Golden Globe Race: Kopár István időbüntetést kapott

Rádió és pontos idő nélkül

A sok nehézséggel sújtott magyar hajós feltehetően beszűkült navigációs lehetőségeinek köszönhetően a szólóvitorlás földkerülő Golden Globe Race 141. napján a Csendes-óceánon kétszer is belépett a tiltott zónába. Ennek a virtuálisan zárt területnek a kijelölése a jéghegyek és még erősebb szelek veszélyétől védi a versenyzőket.

Amint azt a versenyrendezőség megállapította, az első alkalommal húsz percet hajózott túl délen, ám ezt egy váratlan szélirány-változás okozta. Viszont kevesebb, mint három órával később újra a tiltott területen vitorlázott és akkor már három órán át tartózkodott ott.

Mindezért összesen 6 óra 40 perces időbüntetést kapott, amihez hozzáadódik még az a 24 órás büntetés is, amelyet még a Zöldfoki-szigeteknél kapott. Akkor megállt a szélkormányát szerelni, ami még nem lett volna baj. Ott azért kapta a büntetést, mert használta a szatelit telefonját.

Kopár István már jó ideje úgy hajózik Tradewind 35-ösén a Puffinon, hogy nincs működő rádiója, így nem csak időjárás-előrejelzéseket nem kap, de a pontosidő jelzéseket sem tudja fogni. Anélkül pedig a csillagászati navigációhoz csak a saját óráját, feltehetően már pontatlan kronométerét használhatja. A kimerültségen túl ez is okozhatta a hibáját. A pályatévesztésével tisztában lehet, mert azóta jelentősen északabbra vette az útját.  Egyébként István jelenleg egy magasnyomású időjárási rendszer északi oldalán széllel szembe kénytelen cirkálni.

Egyébként az ötödik helyen vitorlázva a tasmániai kötelező megálló óta jó tempóban vitorlázik, olykor közelíteni is tudott az előtte 250-300 tengeri mérfölddel járó Susie Goodallra.

Van den Heede a Horn-foknál

A versenyben nagy előnnyel vezető francia vitorlázó már a chilei partok közelében két kemény vihart is átvészelt a sérült árbócával. Három napon át nem volt fenn a nagyvitorlája. Csak az elővitorláit váltogatta a haladáshoz, de a kemény szélben így is 5-6 csomós átlagokat ment.

Jean-Luc Van Den Heede és a Matmut a Horn-fok felé közeledik

Most az előrejelzések szerint három napon át kedvezőbb, békésebb szelek várhatók ott, ahol ő jár, így jó esélye nyílik arra, hogy baj nélkül megkerülje a hírhedt Horn-fokot és elsőként visszatérjen az Atlanti-óceánra.

A második helyezett holland Mark Slats elérte a tiltott zóna keleti határát és már mehet délebbre a Horn-fok irányába. A 141. napon 1389 tengeri mérfölddel vitorlázott Van den Heede mögött. Bár az átlagsebessége jobb, mint a sérült árbócával óvatosabb haladásra kényszerülő éllovasé – 6,3 csomó Van den Heede 5,5 csomójához képest –, de csak 87 mérföldet tudott lefaragni a hátrányából. Ahhoz, hogy a célig utolérhesse ellenfelét, legalább 1 csomóval jobb átlagsebességet kell produkálnia a Les Sables d’Olonne-ig hátralevő úton.

Mark Slats

Alga takarítás, cápaveszély, ivóvíz hiány

A harmadik helyezett észt Uku Randmaa egyre lassabban haladva sok teret vesztett. Susie Goodall folyamatosan közelít rá, mert az észt vitorlázó hajójának feneke már nagyon elalgásodott. Gyengébb szelekbe érve kihasználta a lehetőséget és nekiállt a vízben letakarítani Rustler 36-osának vízvonal alatti részeit. Már letakarította a fenék 85 százalékát, amikor őt méregető cápákra lett figyelmes, amiért sürgősen a fedélzetre menekült. Azóta nyilván nem is ment be a vízbe, nem folytatta az alga levakarását.

Algásodás Uku Randmaa hajóján

Hasonló nehézségekkel küzd az István mögött a hatodik helyen vitorlázó finn Tapio Lehtinen. Annyira algás Gaia 36 típusú hajójának a feneke, hogy Új-Zéland partjainak vészes közelségében a szembe fújó viharos szélben alig tudott előre jutni. Az algás hajóval nem képes éles szögben a szél felé tartva cirkálni, ezért a part közelsége miatt dél felé kellett tartania. Ezzel jelentősen teret vesztett mindenkihez, Kopár Istvánhoz képest is.

Tapio Lehtinen

Lehtinen mögött a még versenyben lévő további két hajó még nála is jobban lemaradóban van. Az ausztrál Mark Sinclair nagyon élvezi a földkerülést, de már csak 37 liter vize van. Ha a következő napokban nem jut begyűjthető esővízhez, akkor ki kell kötnie vízért Hobartban, ami a Chichester osztályba való átminősítését eredményezné. Sinclair a Jóreménység-foknál is sokáig az afrikai partok közelében vitorlázva kitérőt tett, hogy vitorlás barátokkal találkozhasson a vízen. Most ugyanezt teszi az ausztrál partoknál Adelaide felé tartva.

Az utolsó helyen az orosz Igor Zaretszkijt az alga mellett sérült forstágja is hátráltatja. Az árbóc kidőlésének veszélyétől ugyan az előmerevítő árbóccsúcshoz kötésével valamelyest védett, de rendre csak 1-2 csomóval halad. Még az Indiai-óceánon van, Ausztráliától nyugatra vitorlázik bő négyezer mérfölddel István mögött és nyolcezer tengeri mérföldnyire Van den Heede-től.

Ruji
Fotó: PLP Photo Agency, Jesse Martin, Christoph Favreau

Summary
Golden Globe Race: Kopár István időbüntetést kapott
Article Name
Golden Globe Race: Kopár István időbüntetést kapott
Description
A Csendes-óceánon kétszer is behajózott a déli tiltott területre, ezért összesen 6 óra 40 perces időbüntetést kapott.
Author
Publisher Name
HAJOZAS.HU
Publisher Logo

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!