2019-ben már szolgálatba is állhat. Az Arktika legújabb testvéreként most vízre bocsátott Szibéria pedig 2020-ra készülhet el véglegesen a szentpétervári Baltik hajógyárban.

A Sibir (Szibéria) jégtörő 33.540 tonna vízkiszorítású, 173,3 méter hosszú és 34 méter széles.

A 74 fős legénységű atommeghajtású hajó jégmentes hajózási körülmények között 22 csomós maximális sebességgel képes haladni, miközben a hajótest kialakítása 3 méteres jég áttörését is lehetővé teszi óceáni és folyami körülmények között egyaránt, 1,5-3 csomós sebességgel.

A Roszatom megbízásából az Egyesült Orosz Hajógyártó Társaság szentpétervári dokkjában felépített atomjégtörőben két RITM-200 atomreaktor biztosítja az energiát 175 megawatt kapacitással.

Összehasonlításképpen a Paksi Atomerőműben az ország áramellátásának nagyjából 53 százalékát biztosító 2000 megawatt teljesítményt négy, egyenként 500 megawattos erőművi blokk állítja elő.

Azért van két különálló reaktor a jégtörőben, hogy az egyik meghibásodása esetén a másik képes legyen ellátni a hajót a jégen való áttöréshez szükséges energiával.

Az Afrikantov Design Bureau tájékoztatása szerint a Szibéria reaktoraiban lévő nukleáris fűtőanyagot 7-10 évente kell majd cserélni, és a reaktorok elsődleges élettartama 40 évre tervezett.

A Szibéria fedélzetén kialakításra kerül egy helikopter-leszállópálya is, egy Ka-32-es egy Mi-8-as forgószárnyas számára is.

Oroszország nagy reményeket fűz ahhoz, hogy az orosz felségterületen áthaladó északi tengeri hajózási útvonal hamarosan a jelenlegi szuezi csatornán áthaladó kereskedelmi hajózási szállítási útvonal alternatívájává válhat. Az északi hajózási útvonalon csak 20 nap, míg a szuezi csatornán 33 nap a szállítás ideje.

VIDEÓ a vízre bocsátásról:

 

A három új atomjégtörőnek — Oroszország eddig meglevő nyolc atommeghajtású jégtörőjével együtt — az északi sarkközeli hajózási útvonalak folyamatos nyitva tartása lesz majd a feladata.

A tervek szerint az atommeghajtású jégtörők mögött haladó szállítóhajók konvojai révén évente több millió tonna árut lehet majd évente az északi hajózási útvonalon át Ázsia és  Európa között szállítani.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!