vistula-homokpad-visztula-turzas-lengyelorszag-uj-csatorna-tengeri-hajoknak-hajozashu

Csatornát vágnak a hajóknak a Visztula-turzáson

Lengyelország 2022-ig csatornát vág az észak-lengyelországi városokat a Balti-tengertől elválasztó Visztula-turzáson, a mintegy 197 millió eurónak megfelelő beruházásról szóló törvényt pénteken jóváhagyta a lengyel alsóház.

A szejmben a 428 jelenlévő képviselő közül 401-en támogatták a jogszabályt. A lengyel tengergazdaság és belső vízi utak minisztériuma keddi közleménye szerint a beruházás Lengyelország, valamint az Európai Unió keleti területeinek “új geopolitikai helyzetére való tekintettel” elsősorban a keleti lengyel és EU-határ biztonságára nézve fontos.

A Gdansk kikötővárostól az Oroszországhoz tartozó Kalinyingrádi területig nyúló, mintegy 96 kilométer hosszú Visztula-turzás a Balti-tengertől választja el a tőle délre, a Visztula-öböl mentén fekvő lengyel településeket.

Mi is az a turzás

A turzás az épülő sekély tengerparti területek sajátos homokformája. A turzások a partvonallal párhuzamosan futó, csekély magasságú, ám sokszor igen hosszan, több tíz kilométeren keresztül elnyúló szigetek, félszigetek. Néhol szigetsorként bukkannak a felszínre. A turzások kizárólag sekély tengerpartokon alakulnak ki. A tenger felől érkező hullámmozgás a partvidékről anyagot ragad el, ami a part víz alatt fekvő részén lerakódik. Az ilyen partok igen lassan mélyülnek a tenger irányában. A turzás ott képződik, ahol a partra kifutó hullámok elveszítik hordalékszállító mozgási energiájukat és a törmelékanyag a fenéken felhalmozódik. A hordalék idővel meghaladja a tenger szintjét. Minden a turzásra futó hullám újabb anyagszemcséket rak le, mielőtt víz visszafolyna a tengerbe. A Visztulánál Rekesztőturzás található, azaz sekély tengeröböl bejáratánál képződő földnyelv, ami elzárja az öböl bejáratát.


A 2018 és 2022 között megvalósítandó, 880 millió zlotys (mintegy 197 millió euró) beruházást a lengyel állami költségvetésből fedezik. A projekt keretében a turzáson egy 1,3 kilométer hosszú és 5 méter mély, a 4 méter merülésű tengeri hajók által is használható csatornát vágnak.

A csatorna mindenekelőtt Elblag város kikötőjéhez, valamint a Visztula-öböl többi községéhez nyit majd közvetlen hajózó útvonalat. Az elblagi kikötőt jelenleg csak a Baltyijszk városánál lévő keskeny szoroson át, vagyis a kalinyingrádi orosz enklávé parti vizein keresztül lehet megközelíteni.

A parlamenti vita során a tervezet előterjesztői indoklásukban a projekt biztonsági és közlekedési szerepe mellett kiemelték a térség várható gazdasági megerősítését, beleértve azt is, hogy a beruházás mintegy 3 ezer új munkahelyt teremt, és kedvező hatással lehet a turizmusra.

A projekt megvalósításáért felelős tárca jelenleg négy különböző csatornaépítési változatot mérlegel. A tervet környezetvédők, valamint a valószínű útvonal közelében fekvő Krynica Morska üdülőközpont lakosai ellenzik. Lengyelország a projektről az Európai Bizottsággal egyeztet. A csatorna megépítését jóváhagyó törvényt még a lengyel szenátusnak is meg kell szavaznia.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!