Vendée Globe – Ilyen szoros földkerülő még nem volt
3-4 nap múlva Ari Huusela és Alexia Barrier is túljuthat a Horn-fokon
Miért olyan érdekes, hogy versenyben utolsó és utolsó előtti hajó mikor ér az Atlanti-óceánra? Mert még soha nem történt meg a szóló földkerülő történetében, hogy már minden versenyző az utolsó szakaszon legyen, amikor az első célba ér. (Persze ez köszönhető annak is, hogy Sebastien Destremau Új-Zélandon kiállt a versenyből.) Ari Huusela a 25. helyen már csak ezer mérföldnyire van a Horn-foktól és vasárnap odaérhet.
De nem a mezőny hátsó fele erősödött ekkorát, bár kétségtelenül volt olyan Vendée Globe, amikor hátul a mostaniaknál óvatosabb vitorlázók is akadtak, akik 153-163 nap alatt teljesítették távolt.
A szorosabb mezőnyt az is okozza, hogy ez a mostani 9. Vendée Globe elsősorban az időjárás miatt lassabb, mint a korábbiak. A 2017-ben győztes Armel Le Cléac’h az akkori menetideje szerint néhány óra múlva, még ma célba ér, de a 2012-ben első Francois Gabart-nak is ilyenkor már csak 4 nap kellett adicsőségig. Mivel a mostani győztest a jelenlegi számítások alapján legkorábban január 27-ére várják Les Sables d’Olonne-ba, az biztos, hogy a verseny történetben először nem csökkent, hanem nőtt a menetidő.
Viszont ennek is köszönhetően szoros a küzdelem, érdekes a játék. A versenyrendezőség számításai szerint az első befutása után 24 órán belül hatan is megérkezhetnek.
Ez viszont alaposan boríthatja a verseny végső sorrendjét is!
Hiszen három olyan vitorlázó is ott van az élbolyban, akiknek a menetidejéből a célba érkezés után még több órányi időt levonnak majd, mert részt vettek Kevin Escoffier mentésében. Közülük a legjobban jelenleg Boris Herrmann járhat. Ugyan neki csak 6 órával lesz rövidebb a versenyben elszámolt ideje, de mivel az első háromban van, ez számára akár a győzelmet is jelentheti.
Talán még jobb lehet majd ilyen tekintetben Yannick Bestaven helyzete, akinek az ideje 10 óra 15 perccel csökken majd. A Maitre Coq-kal az Atlanti-óceán déli részén elvesztette már jelentősre hízott előnyét és visszaesett, de újra feljövőben van, és ha legalább 100-150 mérföldnyire lesz a céltól, amikor az első befut, akkor akár még végső győztes is lehet.
Igaz ez valahol Jean Le Cam-ra is, aki ugyan most már több, mint 300 mérföldnyire lenaradt az elsőktől, viszont neki 16 óra 15 perces lesz a levonása. És ha a jó öreg “Klak-klak” villant egyet az utolsó napokon, akár hihetetlen eredményt is elérhet. Mert ha valaki egy tradicionális uszonyos, nem foiler hajóval odaérne a csúcsra, az lenne csak az igazi truváj! És azt se feledjük, hogy két másik hagyományos, nem-szárnyas hajó is ott van az élmezőnyben Damien Seguin és Benjamin Dutreux jóvoltából.
Na de ki vezet most, a verseny 74. napján?
Hát ez az, amit lehetetlen megmondani. A versenyrendezőség által számolt lista lényegében a célhoz, pontosabban most még a Finnisterre-fokhoz viszonyított, ám légvonalban számított távolságot veszi figyelembe. De arra menni nem lehet, illetve sokkal lassabb lenne. A lista ezzel a számítással a keletebbre eső pozícióban lévőet “díjazza”. A versenyzők már jó ideje, amióta kiszabadultak a doldrumsból az ideálisnak tekintett útvonaltól jóval nyugatabbra tartanak.
Egyrész a passzátzóna után most már beleérnek az Azori High-ba, az Azori-szigetekről elnevezett, általában annak magasságában terjengő magasnyomású, gyenge, változó szeles területre. Aki ezen gyorsabban túljut és elcsípi egy keletre vonuló alacsonnyomású időjárási-rendszer szelét, annak nyert ügye lesz. Ezért érdemes akár a többieknél is nyugatabbra tartani.
Éppen ezt teszi Louis Burton
Aki mellesleg a négy évvel ezelőtti győztes hajóval vitorlázik. A Bureau Vallée 2 hajósa jelenleg (január 21-én reggel 8-kor UTC időben) csak 4. a listán 145 mérfölddel az éllovas Charlie Dalin mögött. Valójában, mivel északabbra jár már az Apiviánál, ezért a pozíciója akár jobb is lehet. Eléggé úgy fest, hogy előbb fog meglódulni Franciaország felé és rövidesen az élre állhat.
Az Azori High az elmúlt napokban nagyon kiterjedt és erős volt, szinte lezárva az észak felé nyomulás lehetőségét. Persze a versenyzők pontosabb előrejelzések birtokában jól láthatták, hogy éppen akor nyílik a számukra egy kapu, amikor odaérnek. Az már az egyedi döntésüktől függ, hogy mennyivel hosszabb utat vállalnak a friss szél elérése érdekében. Burton szemmel láthatóan többet, Dalin és mögötte a többség kevesebbet.
Lehet, hogy a verseny már egy hete eldőlt, csak ezt még nem tudják maguk a résztvevők sem. Akár egy napon belül is kiderülhet, hogy kinek volt igaza!
Ruji
Vendée Globe nyomkövetés ITT